آشنایی با محیط واقعی کار با گسترش مراکز جوار کارگاهی

آشنایی با محیط واقعی کار با گسترش مراکز جوار کارگاهی

در حال حاضر با توجه به افزایش روز افزون تعداد دانش آموختگان و آمار فارغ التحصیلان بیکار و عدم تناسب رشته های تحصیلی با نیاز بازار کار، اهمیت مهارت آموزی و بهره مندی از آموزشهای فنی و حرفه‌ای بیش از پیش احساس می شود؛ در چنین شرایطی آشنایی با محیط واقعی کسب و کار و ارتقای سطح مهارت افراد در ورود به بازار کار موثر است. معاون وزیر کار از افزایش تعداد مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی خبر داده و آن را موجب توانمندسازی و اشتغال پذیری افراد می داند.

به گزارش ایسنا، ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تاثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه های مختلف صنعت دارد. این مراکز در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولید زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان در واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می کند.

به مراکزی که به ‌منظور گسترش آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع، تاسیس و راه‌ اندازی شوند، مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی گفته می شود.

هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ در گفت وگو با ایسنا، از افزایش تعداد مراکز آموزش جوار کارگاهی در کارخانه ها خبر داده و می‌گوید: تعداد مراکز آموزش جوار کارگاه و بنگاه اقتصادی از 500 واحد به 2500 واحد در دولت سیزدهم رسیده که نشانگر توجه و اهتمام ویژه دولت به جایگاه مهارت آموزی است ...

وی می افزاید: درصدد هستیم که هر کارخانه یک مرکز جوار مهارت آموزی داشته باشد به همین منظور راه اندازی مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی را با هدف ارتقای سطح مهارت کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و به منظور پاسخ به نیاز آموزشی کارخانه‌ها در دستور کار قرار داده و معتقدیم که تاثیر ملموسی بر ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه صنایع و صنوف دارد.

حسینی نیا با تاکید بر افزایش کیفیت مراکز جوار و بین کارگاهی می گوید: مراکز جوار کارگاهی در بحث تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید هستند و تحت نظارت کارخانه بر اساس استانداردهای ‌آموزشی سازمان فنی و حرفه ای فعالیت دارند اما مراکز آموزش بین کارگاهی بین دو واحد تولیدی مستقر هستند و به ‌منظور ارايه آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ به وجود می آیند.

به گفته وی، توانمندسازی و بروزرسانی سطح مهارت شاغلین و نیروهای کار و بالا بردن بهره وری در بنگاهها از مهمترین اهداف راه اندازی و توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی است.

برابر ماده 110 قانون کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ملزم شده برای بنگاههای اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی را صادر کند و طبق این ماده قانونی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.

به گزارش ایسنا، بر اساس بخشنامه دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در راستای ارايه آموزش‌های مختلف به کارکنان خود و تسهیل دسترسی به این آموزش‌ها برای کارکنان صنایع و اتحادیه‌ها و افزایش سطح دانش فنی نیروهای کار، صنایع و صنوف در محل کار خود می توانند با دریافت مجوز رسمی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به تاسیس مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی اقدام کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی در این مراکز با رعایت استانداردها و نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد