اعلام معافیت مالیاتی جدید / امتیاز های ویژه گمرک...

اعلام معافیت مالیاتی جدید / امتیاز های ویژه گمرک...

طبق اعلام گمرک، ارزش شمش طلای استاندارد وارد شده به کشور در این مدت به 330 میلیون دلار رسید. این در حالی است که سال...

بر طبق بخشنامه جدید گمرک، واردات شمش طلا تا اطلاع ثانوی مشمول مالیات علی الحساب موضوع قانون مالیا‌ت‌های مستقیم نمی‌شود.

همچنین واردات انواع شمش طلا کماکان از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف می باشد.

 در دو ماهه امسال 4.6 تن شمش طلا از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.8 برابر شده است.

طبق اعلام گمرک، ارزش شمش طلای استاندارد وارد شده به کشور در این مدت به 330 میلیون دلار رسید. این در حالی است که سال گذشته طی همین مدت 1.2 تن شمش طلا به ارزش 79 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

بر اساس این گزارش، گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به تنهایی مبدا ورود بیش از 91 درصد از واردات شمش طلا در دو ماهه نخست امسال بوده است.

هیات دولت در آذرماه سال 1401 مصوب کرد تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از این مصوبه، واردات شمش طلا به کشور آغاز شد.

معافیت مالیاتی برای محصولات زنبورعسل

همچنین حسین اکبرپور، مجری طرح توسعه زنبورداری کشور گفت: طرح استفساریه جز 1 بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به محصولات زنبورعسل، با 191 رای موافق و یک رای مخالف، در مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

وی افزود: براساس قانون همه محصولات خام کشاورزی از پرداخت مالیات بر ارزش‌ افزوده معاف هستند، اما به دلیل تفسیر اشتباه از قانون، محصولات زنبورعسل از این معافیت مستثنا انگاشته شده بودند که به‌موجب این طرح، همه محصولات زنبور عسل نیز به ‌عنوان فرآورده خام دامی شناخته ‌شده و از پرداخت مالیات بر ارزش‌ افزوده معاف شدند.

اکبرپور ادامه‌داد: این طرح از طریق معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و دفتر توسعه زنبورداری کشور در این معاونت، در قالب طرح استفساریه به کمیسیون کشاورزی و آب و محیط ‌زیست مجلس شورای اسلامی ارسال شد و پس از پیگیری‌های شخص معاون وزیر و دفتر توسعه زنبورداری در دفاع از این طرح در کمیسیون کشاورزی، در نهایت هم‌زمان با روز جهانی زنبور و در آخرین روز کاری مجلس یازدهم به تصویب رسید.

وی با قدردانی از جامعه تلاشگر در حوزه زنبور عسل که افزون بر 100 هزار بهره‌بردار را شامل می‌شود، گفت: این خبر خوشحال‌ کننده‌ای است که در نتیجه پیگیری‌ها و تلاش‌های معاونت امور تولیدات دامی، قايم‌مقام امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی، تشکل‌های ملی و استانی از سال 1400، حمایت و مکاتبه شخص وزیر اقتصاد و دارایی، رایزنی‌های مختلف با معاونت تقنینی مجلس شورای اسلامی و مذاکرات با نمایندگان مجلس و نیز مجمع نمایندگان استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، مازندران و غیره محقق شده است.

به تازگی، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که پزشکان، نمایشگاه‌ داران خودرو، صاحبان بنگاه‌ های معاملات املاک، رستوران‌ داران، طلا فروشان، وکلا، فروشندگان لوازم خانگی و صاحبان آرایشگاه‌ های زنانه در بین بزرگترین فراریان مالیاتی قرار دارند.

سرانه پرداخت مالیاتی فعالان برخی از اصناف در طول سال 1401 کمتر از یک کارمند معمولی و یا کارگر است. این در حالی است که میزان درآمد سالانه شاغلان این بخش ها چندین برابر یک کارگر و یا کارمند است.

مالیات به مبلغی گفته می‌شود که شهروندان و سازمان‌ها موظف هستند به دولت یا سایر مقامات عمومی پرداخت کنند. مالیات‌ها منبع اصلی درآمد دولت هستند و برای تامین هزینه‌ های عمومی همچون آموزش، بهداشت، زیرساخت‌ ها و دفاع ملی به کار می‌روند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد