ایران در تربیت «خاک‌شناس» رتبه دوم جهان را دارد

ایران در تربیت «خاک‌شناس» رتبه دوم جهان را دارد

مدیرکل دفترامور خاک کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران از نظر تعداد خاک‌شناسان بعد از هندوستان بالاترین رتبه را در جهان به خود اختصاص داده‌اند اما آنها بیشتر درحوزه تيوریک صاحب نظر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، صفدر نیازی‌شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در برنامه افتتاحیه دوره آموزشی روش‌های جدید مطالعات خاک‌شناسی و نقشه برداری خاک کشور با حضور مسيولان خاک سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها اظهار کرد: آيین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک سال گذشته ابلاغ شد و تکالیفی را به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته است که اقدامات ستادی آن درحال پیگیری و انجام است.

وی گفت: تهیه دستورالعمل‌های لازم، پیگیری ردیف‌های اعتباری، برگزاری دوره‌های آموزشی برای افزایش سطح آگاهی‌های کارشناسان خاک از جمله فعالیت‌های در دست اقدام در ستاد معاونت آب و خاک است.

وی افزود: مهمترین وظیفه‌ای که به عهده مدیریت‌های آب و خاک در استان‌ها است، جمع آوری داده‌های مربوط به خاک‌های کشاورزی و ارسال این داده‌ها به موسسه تحقیقات خاک و آب است.

نیازی‌شهرکی گفت: تشکیل و راه اندازی دفتر خاک در مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها نیز تکلیف دیگری است که اکثر استان‌ها انجام داده اند و امیدواریم سایر استان‌ها نیز هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی دفتر خاک اقدام کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر پیگیری موافقتنامه‌های استانی برای جذب و تخصیص اعتبارات استانی در حوزه خاک، گفت: دراین خصوص بایی پیگیری‌های مستمر و جدی ازطریق معاونت برنامه ریزی و اقتصادی سازمان با سازمان برنامه و بودجه استان‌ها صورت گیرد تا اعتبارات لازم به این حوزه تخصیص یابد.

نیازی‌شهرکی گفت: کمیته مطالعات راهبردی خاکشناسی کشور باحضور معاونین وزیر در ستاد وزارت تشکیل و راه اندازی شده است و در استان‌ها باید به ریاست معاون عمرانی استانداری، اعضای کمیته فنی و زیر بنایی استان و به دبیری سازمان جهاد کشاورزی راه اندازی شود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت پیگیری‌های همکاران استانی برای عقد قراردادهای اجرایی حوزه خاک، افزود: استان‌هایی موفق تر هستند که تعاملات لازم را با معاونت تولیدات گیاهی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و با مشارکت کشاورزان انجام می‌دهند.

ضعف در اجرا

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی نیز در این نشست بر ضرورت برگزاری دوره ه‌ای آموزشی اجرایی و کاربردی در حوزه خاک تاکید کرد.

ناصر دواتگر گفت: از نظر تعداد، خاکشناسان ایران بعد از کشور هندوستان بالاترین رتبه را در جهان به خود اختصاص داده اند اما اکثر کارشناسان خاک ایران در حوزه تيوریک صاحب نظر هستند و در اجرا کارشناسان معدودی داریم که باید دراین زمینه تقویت شوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد