تغییر مقصد صادرات نفت ونزويلا با تسهیل تحریم‌ها

تغییر مقصد صادرات نفت ونزويلا با تسهیل تحریم‌ها

کارشناسان می گویند معافیت از تحریم‌هایی که آمریکا برای صادرات نفت ونزويلا در نظر دارد، به افزایش تولید نفت این کشور منتهی نخواهد شد، بلکه باعث تغییر جریان صادرات نفت ونزويلا و دور شدن آن از چین می‌شود.

به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به توافق میان دولت ونزويلا و مخالفانش در خصوص تضمین برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024، به رویترز گفت: دولت جو بایدن - ريیس جمهور آمریکا - قصد دارد تقریبا فوری، شماری از تحریم‌های مرتبط با انرژی را برای بخش نفت و گاز ونزويلا تسهیل کند.

همزمان با توافق میان دولت ونزويلا و مخالفانش، ترینیداد و توباگو اعلام کرد که آمریکا با اصلاح مجوزی موافقت کرده است که راه را برای پروژه گازی مشترک با ونزويلا هموار می‌کند.

ونزويلا در سال میلادی جاری تاکنون، به طور میانگین، 780 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است که بالاتر از 716 هزار بشکه در روز در سال 2022 است، اما هنوز با هدف رسمی 1.7 میلیون بشکه در روز برای سال 2024، فاصله دارد.

دولت بایدن به دنبال راه هایی برای تقویت عرضه جهانی نفت برای کاهش قیمت‌های بالایی است که تحت تاثیر تحریم‌ها علیه صادرات روسیه و کاهش تولید اوپک پلاس بوده اند. اما کارشناسان می گویند بعید است صادرات ونزويلا، افت عرضه نفت را جبران کند.

دو دهه سوء مدیریت و سرمایه‌گذاری ناکافی به همراه تحریم‌های نفتی آمریکا از سال 2019، توانایی شرکت نفتی دولتی PDVSA برای بازگشت سریع به بازارهای نفتی و عرضه نفت خود به قیمت‌ منصفانه را تضعیف کرده است.

مهمترین مجوز نفتی که واشنگتن تا کنون در راستای استراتژی کاهش تحریم‌ها اعطا کرده است، در نوامبر به شرکت شورون داده شد. این شرکت تولید مشترک با  شرکت PDVSA را تقریبا دو برابر کرده و صادرات به آمریکا که بازار اصلی سابق ونزويلا بود را از سر گرفته است.

با این حال، پروژه‌های تولیدی شورون با سهم حدود 20 درصد از کل تولید ونزويلا، نتوانسته اند صنعت این کشور را تغییر چندانی دهند. شرکت PDVSA به تلاش برای تامین سرمایه، واردات دکل، تعمیر پالایشگاه ها، پیشبرد پروژه‌ها و تضمین مشارکتهای مرتبط ادامه می دهد.

تولید نفت ونزويلا در مقایسه با میانگین تولید 2.4 میلیون بشکه در روز قبل از شروع تحریم‌های مالی و نفتی آمریکا در سال 2017، اندک مانده است. بر اساس آمار شرکت بیکر هیوز، تنها یک دکل حفاری در این کشور فعال است، در حالی که در سال 2014، ونزويلا بیش از 80 دکل نفتی فعال داشت.

سرمایه گذاری اصلی

به گفته تحلیلگران، ونزويلا برای تبدیل شدن به یک صادرکننده بزرگ نفت، به فهرست طولانی از آیتم ها شامل ده ها دکل حفاری، میلیاردها دلار زیرساخت جایگزین برای پالایشگاه ها، ایستگاه های جریان و آپگریدرهای نفت و شبکه برق مطمين نیاز دارد.

متحدان اوپک ونزويلا، این کشور را از مشارکت در توافق محدودیت عرضه معاف کرده و فضای بیشتری برای تولید بیشتر داده اند اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این کشور روند احیای کندی خواهد داشت زیرا واشنگتن به شرکای ونزويلا، یک به یک گسترش فعالیت و صادرات نفت، اجازه می دهد.

فرانسیسکو مونالدی از موسسه بیکر دانشگاه رایس اظهار کرد: اگر شرکت های شورون، انی و رپسول برنامه‌های توسعه که سال گذشته مورد موافقت آمریکا قرار گرفت را حفظ کنند و اگر «مورل اند پروما» اجازه مشابهی برای دریافت طلب خود از طریق صادرات نفت خام ونزويلا دریافت کند، انتظار می‌رود تولید نفت ونزويلا بین 170 تا 200 هزار بشکه در روز در دو سال آینده افزایش پیدا کند

اگر آمریکا برای مذاکرات با ترینیداد برای پیشبرد پروژه‌های مشترک فراساحلی مجوز دهد، ونزويلا همچنین می‌تواند صادرات گاز را آغاز کند.

به گفته تحلیلگران، با توجه به اینکه مجوزهای آمریکا به طور بالقوه راه را برای صادرات بیشتر به آمریکا، اروپا و کارايیب هموار می‌کند، انتظار می‌رود ونزويلا بخش بیشتری از نفت خود را که در حال حاضر به چین صادر می‌شود، به مناطق دیگر عرضه کند.

صادرات نفت ونزويلا به چین به طور مستقیم و غیرمستقیم، از 477 هزار بشکه در روز در سال 2022، به 437 هزار بشکه در روز از ابتدای سال 2023 تاکنون کاهش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، مونالدی افزود: اگر ونزويلا و چین به توافقی برای از سرگیری پرداخت بدهی ها و توسعه پروژه‌های مشترک نفتی دست یابند، این کشور آمریکای جنوبی می تواند حدود 100 هزار بشکه در روز به تولید در مدت دو سال اضافه کند و صادرات به این مقصد را دوباره افزایش دهد اما با توجه به زمینه محدود کاهش تحریم‌ها و عدم اجازه سرمایه‌گذاری جدید در این مدت، دشوار است پیش‌بینی کرد که تولید این کشور در سال‌های آینده، بیش از 1.1 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد