قیمت خودرو در بازار آزاد روند نزولی دارد. قیمت خودرو در چند سال گذشته ثابت نبوده و هرروز تغییر میکند. قیمت خودرو تابع شرایط متفاوتی است و پیشبینی آن کمی دشوار است. میزان قیمت خودرو به قیمت دلار هم بستگی دارد. قیمت خودرو در آینده چه میشود؟
قیمت خودرو در بازار آزاد در 23 اردیبهشت 1401قیمت سمند LX امروز با سه میلیون تومانکاهش نسبت به دیروز به 263 میلیون تومان رسید. سمند EF7 دوگانه سوز هم با 25 میلیون تومان افزایش به 350 میلیون و سمند سورن ELX با هفت میلیون تومان کاهش قیمت به 270 میلیون تومان رسید.
پژو پارس امروز 16 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و 295 میلیون تومان و پژو 207 اتوماتیک با پنج میلیون تومان افزایش به 530 میلیون تومان رسید. رانا LX امروز چهار میلیون تومان گران شد و 284 میلیون تومان بود. رانا پلاس هم با 15 میلیون تومان افزایش به 284 میلیون تومان رسید.
قیمت پراید 111 امروز دوشنبه هشتم فروردین 1401 با سه میلیون تومان کاهش نسبت به روز گذشته به 184 میلیون تومان رسید. پراید 151 امروز دو میلیون تومان کاهش قیمت داشت و 157 میلیون تومان بود. تیبا امروز سه میلیون تومان گرانتر از دیروز بود و 180 میلیون تومان به فروش رسید. کويیک دندهای هم با دو میلیون تومان افزایش قیمت امروز 194 میلیون تومان بود.
قیمت خودرو های ایرانخودرو در بازار آزاد
وانت آریسان ارزانترین خودرو تولیدی ایرانخودرو در بازار آزاد محسوب میشود و در دسته وانتهای تککابین قرار میگیرد. ارزانترین خودرو سواری تولید شده ایرانخودرو در بازار آزاد رانا Lx است. رانا با موتور TU5 از نظر پیشرانه با خودروهای 206 تیپ پنج، پژو پارس، پژو 207 و پژو 405 رقابت دارد. با وجود توقف تولید رانا، نسخه به روزرسانی شده رانا پلاس توسط ایرانخودرو روانه بازار شد. بعد از رانا Lx، پژو 405 و سمند LX ارزانترین محصولات داخلی ایران خودرو به حساب میآیند.
گرانترین خودرو داخلی ایرانخودور دنا پلاس توربو اتوماتیک است. دنا پلاس توربو اتوماتیک از موتور EF7 توربو بهره میبرد و مجهز به جعبه دنده ششسرعته است. همچنین جدیدترین خودرو داخلی ایرانخودرو تارا دنده دستی است و همین حالا دومین محصول گرانقیمت ایرانخودرو به شمار میرود. همچنین قرار است نسخه اتوماتیک تارا به زودی وارد بازار شود.
پژو پارس اتوماتیک نیز ارزانترین محصول ایرانخودرو با جعبه دنده اتوماتیک است. بین مدلهای مونتاژی ایرانخودور پژو 508 بیشترین قیمت را دارد و کنار سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک در دسته خودروهای گرانتر از یک میلیارد قرار میگیرد.
پراید 132 ارزانترین خودرو سایپا است. پراید وانت قیمت بیشتری نسبت به دیگر مدلهای خانواده پراید دارد و پراید وانت پلاس نیز از کويیک دندهای و ساینا دندهای قیمت بیشتری دارد. تیبا به عنوان جایگزین پراید روانه بازار شد و در حال حاضر مدل صندوقدار این خودرو ارزانترین محصول تولیدی سایپا به شمار میرود.
به گزارش فرارو، بعد از تیبا صندوقدار، ساینا دندهای ارزانترین خودرو در حال تولید توسط سایپا محسوب میشود. ساینا دندهای در واقع نسخه به روزرسانی شده تیبا است. تیبا دو یا تیبا هاچبک بعد از تیبا صندوقدار و ساینا، ارزانترین خودرو تولید شده سایپا هستند.
همه تولیدات داخلی سایپا از جمله تیبا، تیبا 2، ساینا، کويیک، ساینا s، کويیک در بخش پیشرانه یکسان هستند. این خودروها به یک پیشرانه 1500 سی سی و جعبه دنده پنج سرعته مجهز شدهاند.
به گزارش فرارو، گرانترین خودرو تولید داخل سایپا در بازار آزاد شاهین است. شاهین جدیدترین خودرو تولیدی سایپا نیز به شمار میرود. شاهین از نظر پیشرانه دارای همان موتور تیبا است که برای جبران توان ناکافی به توربو مجهز شده است. تنها خودرو شرکت سایپا با جعبه دنده اتوماتیک، کويیک اتومات است. کويیک اتوماتیک پلاس هم به تنها پیشرانه تولید شده سایپا یعنی M15 مجهز شده است. بین مدلهای مونتاژی سایپا نیز سیتروين C3 و کیا سراتو قیمت بیشتری دارند.
بازار خودرو در کنار ارز، بورس و مسکن یکی از بازارهای جذاب سرمایهگذاری در ایران بوده و پیشبینی قیمت خودرو کار سادهای نیست. موازی با نوسانات چشمگیر دلار، شاهد نوسانات قیمت خودرو در بازار هستیم اوایل امسال بود که قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار به شدت زیاد بود و پس از آن برای کنترل قیمت خودرو طرح قرعه کشی راه اندازی شد به هر حال برخی معامله گران در بازار خودرو روی موج اخبار سیاسی نوسان قیمت ایجاد کردند و این امر موجب شد تا قیمت خودرو در بازار دوباره دچار نوسان باشد.