فاجعه در طرح نهضت ملی مسکن / این خانه ها روی...

فاجعه در طرح نهضت ملی مسکن / این خانه ها روی...

با شروع ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن در اوایل دوره دولت سیزدهم، قشر ضعیف جامعه، که هدف اصلی این طرح بود، با امیدهای...

طرح نهضت ملی مسکن یا «ابر پروژه دولت سیزدهم» هم اکنون اغلب متقاضیان را در پیچیده ترین و مبهم ترین وضعیت رها کرده است و هیچ کس هم پاسخگوی آنها نیست و به گفته برخی متقاضیان، وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران گفته است، جزيیات پروژه ها را به متقاضیان نگویند و وقتی مردم با پای خود به محل برخی پروژه ها می روند با مشکلات عجیب و جدی مواجه می شوند.

در این گزارش مصاحبه خبرنگار با یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن استان تهران، رباط کریم، پروژه پایاسازه پاسارگاد را بخوانید:

پیامک وزارت راه متقاضیان را شوکه کرد

یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن رباط کریم، پروژه 540 واحدی پایاسازه پاسارگاد (پاسارگاد 40) به این خبرنگار گفت: متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن رباط کریم از سال 1400 برای 5000 هزار واحد مسکونی ثبت نام کردند و تاکنون با وجود مستاجری و تورم و رکود اقتصادی کشور، نسبت به پرداخت 140 میلیون تومان طی 3 قسط اقدام نمودند، تا اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران فقط بعد از گذشت 2 ماه از مهلت پرداخت قسط سوم آورده، اقدام به ارسال پیامک با افزایش آورده تا مبلغ 180 میلیون تومان نموده که بسیاری از ما متقاضیان را شوکه کرد. زیرا نه تنها زمان ثبت نام به ما اعلام کردند کل مبلغ آورده متقاضی 320 میلیون تومان خواهد بود، بلکه پروژه هیچ پیشرفتی تا امروز نداشته است و در مرحله گودبرداری متوقف مانده است و نه تنها کاری انجام نشده بلکه هر بار از متقاضی طلب پول می کنند.

این متقاضی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از پروژه های مسکن ملی رباط کریم در مرحله خاکبرداری است، گفت: ما علت کند بودن پیشرفت ساخت و سازها را جویا شدیم که هر کدام بهانه هایی از قبیل اخذ مجوز از شهرداری، مشکل وجود قنات و اخذ تسهیلات عنوان کردند.

50 درصد پروژه های مسکن ملی رباط کریم روی چاه های زیرزمینی و قنات ساخته شده است!

این متقاضی با بیان اینکه برای پیگیری که به وزارت راه و شهرسازی می رویم، می گویند بروید محل پروژه و از سازنده بپرسید و وقتی به محل پروژه می رویم به ما می گویند که وزارت راه و شهرسازی گفته چیزی به متقاضی گفته نشود، گفت: با تلاش بسیار علت عدم پیشرفت پروژه آن هم بعد از اخذ 4 قسط را از پیمانکار جویا شدیم که مشخص شد، 50 درصد پروژه های مسکن ملی رباط کریم به قنات خورده است و وقتی سوال کردیم که پس تکلیف ما چیست؟ به ما گفته شد که زمین ها باید زهکشی شود و مسیر قنات از زیر ساختمان ها را باید منحرف کنیم، زیرا حق خشک کردن قنات را ندارند. پرسش ما متقاضیان این است، پس وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی پیش از ساخت و در مرحله تعیین و تخصیص زمین چه می کردند؟

می خواهند محل ساخت را تغییر دهند و این یعنی بعد از حدود سه سال هیچ!

این متقاضی درخصوص اینکه چگونه بعد از حدود 3 سال متوجه شدند که پروژه ها به قنات و چاه های زیرزمینی خورده است، گفت: وقتی می دانستند بافت این زمین ها کشاورزی است، چرا چنین محلی را برای ساخت پروژه ها انتخاب کردند؟ آیا زهکشی به صورت استاندارد انجام می شود یا قرار است تجربه پروژه هایی تکرار شود که هم اکنون زمین آن فرونشست کرده و ساختمان های آن کج شده و حکم تخلیه و تخریب برای آن صادر شده است؟ یعنی روز اول کسی نبوده کاربری زمین ها را بررسی کند؟ آخرین باری هم که بررسی کردیم، متوجه شدیم چون 50 درصد پروژه ها بر روی قنات است، در کل می خواهند محل دیگری را برای ساخت پروژه ها تعیین کنند و این یعنی بعد از حدود سه سال هیچ و مشخص نیست چرا از ما پول گرفته اند.

رقم های سرسام آور مسکن ملی

این متقاضی با بیان اینکه فلسفه آغاز پروژه طرح نهضت ملی مسکن خانه دار شدن قشر ضعیف جامعه با اراضی دولتی و کمترین آورده بود، گفت: مبلغ آورده متقاضی در زمان آغاز طرح 320 میلیون تومان طی اقساط 40 میلیون تومانی با فواصل قابل پرداخت و الباقی تسهیلات ساخت مسکن به مبلغ 550 میلیون تومان از طریق دولت اعلام شد. صد در صد متقاضیان مستاجر هستند و از قشر ضعیف هستند. طبق چه دستورالعمل و قانونی، قیمت ها به روز محاسبه و در حال افزایش است. آیا طبق دستمزد کارگران محاسبه می شود؟ معیار محاسبه چیست؟ وقتی متقاضی توان پرداخت ندارد، چه باید کند؟ سازنده در پاسخ به این سوالات به ما می گوید که همه چیز زیر نظر دولت است و ما فقط وظیفه داریم که واحدها را بسازیم.

وی افزود: بسیاری از ما متقاضیان به امید اینکه این طرح مانند طرح مسکن مهر آخرین امید ما برای خانه دار شدن است از خیلی از سرمایه های ناچیز زندگی خود مانند ماشین و مقدار طلای اندک خود گذشتیم به امید اینکه سرپناهی برای خانواده خود فراهم کنیم و مبالغی که اعلام کردند را واریز کردیم، اما مسيول پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی به ما اعلام کرد که طبق قراردادی که با پیمانکار برای پروژه های 5 هزار واحدی رباط کریم بسته شده، قیمت هر متر مربع برای سال 1402 حدود 8 میلیون تومان و برای 1403 حدود 14 میلیون تومان است.

این متقاضی با بیان اینکه هیچ جای دنیا چنین محاسباتی انجام نمی شود و حتی محاسبه و پرداخت پول 60 متر مشاعات هم برای ما قابل درک نیست، گفت: این رقم های سرسام آور را از کجا تهیه کنیم؟ چگونه از قشر ضعیفی که خودتان گزینش کردید و می دانید هیچ سرمایه ای ندارد، چنین انتظاری دارید و این حساب و کتاب برای قشر مرفه است. اگر یک میلیارد و دو میلیارد پول داشتیم، آیا می آمدیم در بیابان ، جایی که زمستان ها اگر تنها باشید، گرگ شما را می خورد، سرمایه گذاری کنیم؟ به ما بگویید در آخر چقدر باید پول بدهیم نه اینکه ما مجبور به انصراف شویم و پول چند سال پیش را به ما بازگردانند که مطمينا در سال های آینده حتی نمی توانیم چیز با ارزشی بخریم.

وزارت راه و شهرسازی می گوید اگر ندارید چرا شرکت کردید؟

این متقاضی افزود: مسيول طرح نهضت ملی مسکن در وزارت کشور در جواب به ما گفت که قانون این را می گوید و طبق بررسی های ما باید تا امروز یک میلیارد و 200 هزار تومان، بدون وام، آورده داشته باشید و وقتی هم در جواب می گوییم، نداریم، می گویند، چرا شرکت کرده اید؟

ما روی حرف آنها ثبت نام کردیم. مگر طبق گزینش های دولت، متقاضیان این طرح ها از بین اشخاصی که فاقد خانه و زمین بوده و از هیچ تسهیلاتی تا به حال استفاده نکرده بودند، انتخاب نشدند؟

این یعنی ما قشر ضعیف هستیم و کارگر با پایه حقوق 12 میلیون تومان چقدر می تواند پس انداز کند؟ به والله و به جان عزیزان و بچه ام قسم، مسيول طرح های نهضت ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی به ما گفت که باید ماهی 38 میلیون تومان پس انداز داشته باشید و حتی ممکن است تورم بالا رود و آورده شما تا دو میلیارد افزایش یابد.

 گفتیم ما نداریم و در نهایت شاید به سختی بتوانیم آورده خود را با فروش فرش زیر پایمان تا دو سال دیگر به 500 میلیون تومان افزایش دهیم، گفت انتظار داری با 500 میلیون تومان به شما خانه بدهیم؟

من کارگر هستم، مستاجر هستم و خدا شاهد است که ماهی 8 میلیون تومان اجاره می دهم.

این متقاضی درخصوص دیگر پروژه های رباط کریم گفت: متقاضیان پروژه پایاسازه پاسارگارد 1 که آماده تحویل است و از سال 98 ثبت نام کرده اند، 360 میلیون تومان واریز کردند و طبق آخرین جلسه ای که داشتند باید برای هر متر مربع واحد 55 متری، حدود 18 میلیون تومان، واحدهای 70 متری، حدود 16 میلیون تومان و بالای آن حدود 15 میلیون تومان بپردازند و یک آورده جدید از 250 میلیون تا سقف 500 میلیون تومان باید واریز کنند.

رقم دقیق را به ما اعلام نمی کنند

این متقاضی افزود: طی چندین بار مراجعه به ساختمان راه و شهرسازی واقع در خیابان کلانتری، نسبت به قسط های سنگین اعتراض کردیم و پاسخی که با اصرار و پافشاری متقاضیان به ما گفتند، موج ناامیدی شدیدی بین ما به راه انداخت و همه شوکه شدیم.

طبق گفته آنها، قیمت ها به روز و نسبت به نرخ تورم در سال های آینده خواهد بود و امکان دارد مبالغ به میزان بسیار زیادی حتی تا متری 30 میلیون تومان افزایش یابد که این قیمت به غیر از رقم سرسام آور 60 متر مشاعات برای هر واحد است که قیمت آن هم براساس متراژ و با نرخ روز محاسبه می گردد، که مسيله پول مشاعات بیش از همه ما را در بهت و حیرت فرو برد.

این متقاضی با بیان اینکه قشر متوسط کارمند و کارگر با حقوق ماهیانه متوسط 15 میلیون تومان، چگونه می تواند از پس هزینه های زندگی، اجاره خانه و آورده میلیاردی نهضت ملی مسکن برآید، گفت: مگر این طرح طبق اعلام ريیس جمهور شهید و وزارت راه و شهرسازی برای قشر ضعیف جامعه و فاقد مسکن نبود؟ آیا قشر ضعیف توان پرداخت چنین هزینه های سرسام آوری را دارد؟

این متقاضی در آخر گفت: از سوی دیگر ابهامات زیادی از قبیل زمان دقیق تحویل، قیمت تمام شده، میزان تسهیلات، مبلغ اقساط و اینکه چرا واحدهای نهضت ملی مسکن با مشارکت و آورده متقاضی ساخته می شود، اما در نهایت به قیمت روز در زمان تحویل با متقاضی محاسبه می شود، وجود دارد که تاکنون جواب قانع کننده ای از مسيولین امر به گوش ما نرسیده است. از شما عاجزانه خواهش می کنم ما را تنها نگذارید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد