فرسودگی ناوگان اتوبوس رانی در شهر تهران، یکی از بزرگترین معظلات مهم در ارتباط با وسایل حملونقل شهری است که شهروندان را با مشکلهای زیادی مواجه کرده است. از جمله این مشکلات که با آغاز فصل تابستان به شدت احساس میشود، کولرهای خراب تعدادی از اتوبوسهای پایتخت است.البته فقط بخشی از مشکلات این وسیله حمل و نقل عمومی است. شورای ششم با همکاری شهرداری و دولت،تصمیم دارند تا تعدادی اتوبوس کارکرده یا همان دست دوم را به کشور وارد کرده تا وسایل حمل و نقل شهری جان تازه ای بگیرد و بر تعداد اتوبوس های شهری افزوده شود.طبق گفته مسولین قرار است اتوبوس های کم کار کرد اروپایی به کشور وارد شود که تعدادی از این ها اتوبوس های دو طبقه هستند.
اخیرا رییس پلیس راهنمایی و رانندگی و رانندگی کشور در اتباط با واردات اتوبوس های دست دوم به کشور توضیحاتی را ارایه کرده است.
سردار هادیان فر گفت: در دولت قبل مصوبه ای مبنی بر واردات اتوبوس های پایین سه سال از مدل وجود داشت مثلا اتوبوس های سال 2019، 2018و ... در حال حاضر نیز حدود 2000 اتوبوس وارد و پلاک شده است. این اتوبوس ها دست دوم و کار کرده به آن معنایی که در ذهن ایجاد می شود نیستند. در واقع اتوبوس های استوکی هستند که کیفیت خوبی هم دارند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: 6000دستگاه اتوبوس دیگر نیز در سراسر کشور منتظر شماره گذاری هستند اما شرط آن اسقاط اتوبوس یا کامیون است و همین موضوع سبب عدم شماره گذاری اینها شده است. اینها باید این مشکلات را رفع بکنند که البته رایزنی هایی با وزارت راه، وزارت صمت و ... انجام شده است. با توجه به اینکه با حکم دیوان سن فرسودگی از خودروهای سنگین برداشته شد در حال حاضر مالکان بسیاری از خودروهای سنگین فرسوده دیگر تمایلی به اسقاط وسیله نقلیه خود ندارند.
وی درباره اتوبوس هایی که از سوی شهرداری مجوز بازسازی یا اصطلاحا اورحال را گرفتند نیز گفت: این اتوبوس ها نیز پس از بازسازی باید معاینه فنی دریافت کنند.
برای برسی موضوع واردات اتوبوس های دست دوم به کشور با جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران کشور مصاحبه ای داشته ایم که در ادامه گزارش بیشتر به این مساله پرداخته ایم.
جعفر تشکری هاشمی، گفت: به هیچ عنوان خرید اتوبوسهای دست دوم خارجی را به مصلحت نمیدانیم و این موضوع به تصویب شورای شهر تهران نرسیده است.
او گفت: در شرایطی که به رغم توان تولید در داخل کشور از ظرفیتهای موجود استفاده بهینه نشده است، واردات اتوبوسهای دست دوم خارجی، ظلم بزرگی به تولیدکنندگان داخلی است.
او ادامه داد: در گذشته هم عرض کرده بودم که اصولا خرید اتوبوس دس دوم در شان مردم ایران نیست که خودروی کار کرده کشور دیگری را مورد استفاده قرار دهند.
نیازمند 7هزار اتوبوس دیگر در تهران هستیمعضو دوره ششم شورای شهر تهران با اشاره به فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی کلانشهر تهران گفت: در شهر تهران حدود 7هزار اتوبوس کسری داریم و این به شدت احساس میشود. برای تامین این کسری ناوگان اتوبوس شهری که حدود 7هزار عدد است، شهرداری به تنهایی قادر نیست که تمام نیاز خود را از منابعی که دارد تامین کند و دولت هم باید در خرید اتوبوسهای داخلی و حتی اتوبوسهای نو وارداتی نقش حداکثری ایفا و به تعهدات خود عمل کند.
تشکریهاشمی حمایت از تولید داخلی را وظیفهای همگانی دانست و افزود: اتوبوسهای تولید داخل، استانداردهای لازم کشور را دریافت کردهاند و خوشبختانه صنعتگران ما توانستهاند به دانش فنی تولید موتور و سایر قطعات اصلی اتوبوس دست پیدا کنند.به نظر بنده اتوبوسهای تولید داخل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و باید از ظرفیتهای تولییدات داخلی استفاده و به این تولیدکننددگان بها دهیم.
او گفت: به همراه تعدادی از اعضای شورای شهر در روزهای گذشه، بازدیدی از چند شرکت اتوبوسسازی بزرگ در کشور داشتیم که این شرکتها آمادگی خود را برای تولید اتوبوسهای مورد نیاز شهرداری تهران اعلام کردهاند. این اتوبوسها کلیه استانداردهای لازم را برای ورود به ناوگان شهری دارد.
تشکریهاشمی با تاکید بر مشکلات مالی شهردای تهران ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان اتوبوس آمادگیشان را برای فراهمکردن تسهیلاتی مانند دریافت غیرنقدی و تهاتر اعلام کردهاند که فرصت بسیار خوبی برای شهرداری تهران است.
چه تعداد اتوبوس فرسوده داریم؟این عضو شورای شهر تهران در ارتباط با تعداد اتوبوسهای فرسوده گفت: آمار دقیق و مشخصی از تعداد اتوبوسهای فرسوده در دسترس نیست اما تا آن جایی که بنده اطلاع دارم تعداد 3840 دستگاه اتوبوس فرسوده داریم که یعنی حدود 72 درصد در این ناوگان فرسوده است.
او ادامه داد: قرار است 1400 اتوبوس را اورهال کنیم، اورهال اتوبوسهای دو کابین حدود یک میلیارد تومان و اورهال اتوبوسهای تک کابین نیز 500 میلیون تومان است.
وی در ادامه گفت: بعضی از آقایان بر این باور هستند که هزینه خرید اتوبوسهای کارکرده از هزینه تعمیر اتوبوسهایی که هم اکنون در سطح شهر تهران وجود دارند بسیار کمتر است و خرید اتوبوسهای نو 5 برابر خرید اتوبوسهای کارکرده اروپایی است. وقتی ما میتوانیم با هزینه بسیار کمتر اتوبوسهای اروپایی اورهال شدهای را که میدانیم حداقل میتوانند 10 سال در تهران خدمات دهی داشته باشد را وارد کنیم چرا باید اتوبوسهای داخلی را اورهال کنیم؟
تشکری هاشمی در خصوص ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان حملونقل شهری افزود: از دو سال گذشته روی موضوع اتوبوس برقی کار کردیم و با 5 شرکت تولیدکننده اتوبوسهای برقی مذاکره کردیم. قرارداد 1000 دستگاه اتوبوس برقی را منعقد کردهایم که 500 دستگاه از آن سهم تهران خواهد بود و قرار است تا پایان سال تحویل شود. این اتوبوسها استانداردهای لازم زیست محیطی را دارد.