احتمال افزایش قیمت تخم مرغ / زمزمه های گرانی به...

احتمال افزایش قیمت تخم مرغ / زمزمه های گرانی به...

با توجه به آمار ایران، این کشور در بین 160 کشور تولیدکننده تخم مرغ، رتبه نهم در تولید جهان را داراست. این امر در سه...

با تولید سالانه بیش از 1.3 میلیون تن تخم مرغ، ایران موفق به کسب رتبه نهم در جهان در بین تولیدکنندگان این محصول شده است. این آمار نشان می‌دهد که صنعت مرغداری در کشورمان دارای ظرفیت قابل توجهی است.

بنابر آمار در حال حاضر ایران از بین 160 کشور تولیدکننده تخم مرغ، رتبه نهم در دنیا را داراست که این امر نشان دهنده ظرفیت بی نظیر صنعت مرغداری است. همچنین ایران پس از هند، دومین کشور تولیدکننده تخم مرغ ارزان در دنیاست.

علی رغم آنکه تا سال 1400 واردکننده تخم مرغ در راستای تامین کسری نیاز کشور و تنظیم بازار بودیم،اما با اتخاذ برنامه مدون و افزایش ضریب مکانیزاسیون به جایی رسیده ایم که نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه صادرکننده محصول به بازارهای دنیا هستیم.

بنابر آمارهای اعلامی سال گذشته 136 هزارتن تخم مرغ با ارزش بیش از 130 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که امسال هم صادرات 150 تا 160 هزارتن تخم مرغ هدف گذاری شده است، هرچند با ظرفیت فعلی صنعت مرغداری، پتانسیل صادرات 250 هزارتن تخم مرغ به بازارهای هدف وجود دارد که می تواند در مثبت شدن تراز تجاری صنعت مرغداری تاثیر بسزایی دارد.

در همین ارتباط ارسلان قاسمی ريیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: 60 تا 70 درصد صنعت طیور وابسته به درآمدهای نفتی است که با افزایش صادرات مرغ و تخم مرغ تراز تجاری به سمت مثبت شدن می رود به طوریکه دیگر نیازی به درآمدهای نفتی برای تامین نهاده های دامی نداریم.

با توجه به آنکه مسيولیت اصلی وزارت جهاد کشاورزی تولید غذای سالم، کافی و در دسترس در داخل کشور و برداشتن محدودیت‌های صادراتی است، از این رو انتظار می رود که تولیدکنندگان تخم مرغ در راستای افزایش تولید به منظور توسعه صادرات و افزایش درآمدهای ارزی گام بردارند.

تولید تخم مرغ به یک میلیون و 400 هزارتن می رسد

محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری  47 تا 49 هزار تومان است، درحالیکه این قیمت مربوط به 15 ماه گذشته است.

به گفته او، با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه تمام شده، قیمت منطقی هرکیلو تخم مرغ 60 هزار تومان است که تقاضای بازنگری آن به وزارت جهاد کشاورزی ارايه شده، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

مرادی ادامه داد: بنابر اعلام بانک مرکزی طی یک سال اخیر قیمت تخم مرغ با کمترین نوسان همراه بود، در حالیکه ریز مغذی‌ها و نهاده‌های دامی نوسان چشمگیری داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن از روند افزایش تولید تخم مرغ در سنوات قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار سال گذشته تولید تخم مرغ با رشد 100 هزارتنی یک میلیون و 330هزارتن تخم مرغ صنعتی و 100 هزارتن محلی تولید شده که امسال هم برای تولید یک میلیون و 400 هزارتن تخم مرغ هدف گذاری شده است.

به گفته او، بنابر آمار سال گذشته 137 هزارتن تخم مرغ صادر شد و امسال هم پیش بینی می شود که صادرات تخم مرغ به 150 تا 160 هزارتن برسد.

وی افزود: سرانه مصرف تخم مرغ در ایران طی 3 سال اخیر از 11.5 کیلوگرم به 14.4 کیلوگرم افزایش یافته که بالاتر از میانگین جهانی 10.5 کیلوگرم است. با این حال، در کشورهای توسعه یافته این رقم 18 تا 19 کیلوگرم است و تلاش‌ها برای افزایش سرانه مصرف در ایران ادامه دارد. بنابر آمار 30 درصد تولید تخم مرغ کشور در قالب زنجیره ها صورت می گیرد، درحالیکه سه سال قبل دو شرکت زنجیره ای در تولید تخم مرغ داشتیم که در سال 1401 این دو شرکت به 6 مورد و امروز به 19 شرکت افزایش یافته است.

نیازی به واردات تخم مرغ طی سه سال اخیر نداریم

در ادامه حمیدرضا کاشانی ريیس هیيت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت:طی سنوات گذشته تولید تخم مرغ به حدی افزایش داشت که نیازی به واردات برای تنظیم بازار نداشتیم.

به گفته او، بنابر آمار سال 99 بیش از 20 هزارتن و سال 1400 حدود 12 هزارتن تخم مرغ وارد شد و در برخی سال ها  30 تا 40 هزارتن وارد شده بود‌.

کاشانی ادامه داد: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته تولید تخم مرغ به حدی افزایش یافت که نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه در راستای تنظیم بازار، صادرات به بازارهای هدف انجام می شود.

ريیس هیيت مدیره اتحادیه مرغداران میهن افزود: با توجه به ظرفیت فعلی واحدهای مرغداری، پتانسیل تولید یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 600 هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه امسال سومین سالی است که نیازی به واردات تخم مرغ برای تنظیم بازار نداریم، گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان سال یک میلیون و 400 هزارتن تخم مرغ تولید می شود که حداقل 150 تا 160 هزارتن از این میزان باید صادر شود.

کاشانی با بیان اینکه تولید تخم مرغ اردیبهشت به 105 هزارتن رسیده است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که با خرید حمایتی تخم مرغ در راستای تنظیم بازار، تولید تخم مرغ خرداد همین میزان باشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد