باز هم سهم‌های کوچک "بورس" را سر بریدند

باز هم سهم‌های کوچک "بورس" را سر بریدند

اگر سهم های کوچک بازار حباب داشته، متولیان بازار سرمایه باید در همان دوران صعود تدبیری برای جلوگیری از شکل گیری حباب در قیمت سهم ها می اندیشیدند؛ نه اینکه حالا بعد از یک ریزش سنگین باز هم تصمیماتی اتخاذ کنند که به منفعت سهامداران نمادهای کوچک بازار نیست!

به گزارش بورس نیوز، شب گذشته دامنه نوسان معاملات تغییر کرد و به مثبت 6 _ منفی 3 رسید. همچنین مقرر شد بازنگری به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در 5 روز از 5 درصد به 200 درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم‌مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال بورس تهران بازهم شروعی منفی داشت.

رسول جاویدی مدیر ریسک و تحلیل شرکت سبد گردان داریوش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: معتقدم این اقدامات به نفع بازار سرمایه نیست و شاید اگر دامنه نوسان معاملات به حالت قبلی بازمی‌گشت، وضعیت کمی بهتر می‌شد. 

وی افزود: تصمیماتی که شب قبل در مورد گره معاملاتی اتخاذ شد سبب خواهد شد سهم‌های کوچک بازار بیش از سهم‌های بزرگ بازار افت کند.

جاویدی اضافه کرد: بعضی سهم‌های بازار افت 60 الی 80 درصدی داشته و حالا با مقررات جدید بازار سرمایه، این سهم‌ها ریزش بیشتری هم متحمل خواهند شد و کمااینکه سهم‌های کوچک بازار حباب داشته و حالا باید قیمت‌ها اصلاح گردد، منطقی نیست.

در نظر داشته باشید که صف فروش و منفی‌های مکرر بازار تمام نمادها را در برگرفته و فقط مختص سهم‌های حبابی نیست. ضمن اینکه اگر سهم‌های کوچک بازار حباب داشته، متولیان بازار سرمایه باید در همان دوران صعود تدبیری برای جلوگیری از شکل‌گیری حباب در قیمت سهم‌ها می‌اندیشیدند؛ نه اینکه حالا بعد از یک ریزش سنگین بازهم تصمیماتی اتخاذ کنند که به منفعت سهامداران نمادهای کوچک بازار نیست!

 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بازار سرمایه همواره از سهم‌های بزرگ حمایت‌شده و برنامه خاصی برای حمایت از سهم‌های کوچک وجود نداشته است. بهترین و مفیدترین راهکار برای حمایت از سهم‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه این است که اجازه ندهیم این بازار سیاسی شود. 

 

جاویدی در خاتمه در مورد میزان رضایت از عملکرد متولیان بازار سرمایه گفت: شاید بتوان بابت عملکرد یکی دو سال اخیر متولیان بازار سرمایه از 100 امتیاز به آن‌ها 50 داد. به‌هرحال برخی طرح‌ها و برنامه‌ها در حرف از عمل آسان‌تر است و تلاش‌هایی صورت گرفته که نتیجه دلخواه را به همراه نداشته است؛ اما متولیان بازار سرمایه می‌توانستند بهتر از این‌ها هم عمل کنند.

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد