تعلیق مهم‌ترین استانداردهای خودرو در دولت روحانی | اتهامات ريیس سازمان ملی استاندارد به خودروسازان

تعلیق مهم‌ترین استانداردهای خودرو در دولت روحانی | اتهامات ريیس سازمان ملی استاندارد به خودروسازان

ريیس سازمان ملی استاندارد از ماجرای تعلیق 9 استاندارد خودرو در دولت روحانی شامل استاندارد تست تصادف، ترمز و آتش سوزی گفت و افزود: آقای ريیسی در اولین جلسه شورای عالی استاندارد این 9 تعلیق را لغو کرد و امروز خدمات پس از فروش هم استاندارد اجباری شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم،‌ مهدی اسلام پناه ريیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: خودروسازان در دولت قبل سرگل استانداردها را تعلیق کردند و در بازار انحصاری محصولی که خواستند را تولید و راهی بازار کردند. جالب اینجاست بعضی از استانداردهای پیش پا افتاده را تعلیق نکردند یا اصلا گفتند اینها باشد اما بعضی استانداردهای خیلی مهم که در ایمنی خودرو می‌تواند موثر باشد را تعلیق کردند.

وی افزود: اوایل دهه 80 با تکمیل استانداردها رفته رفته ما به 85 استاندارد اجباری دست پیدا کرده ایم. البته بماند که به طور فصلی بعضی از این استانداردها تعلیق می شوند.

اسلام پناه ادامه داد: آخرین تعلیق در دولت قبل بود که 9 استاندارد مهم خودرو که ایمنی عملکردها را افزایش می داد تعلیق شد. جالب اینجاست بعضی از استانداردهای پیش پا افتاده را تعلیق نکردند یا اصلا گفتند اینها باشد اما بعضی استانداردهای خیلی مهم که در ایمنی خودرو می‌تواند موثر باشد را تعلیق کردند.

خودروسازان سرگل استانداردها را تعلیق کردند

ريیس سازمان ملی استاندارد گفت: تعلیق این استانداردهای مهم با فشار تولید کننده و عوامل داخلی ایجاد شد. به عبارتی خودروسازان سرگل استانداردها را تعلیق کردند. یکی از مهم ترین آنها آزمون تست تصادف و ترمز بوده است. تست ترمز که بعضا باید در همه خودروها باشد را تعلیق کردند. علاوه بر این مباحث احتراقی و الکترونیکی درون خودرو که تعیین کننده بود هم مورد تعلیق قرار گرفت.

وی تاکید کرد: کنترل و نظارت بر اجرای استانداردها در حوزه ایمنی عملکردی تقریبا مهمترین راهبرد ما در استانداردهای 85 گانه است. مابقی موضوعات کیفیتی که باید در حوزه خودرو ایجاد شود به تولیدکننده مربوط است. به عبارتی شاخص‌های کیفیت صندلی، هوای داخل، طول عمرخودرو، خلاقیت درون کابین به همراه نوآوری، خدمات پس از فروش و قیمت متوجه خودروساز است. 

اسلام پناه با بیان اینکه، وقتی خودروساز می بینید که یک بازار انحصاری دارد و اصلا هیچ رقابتی در آن متصور نیست، دلیلی نمی‌بیند که خلاقیت خودش را برای بالابردن کیفیت اعمال کند،‌ادامه داد: این در حالی است که خودروساز باید اول خودش را مکلف  و پاسخگو بداند. در طول چند سال اخیر بعضی از این خودروهای اصطلاحا چینی که در داخل کشور مونتاژ و وارد بازار می شوند. با همه پایین و بالاهایی که دارند می‌بینید آپشنال زیادی در آنها تعریف شده است. به عنوان نمونه ام وی ام 60 که تولید مونتاژی آن در داخل کشور متوقف شده  یک آپشن هایی دارد که مهمترین خودروهای تولید داخل ما ندارند.

وی خاطرنشان کرد: خودروسازان دیگر نمی توانند تعلیق کنند. تعلیق استانداردهای اجباری صرفا در شورای عالی استاندارد ممکن است. شورای عالی استاندارد در دولت جدید بعد از 20 سال در بهمن 1400 با حضور شخص رییس جمهور تشکیل جلسه داده و آقای رییس جمهور بعد از اینکه گزارش لازم و کامل را دریافت کرد، دستور داد که 9 استاندارد تعلیق شده برگردد.

خدمات پس از فروش به جرگه استانداردهای اجباری اضافه شد

ريیس سازمان ملی استاندارد گفت: در حال حاضر که با شما صحبت می کنم استانداردهای اجباری ایمنی و نظارتی عملکرد خودروهای تولید داخل 85 مورد است و تعلیق ندارد. این یکی از کارهای مهمی بود که انجام شده است.  به غیر از این ما خدمات پس از فروش را هم به جرگه استانداردهای اجباری اضافه کرده ایم. این تقریبا از مهمترین کارهایی است که تا حالا اصلا اتفاق نیفتاده بود. ما چیزی بعنوان خدمات پس از فروش به عنوان استاندارد نداشتیم و می گفتند یک آپشن است. شما دقت کرده باشید وقتی یک خودرو می‌خرید کارتی به شما می دادند و می گفتند این کارت مثلا خدمات طلایی پس از فروش است. حالا بماند که چقدر نسبت به آن متعهد بودند یا نبودند.

وی افزود: امروز این موضوع به عنوان یک استاندارد اجباری قرار گرفته است. تولید باید منطبق با نظام ارزیابی کیفیتی خودرو باشد. شما وقتی خودروی نو می‌خرید می‌بینید که زود از ریخت می افتد. این در حالی است که خودرو نباید به همین راحتی از ریخت و قیافه بیفتد حداقل باید 5 سال رو پا باشد و مسيولیت این کیفیت به عهده خودروساز است. اگر ما امروز می گوییم خدمات پس  از فروش باید اجباری باشد زیاد خوشایند نیست. چرا؟ چون می گوییم خودروساز از یک تابعی تبیعت نمی کند و ما در امتداد آن خدمات را توسعه می دهیم. در برخی از موارد خودروساز می گوید که ما می خواهیم استاندارد را اعمال کنیم اما هزینه دارد. شما که هزینه اش را از ملت می گیرید. این همه رانتی که به شکلهای مختلف از جیب مردم  اخذ می کنید آیا در اختیار قراردادن یک خودروی کیفی حق ملت نیست!

فروش کوپنی خودرو

ريیس سازمان ملی استاندارد در ادامه، تصریح کرد: خودروساز امروز می گوید من کوپنی ماشین را می فروشم مصرف کننده خواست، خواست. نخواست، نخواست.  خودروساز  دارد با بالاترین قیمت تمام شده و بعضا با ارز دولتی 4200 تومانی محصول را  در بازار با 10 برابر قیمت می‌فروشد. اگر بنا است که با ارز آزاد بفروشید چرا ارز دولتی می گیرید.

اسلام پناه گفت: قرار شده انطباق تولید با قطعات زمینه ای که خودروساز به ما اعلام کرده است نیز انجام شود. اما مهم اینجاست در جلسه می گویند ما این محصول را با این شاخص های قطعات تولید می کنیم اما وقتی ما از جلسه بیرون می رویم کار خودشان را می کنند.  شما در نظر بگیرید به ما می گویند که این را تولید می کنیم بعد که ما همیشه شاهد و ناظر نیستیم، یک دفعه می بینیم تایید نو باطل می شود یعنی آن چیزی که به ما گفتند اظهار نکردند. 

چرا خودرو را فروختید وقتی قطعه ندارید

ريیس سازمان ملی استاندارد به راهی شدن خودروهای ناقص به انبار نمایندگی های فروش خودروسازان اشاره کرد و گفت: اگر در نمایندگیهای فروش، خودرو دوماه در ‌پارکینگ ماند یک اتفاقی برای آن اعم از قطعات لاستیکی، پلیمری، باتری، شن زدگی، آسیب بدنه، آسیبهای ناشی از حوادث طبیعی و...  افتاد، باید گزارش کیفیت این محصول را دوباره به ما داده شود.

اسلام پناه ادامه داد:‌ البته ناگفته نماند انصاف هم چیز خوبی است. خودروسازان با فضاسازی آمدند خودروها را از پارکینگ به نمایندگی انتقال دادند. بعد گفتند پارکینگهای ما خالی شد. چطور خالی شد. اینها آب پشت سد را باز کردند و در زمین های پایینی رفت. خودرو همانجا مانده است. این هم باز ناظر به این است که  چرا خودرو را فروختید وقتی قطعه ندارید قسمت زیادی از اینها حق مردم است. شما حق نداشتید خودرو بفروشید یا اصلا ادعا کنید من تولید می کنم اما قطعه نداشته باشید. 

وی اضافه کرد: به وزارت صنعت تعهد تولید می دهند اما چه چیزی تولید کردید! یک خودروی ناقص که نمیتوانید دست مصرف کننده بدهید. خودروی ناقص چه ارزشی دارد مثل اینکه شما یک کفشی را بخرید که زیره یا رویه نداشته باشد و بگوییم حالا منتظریم که یک جزیی از این دوباره بیاید. خودرو هم نسبت به قطعات همینطور است. 

اسلام پناه اظهار کرد: ما خودروساز را  مکلف به اخذ تاییدیه نو، گواهی اظهار، انطباق و منطبق با تطابق خودرو با امضای مدیران کرده ایم. ما هیچ امضای دیگری را نمی‌پذیریم. نمی‌توانید به عنوان یک مدیرعامل که تابع قانون تجارت هستید و عالیترین مقام تجاری یک بنگاه اقتصاد هستید فرد دیگری را معرفی کنید. صاحب امضا شما هستید مسيولیتش هم گردن خودتان است.  

  • تذکر سازمان بازرسی به سایپا | این خودروها با سهل‌انگاری تحویل مشتریان شد
فوری: پرداخت وام 50 میلیونی آغاز شد| اقساط بلند مدت وام 50 میلیونی نمی‌توانیم 15 سال منتظر تولید لکوموتیو داخلی بمانیم/ امکان درآمد 20 میلیارد دلاری از ترانزیت مجلس شورای اسلامی در حوزه قانون‌گذاری، یاری‌گر صنعت فولاد است بانک‌ها استفاده از «چک موردی» را در دستور کار قرار دهند 270 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نظام بانکی امروز درباره مبلغ وام ودیعه مسکن تصمیم‌گیری می‌شود/ با مقصران ریزش ساختمان مترو پل در آبادان برخورد ... ارسال یک میلیون و 269 هزار تن کالای اساسی به 31 استان موفقیت فروردین ماه را باید در 12 ماه سال تکرار کنیم چگونه قبوض برق خانگی را رایگان کنیم؟ حذف موانع بانکی برای اختصاص تسهیلات به مرغداران و دامداران نرخ 29 ارز افزایش یافت | 3 خرداد 1401 اعطای سهام تکلیفی به صندوق بازنشستگی تا 40 روز آینده محقق می‌شود سهامداران تفارس بخوانند | بازگشایی نزدیک است؟ عرضه اولیه بعدی بازار سرمایه کدام نماد است؟ اعزام نیروهای واکنش سریع و امدادی صنایع پتروشیمی به آبادان پیش بینی قیمت دلار امروز 3 خرداد عرضه شمش بلوم و ورق فولادی در بورس کالا مردم پزشکان بدون دستگاه پوز را به سازمان مالیاتی معرفی کنند ماءالشعیر هم لاکچری شد / اعلام قیمت جدید در بازار میزان خرید مردم کم شد | تولیدکنندگان نگران شدند جاماندگان «وام بدون ضامن» بخوانند/ با این یازده تضمین وام بگیرید جهش 7 درصدی تولید تختال در فولاد هرمزگان یک امر ضروری درباره پرداخت یارانه ها قیمت نهایی عرضه بلوکی ایران خودرو و سایپا: بسیار بالاتر از قیمت تابلو افزایش 9.5 درصدی برق ورودی به صنایع/تولید فولاد به 6.9 میلیون تن رسید هشدار به ادارات پرمصرف رعایت نکنید قطع برق حتمی است قیمت آپارتمان‌های 40 متری مرکز تهران + جدول سرمایه‌گذاری 356 میلیارد دلاری سامسونگ در حوزه‌های استراتژیک جریان سرمایه جهانی در املاک و مستغلات رکورد زد طلا در بالاترین سطح 2 هفته‌ای اخیر ترمز کشید 19 پذیرش جدید در بورس کالا جولان‌دهی با 27‌! آغاز اعطای تسهیلات ویژه خرید نهاده های دامی تصمیم سخت ريیس جمهوری عبور پیک مصرف برق از مرز 51 هزار مگاوات مجلس شورای اسلامی در حوزه قانونگذاری یاریگر صنعت فولاد است نبض تولید در 1400؛ دولت کاهش تولید مواد اولیه را دریابد نرخ رسمی 29 ارز افزایشی شد درآمد اسنپ با وخامت اقتصادی کمتر می‌شود مقصر حادثه آبادان باید تاوان پس دهد ایران بزرگ‌ترین پالایشگاه ونزويلا را تعمیر می‌کند سازمان بورس اجازه بستن کد بورسی سهامداران را ندارد تکلیف جاماندگان «وام بدون ضامن» چه شد؟ تلاش رژیم صهیونیستی برای کنترل منابع آب غرب و شمال غرب کشور / خزر کوچک می‌شود خرید گاز در اتحادیه اروپا اشتراکی می‌شود هشدار آرامکو درباره کمبود جهانی نفت خیال واهی برای خانه دار کردن مردم! جمع‌آوری ایمیل کاربران از سایت‌ها و فرم‌های آنلاین صف خرید و فروش سهام در سوم خرداد دلایل افزایش قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تشریح شد