واردات نفت هند از روسیه رکورد زد

واردات نفت هند از روسیه رکورد زد

در ماه فوریه و برای پنجمین ماه متوالی روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند شد و صادرات این کشور حتی از مجموع صادرات عربستان و عراق هم بیشتر بوده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از هندو، واردات نفت هند از روسیه در ماه فوریه به رقم بی‌سابقه 1.6 میلیون بشکه در روز رسید که حتی از مجموع واردات نفت این کشور از عراق و عربستان نیز بیش‌تر بوده است.

این پنجمین ماه متوالی است که روسیه عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند را از آن خود می‌کند و درواقع هند هم‌اکنون یک سوم از کل نفت وارداتی خود را از روسیه دریافت می‌کند.

تا پیش از درگیری نظامی روسیه با اوکراین در فوریه سال گذشته، سهم روسیه از سبد واردات نفت هند کمتر از یک درصد بود،‌ اما حالا به 35 درصد رسیده و به 1.62 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

هند پس از چین و آمریکا،‌ سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است و از زمان تخفیف خوردن قیمت نفت روسیه به خاطر تحریم‌های غرب واردات خود از این کشور را چند ده برابر کرده است.

درواقع هند واردات نفت از روسیه را جایگزین واردات از عربستان و آمریکا کرده، به‌گونه‌ای که واردات نفت این کشور از عربستان 16 درصد و از آمریکا 38 درصد کاهش داشته است. عراق هم که تا پیش از روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند بود، در ماه فوریه روزانه 939 هزار بشکه نفت به هند صادر کرد و صادرات نفت عربستان به این کشور هم 647 هزار بشکه بود.

امارات هم توانسته در این بازه زمانی با پشت سر گذاشتن آمریکا و با صادرات 404 هزار بشکه نفت در روز به چهارمین صادرکننده این حامل انرژی به دهلی نو بدل شود.

میزان صادرات نفت آمریکا هم 248 هزار بشکه در روز بوده است. با این حساب صادرات نفت عراق و عربستان به هند به کمترین میزان در 16 ماه گذشته رسیده است.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد