بررسی وضعیت بورس در هفته دوم آبان/ مثبت شدن بازار سرمایه نتیجه رایزنی وزیر اقتصاد با حقوقی‌ها

بررسی وضعیت بورس در هفته دوم آبان/ مثبت شدن بازار سرمایه نتیجه رایزنی وزیر اقتصاد با حقوقی‌ها

بازار سرمایه این هفته‌ها یک روند نزولی به خود گرفته است. بسیاری از سهامداران منتظر تحقق وعده‌های دولت در مورد بورس هستند، تا یا اجرای آن و برگشت اعتماد، به بازار سرمایه برگردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته دوم آبان ماه دو روند متضاد داشت. شاخص کل در روز‌های شنبه و یکشنبه نزول کرد و در سه روز بعدی صعود کرد.

با تحلیل روند شاخص‌ها مشخص می‌شود، خریداران با از کار افتادن دو موتور رشد بازار یعنی تغییرات مثبت دلار و کالایی‌ها، با تردید و ترس بیشتری معامله می‌کنند. ریزش شاخص و افت قیمت ها در نقطه ارزندگی سهام، نشان از ورود بازار سرمایه به یک دوره رکودی را تايید می‌کند.

به نظر می‌رسد، رشد دوباره شاخص از روز دوشنبه به لطف جلسه وزیر اقتصاد و رایزنی با حقوقی‌های بورسی بوده است؛ اما ورود پول حقیقی ها به بازار سهام از روز چهارشنبه نشان می دهد، سهامداران هنوز به نتایج این جلسه نگاه زیاد مثبتی ندارند.

رفت و برگشت شاخص کل

در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 18 هزار و 291 واحد افت کرد و روز یکشنبه نیز سقوط 35 هزار و 379 واحدی را پشت سر گذاشت. اما روز دو‌شنبه روند نزولی شاخص کل متوقف شد و 21 هزار و 124 واحد رشد کرد. سه‌ شنبه نیز شاخص افزایش 14 هزار و 677 واحدی را ثبت کرد.

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته بیش از 22 هزار واحد صعود کرد و تا سطح یک میلیون و 398 هزار و 416 واحد بالا آمد. با این حال شاخص بورس در پایان هفته نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل تنها 4 هزار و 456 واحد بالا‌تر ایستاد و بازده این هفته بورس تنها 0.3 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن

در هفته گذشته روند تغییرات شاخص کل هموزن مشابه شاخص کل بود. دو روز ابتدایی هفته نزول کرد و سپس سه روز صعودی را پشت سر گذاشت.

با این حال شاخص هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 2 هزار و 129 واحد پايین‌ تر ایستاد و به رقم 374 هزار و 341 واحد رسید و بازدهی منفی 0.57 درصدی را ثبت کرد که نسبت به افت 5 درصدی هفته اول آبان بهبود نسبی داشته است.

بررسی روند ارزش معاملات کل بازار و معاملات خرد

در هفته دوم آبان ماه، در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی با روزهای دیگر در این هفته داشت.

روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 64 هزار و 357 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 17 هزار و 889 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 16 هزار و 602 میلیارد تومانی هفته پیشین، رشد 7 درصدی داشته است.

در دومین هفته معاملاتی آبان ماه، میانگین ارزش معاملات خرد بورس همچنان در سطح 3 هزار میلیارد تومان قرار گرفت که برای بورس تهران می تواند یک زنگ خطر جدی باشد.

در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد بورس 3 هزار و 661 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 580 میلیارد تومانی هفته پیشین، افت 2 درصدی داشته است. در روز سه‌ شنبه ارزش معاملات خرد به کمترین رقم در 4 ماه اخیر رسید.

ارزش معاملات ثانویه اوراق بدهی

در هفته‌های گذشته معاملات اوراق بدهی رونق بیشتری داشته است. مجموع ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در هفته دوم آبان ماه، 63 هزار و 931 میلیارد تومان بود. این هفته به طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 31 درصد بود که نسبت به سهم 46 درصدی هفته پیشین کاهش یافته است.

خروج 2600 میلیارد تومان پول از بازار سرمایه

در هفته گذشته به غیر از روز چهارشنبه، در سایر روزها شاهد خروج پول حقیقی ها از بورس بوده ایم. میزان خروج پول از بورس در این هفته 2600 میلیارد تومان بوده است. این رقم در هفته گذشته 1900 میلیارد تومان بوده است. یعنی خروج پول در این هفته سرعت بیشتری گرفته و 775 میلیارد تومان بیش از هفته پیش از آن در هفته دوم آبان پول از بورس خارج شده است.

با برگزاری جلسه وزیر اقتصاد با حقوقی‌های بورس، به نظر می رسد، شرایط فعلی امیدوارکننده باشد؛ اما به دلیل توان سمت عرضه ناشی از تردید سمت تقاضا، روند مثبت فعلی بسیار شکننده و ناپایدار خواهد بود. مولفه و اهرم‌های رشدی بازار فعلا غیرفعالند و پیش بینی می شود، شنبه 15 آبان با همان الگوی رفتار روز چهارشنبه 12 آبان بازار پیگیری شود.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد