مذاکرات ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل‌ونقل ریلی

مذاکرات ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل‌ونقل ریلی

ایلنا: مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بهینه‌سازی مصرف سوخت با توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور، از مذاکرات ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل‌ونقل...

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نفت میعاد صالحی امروز (سه‌شنبه، نهم خردادماه) در آيین امضای موافقت‌نامه توسعه ریلی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه حوزه حمل‌ونقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مقام‌های کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: این توافق‌نامه به رشد تامین ناوگان و توسعه زیرساخت‌های ریلی منجر می‌شود و امیدوارم این اتفاق سرآغاز جهش و توسعه حمل‌ونقل ریلی باشد.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به اولویت توسعه ناوگان ریلی تاکید شده است، گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشور، یک درصد از درآمد دولت از نفت در صندوق توسعه ملی، باید به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص می‌یافت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه بر این اساس باید 7,700 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا می‌کرد، افزود: امیدواریم با حمایت ريیس‌جمهوری، معاون اول ريیس‌جمهوری و وزرای نفت و راه‌وشهرسازی در دولت سیزدهم این سرمایه‌گذاری محقق شود.

صالحی با بیان اینکه ماده 12 قانون رفع موانع تولید به‌صراحت برای صرفه‌جویی مصرف سوخت تاکید دارد، ادامه داد: حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقلی ایمن و باصرفه به همراه کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست است، اما در سال‌های پیش اولویت به جاده داده شده بود که پرمخاطره است و کشته‌های تصادفات جاده‌ای بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: کاهش مصرف سوخت از موضوع‌های مهم است و اگر بتوانیم حمل‌ونقل ریلی را توسعه دهیم مصرف سوخت بهینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچینین با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های مهم، بحث ترانزیت است که در اسناد بالادستی آمده و مورد تاکید رهبر انقلاب نیز بوده است، افزود: این مهم با توسعه خطوط ریلی قابل دسترسی است.

صالحی تاکید کرد: مسیر سرخس تا بندرعباس 1610 کیلومتر است که به‌طور متوسط 40 تا 50 دلار به ازای هر تن ترانزیت ریلی درآمد برای کشور دارد و حدود هفت لیتر گازويیل مصرف می‌شود، در حالی که در حوزه جاده اگر همین بار جابه‌جا شود، درآمد همان 40 دلار است، اما سوختی که مصرف می‌شود به ازای هر تن در جاده 60 لیتر برآورد می‌شود.

وی به مذاکرات بین ایران و ترکمنستان برای افزایش ترانزیت هم اشاره کرد و گفت: 500 واگن قطار بین ایران و ترکمنستان برای تبادل بین دو کشور افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: مهمترین مرز متصل ما مرز سرخس است که تلاش کردیم این مرز را از تک‌محصولی بودن جدا کنیم و دیگر محصولات را از کشورهای آسیای میانه و روسیه تبادل خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد