به گزارش تجارتنیوز، اگرچه خودروسازی در ایران تا حد زیادی متاثر از محدودیت در واردات و تحریمهای بینالمللی است، اما پیشبینی میشود در نتیجه تلاشهای دولت برای بومیسازی، صنعت خودرو در سال 2021 حدود 19٫1 درصد رشد کند. این ادعای موسسه فیچ سلوشنز است که اخیرا در گزارشی به تحلیل وضعیت صنعت خودروی ایران پرداخته است.
تحلیل سوآت و نیز قرار داشتن ایران در جایگاه بزرگترین کشور تولیدکننده خودرو در خاورمیانه، از نقاط قوت این صنعت در نظر گرفته شده است. در مقابل، سختگیری در برابر بازگشت مجدد خودروسازان خارجی، قدیمی بودن تجهیزات و فناوری و کیفیت نامناسب برندهای داخلی به دلیل عدم وجود رقابت، از نقاط ضعف این صنعت محسوب می شود.
به نقل از روزنامه هفت صبح، فرصتهای مهم، شامل اتکای فزاینده به برون سپاری قطعات و لوازم یدکی، هدفگذاری افزایش صادرات و طرح نوسازی ناوگان جادهای و شهری ایران است که فرصت بهرهمندی تولیدکنندگان خودروهای تجاری از بازار را فراهم میکند. در مقابل، مهمترین تهدیدها نیز بی ثباتی سیاسی و از بین رفتن قدرت خرید مصرفکنندگان در نتیجه تحریمهای بینالمللی است.
برآوردها حاکی از کاهش 22٫6 درصدی مجموع فروش خودرو و 13٫1 درصدی تولید کل خودروها در طی سال2020 است، اما با افزایش احتمال توافق هستهای جدید در سال 2021 پیشبینی میشود در که فروش و سودآوری خودروسازان از سال 2022 افزایش یابد.
در مورد فروش، پیشبینی میشود در سال 2021، فروش خودرو در کشور به میزان 13٫3 درصد افزایش یافته و این رشد در سال 2022 به 25٫1 درصد برسد. اگرچه در پرتوی روابط حساس با ایالات متحده، نهایی نشدن نتیجه مذاکرات و ریسک بازار جهانی نفت، هنوز عدم قطعیتهای زیادی در مورد چشم انداز صنایع خودروسازی وجود دارد.
در مورد تولید، برآوردها حاکی از افزایش 19٫1 درصدی تولید در سال 2021 است. همچنین پیشبینی میشود که متوسط رشد سالانه تولید خودرو در ایران در سال های 2022 تا 2030 با هدف قرار دادن« دستیابی به تولید سالانه حدود 2٫5 میلیون دستگاه در سال تا پایان سال 2030» معادل 12٫5 درصد باشد.
در واکنش به ناتوانی در تامین قطعات که مانع تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی است و نیز ناتوانی تامینکنندگان داخلی خودرو در تحویل سفارشات و برآورده کردن تقاضای خودروهای جدید، به ویژه خودروهای اروپایی، برآوردها حاکی از آن است که در سال 2020، فروش خودروی سواری ایران به میزان 22٫5 درصد و تولید خودروی سواری نیز به میزان 12٫9 درصد کاهش یافته است.
اما با هدفگذاری افزایش کیفیت خودروهای داخلی و نیز احیای هزینههای مصرفکنندگان به دنبال پیشرفت مذاکرات هستهای، پیشبینی میشود که در سال 2021 فروش خودروهای سواری با افزایش 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به جایگاه خود برگردد و تولید خودروی سواری نیز به میزان 19٫5 درصد افزایش یابد.
طبق برآوردها، در سال2020 فروش و تولید خودروهای تجاری به ترتیب به میزان 23٫8 و 16٫5 درصد کاهش یافت. اما به نظر میرسد با از سرگیری رشد اقتصاد ایران، در نتیجه خوشبینی به احیای توافق هستهای، فروش خودروهای تجاری در ایران، بازگشت به جایگاه خود را در سال 2021 آغاز خواهد کرد.
همچنین تصمیم دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، باعث شتابگیری فروش خودروهای تجاری در ایران 18٫5 درصد، در قیاس با کاهش برآورد شده 23٫8 درصدی در سال2020 رشد داشته باشد.