کشف سیاره‌های سرگردان در کهکشان

ستاره شناسان پس از بررسی داده‌های چندین تلسکوپ زمینی و فضایی، موفق به کشف ده‌ها سیاره بدون خورشیدی شدند که به طور آزادانه در فضا سرگردان هستند.

فرارو: ستاره شناسان با استفاده از مشاهدات و داده‌های آرشیوی از چندین تلسکوپ فضایی و زمینی، تعدادی قابل توجه از سیاره‌های شناور آزاد - بین 70 تا 170 جرم از این قبیل - را در منطقه‌ای نزدیک از کهکشان راه شیری به نام «انجمن ستاره‌های جوان Upper Scorpius» کشف کردند. این بزرگترین نمونه از چنین سیاراتی است که در یک گروه کشف شده است و تعداد شناخته شده آن‌ها در کل آسمان را تقریبا دو برابر می‌کند.

تا به امروز، بیشتر سیارات فراخورشیدی از طریق مدولاسیون‌های القا شده در ستارگان میزبانشان شناسایی شده اند. به این ترتیب، اکثریت قریب به اتفاق سیارات فراخورشیدی شناخته شده از نظر گرانشی به ستاره‌ها متصل هستند. با این حال، چندین سیاره شناور آزاد در طی دو دهه گذشته در بررسی‌های مختلف کهکشانی کشف شده‌اند.

این اجرام بسیار کم نور که کمتر از 13 برابر جرم مشتری هستند و به یک ستاره یا کوتوله قهوه‌ای متصل نیستند، بلکه در میان آن‌ها سرگردان هستند. دکتر نوریا میرت روگ، اخترشناس آزمایشگاه اخترفیزیک بوردو و دانشگاه وین، در خصوص این کشف گفت: «ما از همان ابتدا هیچ تصوری از اینکه چه تعداد از این سیارات را می‌توانیم شناسایی کنیم، نداشتیم به همین دلیل واقعا از کشف این تعداد قابل توجه، هیجان زده هستیم.»

در این مطالعه، دکتر میرت روگ و همکارانش از مشاهدات و داده‌های آرشیوی تعدادی از رصدخانه‌های بزرگ، از جمله NOIRLab NSF، تلسکوپ‌های ESO، تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی و تلسکوپ سوبارو با وسعت 80000 استفاده کردند. این‌ها تصاویر میدانی بود که حاصل بیش از 20 سال مشاهدات این تلسکوپ‌ها است. دانشمندان بر اساس این داده ها، بین 70 تا 170 سیاره شناور آزاد (بسته به سن مفروض) را در انجمن ستاره‌های جوان عقرب فوقانی یافتند. منطقه ستاره‌زایی که تقریبا در فاصله 420 سال نوری از ما در صورت فلکی عقرب و اوفیوخوس قرار دارد.

دکتر میرت روگ می‌گوید: «ما حرکات کوچک، رنگ‌ها و درخشندگی ده‌ها میلیون منبع را در یک منطقه بزرگ از آسمان اندازه گیری کردیم. این اندازه‌گیری‌ها به ما این امکان را می‌دهد که به‌طور دقیق کم‌نورترین اجرام در این منطقه و از جمله سیارات سرگردان را شناسایی کنیم.» دکتر هرو بوی، دیگر محقق اصلی این مطالعه نیز می‌افزاید: «ممکن است چندین میلیارد از این سیارات غول پیکر شناور، آزادانه در کهکشان راه شیری بدون ستاره میزبان پرسه بزنند و این بی شک موضوع شگفت انگیزی است.» نتایج این پژوهش در نشریه معتبر Nature Astronomy به چاپ رسیده است.

local_offerبرچسب‌ها:
خبر خوش دولت به مردم/ اعلام جزییات پرداخت وام بدون... رایزنی اروپا برای منابع جایگزین گاز روسیه رشد 29 دلاری قیمت نفت ایران در سال 2021 ابهامات طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای تولیدی/امکان سوء‌استفاده مفسدان‌ به اسم حمایت از تولید افزایش قیمت شکر در بازار رشد بی رمق بورس در نخستین روز هفته تکمیل حدود 9 هزار خودرو ناقص در یک هفته قیمت خودرو امروز 2 بهمن 1400/ سمند گران شد قیمت جدید انواع یخچال در بازار + جدول عامل گرانی برنج اعلام شد همتی درمورد رشد تند پایه پولی؛ من آنچه شرط بلاغ است... وام و تسهیلات عالی فرزندآوری اعلام جزيیات پرداخت وام بدون ضامن در بانک ها | چه کسانی می توانند بدون ضامن وام بگیرند؟ آغاز پرداخت بدون ضامن وام‌های زیر 100میلیون ابراز تمایل ريیس جمهوری ترکیه به توسعه روابط اقتصادی با ایران طرحی داخلی برای حمایت از سیگار خارجی! قیمت دنا ریخت؛ سمند بالا رفت نرخ سود بین بانکی کاهش یافت بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات بدون ضامن شدند خاندوزی: پرداخت وام‌های بدون ضامن آغاز شد با فیلترشکن ببینید 1400/11/02 دنا ریخت؛ سمند بالا رفت/ جدول قیمت‌ها نحوه عمل‌کردن ایربگ در خودروهای داخلی! تغییر شرایط ورود به عراق برای مسافران هوایی/همه پروازها به لندن انجام می شود خبر خوش بانک مرکزی برای بدهکاران بانک‌ها ارزان قیمت‌ترین آبگرمکن در بازار + جدول هدفگذاری بانک مرکزی برای لغو اخذ سود از دیرکرد اقساط تسهیلات گاز رایگان خانوارهای محروم، معطل کاغذبازی وضعیت قابل قبول ذخایر ارزی کشور ذخیره سازی 20 میلیارد مترمکعب آب در سدها بررسی لغو اخذ سود از دیرکرد اقساط وام‌ها در بانک مرکزی برق واحدهای فولادی از امروز قطع شد فرافکنی در بورس ممنوع! پایان یک ابهام در مورد بازنشستگان در بودجه 1401 پرتقاضاترین کالای ایرانی در هند را بشناسید ادعای تازه در مورد آینده تورم در ایران پیش‌ بینی مهم از آینده قیمت طلا و دلار توسعه میادین نفت و گاز ایران با مشارکت شرکت‌های ر... هشدار همتی در مورد رشد تند پایه پولی جدیدترین قیمت خودروهای داخلی و خارجی | آخرین قیمت پژو، ساینا و کويیک ؛ 2 بهمن 1400 هدیه اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در بهمن/ تخفیف ویژه برای بانوان به مناسبت ولادت حضرت فاطمه ... معاملات مشکوک دو دارویی در بورس خرید تبلت ایسوس چقدر خرج برمی دارد؟ + جدول قیمت علت نوسان قیمت دلار در معاملات امروز چه بود؟ طرح درج قیمت تولیدکننده متوقف نشده بلکه پرقدرت‌تر در حال اجراست آغاز به کار نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حمایت بانک صادرات ایران اتهامات تازه علیه برادر حسن روحانی بورس فردا مثبت است یا منفی؟ خبر مهم درباره معاملات بیت کوین مجمع یک عرضه اولیه | افزایش سرمایه کزغال چه شد؟