بازنشستگان خبر از واریز نشدن حقوق دادند +...

بازنشستگان خبر از واریز نشدن حقوق دادند +...

علی دهقان‌کیا، ريیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در انتقاد از این تاخیر گفت: متاسفانه پرداخت‌ها سه چهار روز...

اگرچه به آخرین روز ماه رسیده‌ایم، اما هنوز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت نشده است. طبق جدول اعلامی سازمان تامین اجتماعی، مستمری‌ها باید به ترتیب الفبا از بیستم ماه به حساب بازنشستگان واریز شوند. اما تا امروز (31 اردیبهشت)، حقوق  برخی از بازنشستگان که نام فامیلی‌شان با (ع) آغاز می‌شود، هنوز واریز نشده است.

علی دهقان‌کیا، ريیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در انتقاد از این تاخیر گفت: متاسفانه پرداخت‌ها سه چهار روز عقب افتاده؛ این ماه، اولین ماهی است که قرار است افزایش حقوق برای بازنشستگان اعمال شود.

او افزود: متاسفانه علیرغم تاکید موکد مدیرعامل سازمان مبنی بر اینکه اوضاع روبراه است، ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی وجود دارد که موجب این تاخیر شده است.

این فعال صنفی بازنشستگان ادامه داد: معمولا تا این روز، حقوق‌ها به حساب بازنشستگان واریز شده بود اما این ماه، تاخیر مشکلات بسیار به وجود آورده است؛ سازمان تامین اجتماعی باید پاسخگو باشد.

به گفته دهقان‌کیا، با توجه به مستمری‌ها ناچیز و ناکافی بازنشستگان، حتی یک روز تاخیر زندگی خانواده‌ها را به دردسر می‌اندازد.

اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه‌ای پیرامون تاخیر روزهای اخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان این سازمان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

سازمان تامین‌ اجتماعی ضمن عرض تسلیت شهادت آیت‌الله ريیسی ریاست محترم جمهور کشور و همراهان شهید ایشان به اطلاع می‌رساند؛ روند پرداخت حقوق مستمری‌بگیران محترم، مطابق ماه‌های قبل در حال انجام بوده و تاکنون بر اساس جدول حروف اعلام شده، تمامی حقوق‌های از تاریخ 20 تا 30 اردیبهشت، با اعمال افزایش حقوق سال جدید به‌طور کامل واریز شده و حروف باقی‌مانده‌ مربوط به روز 31 اردیبهشت نیز، مطابق روال معمول و به ترتیب حروف در حال واریز است.

بازنشستگی فرآیندی است که در آن فرد از فعالیت‌های حرفه‌ای خود دست می‌کشد. این مرحله می‌تواند به صورت کامل یا نیمه‌وقت باشد، که در این صورت فرد با کاهش ساعات کاری یا حجم کار به تدریج از شغل خود فاصله می‌گیرد. بازنشستگی معمولا به دلیل سالخوردگی، مشکلات جسمی یا تندرستی صورت می‌گیرد.

با انجام همسان سازی حقوق بازنشستگان و بر اساس این اقدام حقوق بازنشستگان با افزایش 90 درصدی نزدیک به 20 میلیون تومان می شود.

ريیس کمیسیون تلفیق بودجه افزود، موضوع 90 درصد متناسب سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم مصوب شده است، یعنی سازوکار اجرایی آن در برنامه هفتم توسعه است که هنوز از سوی شورای نگهبان تایید نشده است.

ريیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بر این اساس وقتی برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون بشود، دولت مکلف است احکام جدید حقوق بازنشستگان را نیز صادر کند.

حاجی بابایی گفت: هر زمانی که احکام جدید از سوی دولت صادر شد از اول فروردین متناسب سازی حقوق بازنشستگان محاسبه شده و ما به التفاوت واریز خواهد شد.

ماه گذشته (فروردین ماه)، معاونت توسعه و مدیریت منابع صندوق بازنشستگی فولاد از تفاهم‌نامه این صندوق با بانک ملی برای پرداخت وام ضروری 20 میلیون تومانی به بازنشستگان صندوق خبر داد.

یدالله راشدی، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملی منعقد گردید تا حدود 29 هزار بازنشسته‌ای که حساب حقوقی آن‌ها در بانک ملی است وام ضروری 20 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد و اقساط 24 ماهه دریافت نمایند.

همچنین صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های تحت پوشش وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی اجرا، اعمال و پرداخت شده است. اما برای همسان‌سازی، تامین منابع لازم است.

وی ادامه داد: مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته است که نیازمند زمان است، اما هرچه که پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی و اجرا خواهد شد.

هفته گذشته احکام حقوقی جدید برای بازنشستگان تامین اجتماعی صادر شده و در سامانه مربوطه بارگذاری شده است.

بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به سامانه، احکام حقوقی خود را رویت یا دریافت کنند؛ این احکام پس از اعمال افزایش مستمری ابلاغی دولت صادر شده است.

پرداخت مستمری اردیبهشت بازنشستگان نیز به ترتیب الفبا تا آخرین روز ماه (امروز) ادامه خواهد داشت.

در ادامه معلمی بازنشسته از قم سوالاتی درباره زمان اجرای احکام همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان مطرح کرد، که منظور در این باره گفت: وظیفه ما در دولت این است که معیشت بازنشستگان را بهبود بخشیم. دولت در لایحه بودجه سال گذشته این پیش‌بینی را داشت که منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین شود.

وی افزود: منابع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص خواهد یافت. بنا داریم که در گام اول 40 درصد همسان‌سازی را انجام دهیم.

منظور با تاکید بر اینکه جداول بودجه تا آخر اردیبهشت ماه از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد شد، گفت: براساس زمانبندی طراحی شده در قانون، احکام همسان‌سازی ان‌شالله از خرداد ماه اجرا و البته معقوقات دو ماه نخست سال نیز پرداخت خواهد شد.

ريیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت همواره همکاری نزدیکی با نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های مختلف داشته است و می‌توان همکاری بین دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را از بهترین همکاری‌های بین قوه مقننه و قوه مجریه نام برد.

داوود منظور با تبریک به نمایندگان منتخب در مجلس دوازدهم، تصریح کرد: باعث افتخار ماست که با نمایندگان مردم در کمیسیون‌های مختلف مذاکرات خود را آغاز کنیم چرا که ما دستورکارهای مشترک زیادی داریم که باید دنبال کنیم.

منظور افزود: مسيله معیشت مردم از اولویت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی است؛ در سه سال گذشته با همکاری دولت و مجلس ابتکارات خوبی در این زمینه صورت گرفته است از جمله طرح کالابرگ الکترونیک، افزایش پرداخت‌های معیشتی، پرداخت کمک هزینه معیشتی به زنان سرپرست خانوار، حمایت‌هایی که دولت از کودکان دچار سوء تغذیه انجام می‌دهد که مجموعه کاملی از پرداخت‌های رفاهی و معیشتی است که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مجلس جدید این ابتکارات بازنگری و کامل‌تر شود و تاکید کرد: اطمینان داریم که نمایندگان مجلس نیز با شور و حرارتی که دارند به دولت در اجرای هرچه بهتر این اقدامات کمک خواهند کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد