محصولات بی‌کیفیت نذری خودروسازان هستند؟/ جنگ زرگری برای افزایش قیمت خودرو

محصولات بی‌کیفیت نذری خودروسازان هستند؟/ جنگ زرگری برای افزایش قیمت خودرو

قیمت خودرو باید 25 برابر می‌شد. این ادعایی است که ريیس انجمن قطعه‌سازان در رابطه با شرایط خودروهای کارخانه‌ای و بازار مطرح کرد. محمدرضا نجفی‌منش همچنین خودروهای کارخانه‌ای را نذری دولت برای مردم دانست. اما آیا محصولات بی‌کیفیت حکم نذری را دارند یا این صحبت‌ها صرفا در راستای بالابردن قیمت خودرو مطرح می‌شوند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، «دولت نذر کرده که هر خودرویی به دست مردم می‌‎رسد، در داشبورد آن 20 میلیون تا 30 میلیون تومان بگذارد و تحویل دهد.». این اظهارنظر محمدرضا نجفی‌منش، ريیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، در گفتگو با خبرآنلاین است. این سخن بدین معناست که قیمت خودرو اکنون وافعی نیست. اما آیا محصولاتی که خودروسازان به بازار عرضه می‌کنند بالاتر از نرخ واقعی آن و هزینه‌های انجام‌شده است؟

گویا این بار نوبت به دعوای زرگری خودروسازان با قطعه‌سازان رسیده تا بدین شکل نرخ محصولات را بالا ببرند. محصولاتی که همین حالا هم فاصله قیمتی زیادی با قدرت خرید مردم گرفته‌اند و در طول سال‌های اخیر جلوتر از تورم حرکت کرده‌اند. حتی همواره این سوال مطرح است که اگر خودروهای خارجی در کشور حضور داشتند، خریداری برای تولیدات داخلی پیدا می‌شد؟

تا کنون نیز خودروسازان نه به دلیل کیفیت محصولاتشان، بلکه با ترفند تولید و عرضه قطره‌چکانی تا این حد قیمت خودرو را بالا برده‌اند. در واقع این تقاضای موجود در بازار و کمبود محصول است که عنان بازار را در اختیار طرف عرضه قرار داده است. حمایت بی‌چون و چرای دولت از این شرکت‌ها و محدودکردن بازار به دو شرکت اصلی این فضا را به وجود آورد که تولیدکنندگان تعیین‌کننده اصلی بازار باشند.

حتی انتشار اسامی واردکنندگان خودرو نشان داد که همچنان قرار است انحصار این بازار در دست خودروسازان و مونتاژکاران داخلی بماند. حال در چنین شرایطی مشخص نیست که نجفی‌منش یا حتی افرادی دیگر منت خودروهای گران و بی‌کیفیت را بر سر شهروندان می‌گذارند؟

چرا باید قیمت خودرو 25 برابر می‌شد؟

نجفی‌منش در توجیه بالابردن قیمت خودرو اذعان دارد که در 10 سال گذشته قیمت فولاد 25 برابر و نرخ ارز 30 برابر شده است. اما نرخ خودرو در کارخانه تنها هشت برابر افزایش داشته است. در صورتی که باید 25 برابر می‌شد.

تاریخ و اعداد همواره گواه مناسبی برای بررسی چنین ادعاهایی هستند. اگر مروری تاریخی داشته باشیم مشخص می‌شود که در یک دهه اخیر خودروهای مختلف دو گروه سایپا و ایران‌خودرو حداقل 10 برابر شده‌اند.

از سوی دیگر این پرسش مطرح است که مگر کل شاکله خودروهای داخلی را فولاد تشکیل می‌دهد؟ یا این سوال مطرح است که چه میزان ارز برای تولید خودرو ایرانی که ادعای خودکفایی دارد لازم است که فعالان این صنعت انتظار دارند قیمت خودرو 25 برابر شود؟

از سوی دیگر وقتی عرضه چندانی از سوی خودروسازان صورت نمی‌گیرد، مردم چاره‌ای جز تامین نیاز خود از بازار آزاد ندارند. چه بسا برخی محصولات نظیر پژو 206 در بازار آزاد بیش از 30 برابر نسبت به 10 سال افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

درنهایت نیز اگر خودروسازان داخلی متحمل چنین فشارهایی هستند، چرا راه واردات بسته است؟ در چنین شرایطی شاید واردات خودرو به‌صرفه‌تر از تولید آن باشد. در این صورت دیگر نه به زیان انباشته حدود 150 هزار میلیارد تومانی ادعایی خودروسازان افزوده می‌شود و نه دولت مجبور به گذاشتن «نذری 30 میلیونی» در داشبورد خودروها می‌شود. درنهایت نیز قیمت خودرو با ارقام واقعی‌تری به دست مردم می‌رسد.

«نذری» بدون آپشن!

البته چنین اظهاراتی از سوی متولیان صنعت خودروسازی ایران، به‌ویژه محمدرضا نجفی‌منش، برای اولین بار نیست که شنیده می‌شود. پیش از این نیز او در گفتگویی با تجارت‌نیوز از خودروسازان داخلی خواست که برای کاهش زیان‌دهی، از آپشن‌های محصولات تولیدی خود بکاهند. این در حالی است که حذف آپشن خودروهای داخلی به حذف کولر یا ضبط موتور رسیده است. شاید دیگر تعجب‌برانگیز نباشد که خودروسازان از فرمان و دنده هم به‌عنوان آپشن یاد کنند! مواردی که به خودی خود قیمت خودرو را برای مصرف‌کننده بالا می‌برند.

حال پرسش اصلی این است که آیا خودروهای داخلی آن‌قدری ارزشمند هستند که قیمت آن‌ها بیش از این افزایش یابد و برای آن جنگ زرگری راه بیندازند؟

قیمت خودرو همین حالا هم بالاست

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: خودروهای داخلی حتی به اندازه قیمت فعلی آن‌ها ارزش ندارد و با توجه به کیفیت آن‌ها، باید نرخ کمتری برایشان در نظر گرفت. اکنون خودروهای صفر ایرانی به گونه‌ای تولید می‌شوند که باید گفت خرید خودروهای اسقاطی خارجی به‌صرفه‌تر از خرید تولیدات صفر داخلی است. چراکه هنوز خودروهای خارجی تولید 20 سال پیش، کیفیت بهتری نسبت به ایرانی‌ها دارند.

او افزود: با توجه به مهندسی که برای اجرای واردات خودرو شده است، به نظر می‌رسد که تغییری در وضعیت بازار و صنعت و به‌ویژه قیمت خودرو ایجاد نشود و محصولات داخلی متناسب با درآمد مردم به فروش نرسند. با چارچوب فکری که مسيولان کشور دارند و مطابق آن تصمیم می‌گیرند، نباید انتظار داشت که نتیجه اقدامات آن‌ها متناظر هزینه‌ای باشد که برای اجرای آن تصمیم پرداخته می‌شود.

کالاهایی گران‌تر از ارزش ذاتی

زاوه در پایان یادآور شد: این چارچوب فکری در رابطه با تصمیمات مسيولان در حوزه‌های دیگر اقتصادی نیز صدق می‌کند. در حال حاضر هیچ کالایی در ایران وجود ندارد که برابر با ارزش ذاتی خود قیمت‌گذاری شود و همان کالا در کشورهای دیگر با یک‌دهم قیمتی که در ایران است به فروش می‌رسد. این صحبت‌های خودروسازان و قطعه‌سازان نشان‌دهنده این است که قیمت خودرو در درب کارخانه در ماه‌های آینده با افزایش همراه می‌شود.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو درب کارخانه جدی است. چه بسا این امر تا کنون هم به دلیل تعیین تکلیف استیضاح وزیر صمت اجرا نشده است. به نظر می‌رسد بعد از مشخص شدن وضعیت رضا فاطمی‌امین چنین تصمیمی اتخاذ شود.

برای مطالعه بیشتر، خبر انحصارگرایی خودروسازان، از تولید تا واردات! را بخوانید.

مطالعه بیشتر: قیمت تیبا و ساینا 2 برابر می‌شود؟

 

تحلیل خبنیان امروز 15 آذر 1401 | ریسک خرید بالاست؟ تثبیت قیمت مسکن با این راهکار افزایش نرخ رسمی 13 ارز/ نرخ 9 ارز ثابت ماند شرایط خرید کامیون امپاور و کارا در بورس کالا اعلام شد تراز مثبت 18 درصدی "پارسیان" در آبان ماه اصلی ترین موضوع در وزارت راه و شهرسازی مسکن است معامله 444 میلیون دلار ارز در سامانه نیما پیش بینی وحشتناک از قیمت بیت کوین این 2 خودروی پرطرفدار به بورس می روند | قیمت پایه و زمان عرضه هزینه رهن و اجاره آپارتمان در دو منطقه 4و5 تهران افزایش قیمت نفت با تحریم روسیه سازمان بورس روابط مالی را شفاف کند پیش‌بینی ترسناک از نرخ تورم / زمستان سختی در پیش ... شگفتانه ريیسی برای جاماندگان یارانه نقدی | مبلغ شوکه کننده واریزی برای جاماندگان یارانه نقدی پیش‌بینی جدید رییس اسبق اتحادیه طلا از قیمت‌ها/ امکان... میوه شب یلدا گران می‌شود؟ چگونه کشاورزی بر بحران آب دامن زد راهکارهایی مهم برای تشخیص سکه اصل از تقلبی/... اتریوم در لبه پرتگاه / وضعیت بیت کوین خطرناک شد این خانه‌ها بازسازی نمی‌شوند آیا شکاف دستمزد و معیشت با خوش بینی پر می شود؟ تاریخ دقیق و جزيیات عرضه تارا و 207 در بورس کالا گران‌ترین خانه‌های تهران متری چند؟/ جدول تغییرات قیمت راه حل مدیریت مصرف سوخت خودروها چیست؟ درآمد هنگفت از مالیات سیگار حذف شد! خواص شگفت‌انگیز این خوراکی برای تقویت روده‌ قیمت خودروهای وارداتی ناگهان جهش کرد برای اولین بار بعد از جنگ روسیه و اوکراین مواد غذایی ارزان شد چگونه گول سکه‌های تقلبی را نخوریم؟ روند صعودی تعداد معاملات مسکن تصمیمات غلط کارگران ساختمانی را سال‌ها از بیمه محروم کرد جهش قیمت نیم میلیاردی خودروهای وارداتی از ابتدای آبان... قیمت خانه در تهران رکورد شکست پرفروش ترین رنگ خودرو در کشور چیست؟+تصاویر جذاب وام 150 میلیونی در جیب سربازان+ جزيیات و شرایط... تصویب بودجه 1402 دو مرحله ای شد آماده توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های ایران هستیم مصرف گاز بخش خانگی - تجاری از مرز 530 میلیون مترمکعب در روز گذشت چگونه گول سکه ‌های تقلبی را نخوریم؟ / روش تشخیص اصل از تقلبی وام فوری 150 میلیونی دولت برای این افراد | وام فوری بدون ضامن با اقساط بلند مدت پیش‌ بینی بورس فردا 15 آذر 1401 | موانع پیش روی سهامداران برای خرید کدامند؟ سه استان برای قلق گیری طرح کالا برگ الکترونیک/ بعد از رفع مشکلات در کل کشور اجرا می شود یارانه آرد؛ به نفع یا ضرر مردم برای خریدن نان؟ مجموع کل ناوگان عملیاتی هما 55 هواپیما است طرحی که درآمد ارزی کشور را 10 میلیارد دلار افزایش داد با این رمزارزها امسال پولدار می شوید فروشگاه هایپرمی نیاوران افتتاح شد مجموع کل ناوگان عملیاتی هما 55 هواپیما است اشک‌های یک اقتصاددان برای آینده ایران ده خبر تاثیرگذار بر بورس فردا کدامند؟ | دستور ترخیص کدام خودروی وارداتی صادر شد؟