عقب‌نشینی 11 درصدی بورس گیلان

عقب‌نشینی 11 درصدی بورس گیلان

گیلان رشت - ایرنا - بورس گیلان طی مردادماه میزبان داد و ستد 11 هزار و 24 میلیارد ریال سهام بود که نسبت به ماه گذشته خود کاهش بیش از 11 درصدی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فعالان بازار سرمایه درگیلان تیرماه امسال 12 هزار و 248 میلیارد ریال معامله کردند که این میزان در مرداد به بیش از 11 هزار و 25 میلیارد ریال رسید.

کفه ترازو ارزش معاملاتی سهام نیز مردادماه تقریبا با اندکی فاصله ثابت ماند و پنج هزار و 789 میلیارد و 465 میلیون ریال سهم خریداری و پنج هزار و 235 میلیارد و 498 ریال سهم نیز فروخته شد.

همچنین طی ماه گذشته بازار بورس منطقه‌ای گیلان در تعداد سهام معاملاتی نیز با کاهش بیش از 22 درصدی مواجه شد و از 956 میلیون و 880 هزار و 958 سهم در تیرماه به 782 میلیون و 804 هزار و 209 سهم در مردادماه رسید.

اما از نظر تعداد سهام معاملاتی شاهد فاصله محسوس خرید و فروش در بازار بورس گیلان بودیم که 57 درصد سهام معامله شده در سبد خرید و 43 درصد نیز در سبد فروش قرار گرفت. به طور دقیق تر در این مدت تعداد 449 میلیون و 47 هزار و 577 سهم خریداری و 333 میلیون و 756 هزار و 632 سهم فروخته شده است.

مردادماه امسال شرکت های صندوق سرمایه گذاری در بالای جدول معاملاتی قرار گرفتند و بیشترین ارزش معاملاتی فعالان بازار سرمایه در گیلان را به خود اختصاص دادند.

شرکت های صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت فیروزه آسیا، صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان و اوراق مرابحه عام دولت طی یک ماه کاری مردادماه از بیشترین استقبال سهامداران برای خرید و فروش مواجه شدند.

ورود بورس به فضای ثبات

سرپرست تالار منطقه ای گیلان درباره وضعیت بازار سرمایه استان به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش معاملاتی طی تیرماه بیشتر ناشی معاملات هیجانی بازار است که در فقدان اعتماد صاحبان سرمایه به بازارهای موازی اتفاق افتاد. 

دکتر حافظ محفوظی عقب نشینی بازار طی مردادماه را نیز ناشی از معرفی کابینه و نامعلوم بودن تیم اقتصادی دولت دانست و افزود: طبیعی است در چنین شرایطی فعالان بازار سرمایه دست به عصا و با محافظه کاری بیشتر حرکت کنند. 

وی با اشاره به ساکن شدن آرامش در بازار گفت: رفته رفته انتظار داریم بازار به وضعیت عادی بازگشته و هم اکنون نیز نشانه هایی از اعتماد بیشتر سرمایه گذاران خرد و ورود بیشتر نقدینگی به بازار دیده می شود. 

کارشناس تالار بورس منطقه ای گیلان نیز گفت: به نظر می رسد دلایل رشد و ثبات نسبی بازار سرمایه طی ماههای اخیر ناشی از انتخابات ریاست جمهوری و بازگشت اعتماد به بازار سرمایه است.

فاطمه دارافکن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: با توجه به عرضه های آبشاری و تامین مالی و جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه در سال گذشته، اعتماد از این بازار رخت بر بسته بود و ترجیح سرمایه گذاران، سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت و سپرده های بانکی بود.

وی افزود: اما پس از انتخابات و حمایت ريیس جمهور جدید از بازار سرمایه و مشخص شدن تیم اقتصادی و برنامه های راهبردی دولت در زمینه رشد اقتصادی، امید و اعتماد دوباره به بازار سرمایه برگشته است. 

به گفته این کارشناس مالی و بورس، از سویی دیگر گزارشات و صورتهای مالی شرکت ها، مطلوب و با سودآوری خوبی همراه بوده که حکایت از ارزندگی سهام شرکت های بورسی دارد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد