رانت بلیت ارزان جام جهانی در جیب دلالان تور / پای گردشگران جام جهانی به ایران هم می‌رسد؟

رانت بلیت ارزان جام جهانی در جیب دلالان تور / پای گردشگران جام جهانی به ایران هم می‌رسد؟

اقتصاد کلانهمشهری نوشت:کمتر از 2 هفته تا افتتاحیه جام جهانی فوتبال در قطر باقی مانده و شواهد حاکی از این است که برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پذیرایی از گردشگران این رویداد جهانی در کیش و انتقال انبوه مسافران از طریق پروازهای پرتعداد به نتیجه مطلوب نرسیده است.

کمتر از 2 هفته تا افتتاحیه جام جهانی فوتبال در قطر باقی مانده و شواهد حاکی از این است که برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پذیرایی از گردشگران این رویداد جهانی در کیش و انتقال انبوه مسافران از طریق پروازهای پرتعداد به نتیجه مطلوب نرسیده است. از یک سو خبرها از حذف هتل‌های ایران از هایا کارت حکایت دارد و از سوی دیگر ارزان‌سازی بلیت هواپیماهای جام جهانی هم به کام دلالان تمام‌ شده است.

در جریان برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، از 4 شهر ایران پرواز مستقیم به دوحه برگزار می‌شود و قیمت تعیین شده برای فروش بلیت‌های رفت‌وبرگشت در این مسیرها 13میلیون تومان تعیین شده است؛ اما سفرهای جام جهانی عمدتا باید به‌صورت تور برگزار شود و همین مسيله پای دلالی تور با قیمت‌های نجومی را به ماجرا باز کرده است.

در این میان رایزنی‌هایی هم برای پذیرایی از گردشگران جام جهانی با مقامات قطری انجام شده بود که اظهارات خبرگان حوزه گردشگری از ناکام ماندن این برنامه‌ریزی‌ها حکایت دارد.

بلیت 13میلیونی و تور 200میلیونی

مسابقات جام جهانی 2022قطر از 29 آبان با دیدار تیم‌های ملی قطر و اکوادور در ورزشگاه البیت دوحه آغاز می‌شود و زمان زیادی برای بستن تورهای جام جهانی باقی نمانده است. پیش از این، وزارت راه و شهرسازی و متولیان حمل‌ونقل هوایی ضمن هماهنگی با قطر ایرویز، دست به‌کار تعیین قیمت منصفانه و معقول برای بلیت هواپیما در مسیر ایران- قطر شدند و درنهایت روی رقم 13میلیون تومان برای رفت‌وبرگشت به تفاهم رسیدند.

البته آنگونه که شمس‌الدین فرزادی‌پور، سرپرست شرکت هواپیمایی ایران‌ایر می‌گوید: برای ایام برگزاری جام جهانی، از 4شهر ایران پرواز رفت‌وبرگشت به قطر برگزار می‌شود؛ اما مسيولان تاکنون به این پرسش پاسخ نداده‌اند که آیا قیمت 13میلیون تومان به‌صورت مقطوع برای همه این پروازها اعمال خواهد شد یا این قیمت مصوب، رقم میانگین و محدوده قیمتی این بلیت‌هاست. جدا از این موضوع، مسيله اصلی این است که شرط خرید بلیت هواپیما، دارا بودن بلیت مسابقات جام جهانی و هایا کارت (hayya card) است و طبق اظهارات سرپرست ایران‌ایر، عمدتا این پروازها و سفرها باید به‌صورت تور تهیه شود؛ زیرا افرادی که اقدام به تماشای بازی‌ها می‌کنند، باید کارت ویژه مسابقات (هایا کارت) داشته باشند و همه خدماتی که ارايه می‌شود در قالب این کارت خواهد بود.

در نتیجه همین اتفاق، حتی ارزان‌سازی بلیت هواپیما در مسیر ایران- قطر که با هدف تسهیل تماشاگران ایرانی و جذب گردشگران جام جهانی انجام شده، عملا به هدف اصابت نکرده است و آنگونه که از اخبار و شواهد بر می‌آید، سود آن به حساب صاحبان و دلالان تورهای جام جهانی خواهد رفت.

پیش از تعیین قیمت بلیت هواپیما در مسیر ایران- قطر، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به مردم توصیه کرده بود که فریب پکیج‌های 100میلیون تومانی آژانس‌ها برای سفر جام جهانی را نخورند چرا که قیمت بلیت بسیار پایین‌تر از این ارقام خواهد بود. حالا اما، در شرایطی که هنوز شایعات مربوط به حذف الزام دارا بودن هایا کارت برای مسافران ایرانی جام جهانی تایید نشده، رسانه‌ها از فروش تورهای گران‌قیمت حکایت دارند.

البته قبل از اعلام قیمت بلیت نیز برخی از دلالان با سوءاستفاده از ناآگاهی مسافران جام جهانی، قیمت تورهای این رویداد در بازار سیاه را تا 200میلیون تومان نیز افزایش داده بودند، اما حالا هم با وجود کاهش شدید قیمت بلیت، بسته‌های سفر آژانس‌های مسافرتی همراه با هایا کارت حدود 50میلیون تومان فروخته می‌شود.

273پرواز جام جهانی

در جریان رایزنی‌های وزارت راه و شهرسازی با مقامات قطری، تمهیدات ویژه‌ای برای پروازهای میان 2 کشور در ایام جهانی اندیشیده شده؛ به‌عنوان نمونه هزینه لندینگ هواپیما در فرودگاه قطر که 10هزار دلار برای هر پرواز است، برای پروازهای ایران تقریبا به صفر رسیده است.

پیرو این تمهیدات، حجم سفرهای برنامه‌ریزی شده میان 2کشور برای این ایام نیز به رقم قابل توجه 273 پرواز رسیده که البته بنا به‌گفته متولیان حوزه هوایی، امکان افزایش آنها درصورت وجود تقاضا نیز وجود دارد.

محمد محمدی بخش، ريیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: تاکنون شرکت‌های ایران ایر و قطر ایرویز این پروازها را انجام می‌دهند و از مجموع 273پرواز مقرر، 89پرواز توسط ایران ایر و 184پرواز توسط قطر ایرویز برای جام جهانی برگزار می‌شود و به‌گفته ريیس سازمان هواپیمایی کشوری، تاکنون پرواز از شهرهای تهران، شیراز، لار و لامرد، به مقصد دوحه قطعی شده است.

پز عالی و هتل‌های خالی

یکی دیگر از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای جام جهانی، جذب گردشگران جام جهانی برای استراحت شبانه یا سفرهای کوتاه‌مدت به شهرهای جنوبی کشور به‌خصوص جزیره کیش بود، اما هم اظهارات جامعه هتل‌داران و هم اظهارات ريیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نشان می‌دهد که این پروژه شکست خورده و حداقل تاکنون یک تخت از هتل‌های ایران هم برای مسافران جام جهانی رزرو نشده است.

پیش از این، جمشید حمزه‌زاده، ريیس هیات مدیره جامعه هتل‌داران حرفه‌ای کشور با اشاره به آمادگی لازم برای اسکان و پذیرایی 20هزار نفر از تماشاچیان جام ‌جهانی قطر در کشور، گفته بود که به دلایل مختلف، حتی یک رزرو نیز از سوی تماشاگران جام‌ جهانی قطر در ایران انجام نشده است.

چندی پیش، علی‌اکبر عبدالملکی، ريیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران نیز با انتقاد از محدودسازی و قطع اینترنت و تداوم برخی رویکردهای امنیتی در حوزه گردشگری گفته بود: حتی یک تخت از ظرفیت درنظر گرفته شده برای گردشگران خارجی جام جهانی در کیش به فروش نرفته است چراکه امکان رزرو بلیت و هتل، باید به‌صورت سیستمی و از طرف قطر برای ایران فراهم می‌شد، اما قطری‌ها با وجود درخواستی که ارايه شده بود، نام ایران را در سیستم هایا کارت (hayya card) تعریف نکردند و مسافران جام جهانی نمی‌توانند از طریق این کارت برای خرید بلیت و رزرو هتل و سفر به ایران اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

  • تورهای نجومی جام جهانی قطر/ هزینه سنگین هتل و خرید بلیط ورزشگاه از بازار سیاه

217 35

    ارزش بیت کوین صفر می‌شود؟ بررسی انواع ارزهای دیجیتال؛ رمزارزهای مختلف را بیشتر بشناسید پرسودترین محصول ایران خودرو کدام است؟ ثبت بزرگترین مزایده تاریخ خصوصی سازی فاصله تورمی دهک‌ها 0.6 واحد درصد افزایش یافت معاملات توافقی دلار با قیمت 33 هزار و 600 تومان افزایش قیمت آلومینیوم دربازارهای جهانی سامانه جامع حقوقی و وصول مطالبات بانک سینا راه‌اندازی شد میزان صادرات نفت عراق به ایلات متحده اعلام شد کیک اقتصاد روز به روز کوچک‌تر می‌شود تورم 60 درصدی در محصولات خوراکی و آشامیدنی برنامه هند و امارات برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات خبر داغ امروز برای سهام عدالتی ها | واریز سود 2 میلیون تومان از امشب به حساب این افراد محسن رضایی : بندر امیرآباد در تحقق برنامه های اقتصادی دولت جایگاه ویژه ای دارد حسینی پور : مازندران می تواند سیاست های اقتصادی دولت در اوراسیا را پشتیبانی کند قیمت گوشی‌های آیفون در بازار + جدول مزیت‌های صندوق‌های بخشی بازار سرمایه چیست؟ افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها/ سرگردانی دولت برای بهبود معیشت شرایط خرید 4 خودروی جذاب لاماری ایما، هایما، تارا و پژو 207 در بورس | فروش ویژه 900 خودرو هایما فردا... موافقت نمایندگان ملت با الحاق ایران به سازمان شانگهای ببینید/ قابلیت های جالب ژیان در یک تبلیغ قدیمی رفع تعهدات ارزی، نیازمند راهکارهای موثر رونمایی از الگوی جدید تعرفه برق چین منابع بانکی را بیشتر از قبل به اقتصاد تزریق خواهد کرد نرخ بالای ارز، مشوقی برای رفع تعهدات صادرکنندگان پرداخت 4 هزار و 800 میلیارد تومان مطالبات سنواتی کامیون امپاور BD300، کامیونی پرقدرت، ایمن و با دوام از «خاندوزی» تا «خاندوزی»؛ دفاع تمام قد سخنگوی اقتصادی دولت از مدیرعاملی که توسط وزیر اقتصاد کنار گذ... بیش از 39 هزار میلیارد تومان به حساب سازندگان مسکن واریز شد اوراق ارزی اصلا جذابیت دارد؟/ شقاقی: ترمز دلار این‌گونه... چرا سود سهام عدالت یکجا پرداخت نمی شود؟ | پرداخت قسط دوم سود مشروط شد تخصیص کالابرگ یعنی توزیع فقر بزرگترین معامله تاریخ خصوصی‌سازی نهایی شد/ واریز بخش نقدی معامله افتتاح نخستین بانک ژن پیاز زعفران در ایران اتفاق عجیب در بازار تره‌بار/ میوه‌های نوبرانه ارزان‌تر از دیگر میوه‌ها تشریح جزيیات کمبود گازويیل برای کامیونداران مشمولان جدید رتبه بندی معلمان اعلام شد | جیب این معلمان پرپول می شود از چاله به چاه فقر امکان احداث صندوق های بخشی در دو صنعت فراهم است ممنوعیت واردات خودرو از فرانسه گل به خودی بود/ خدمات پس از فروش خودروهای صادراتی ما فاجعه است/ واردا... خانه در کدام شهر‌ها گران‌تر است بحران مسکن در ایران رفت و آمدهای "شستا" در شرکت‌های غیر بورسی همه پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس عملیاتی هستند فردا این دو خودروی سفارشی را از بورس بخرید حال خراب بازار مسکن داستان غم انگیز مال استریت تنها روستای بورسی دنیا | قلبم را یک میلیارد میفروشم! چرا ممکن است با افزایش نرخ بهره پولدار نشوید؟ رکود در بازار لوازم خانگی / تعمیر جای خرید را گرفت آغاز معاملات توافقی ارز در کانال 33 هزار تومان