پایگاه تدارک سوخت کم سولفور ناوگان ملی کشتیرانی فعالیت خود را آغار کرد

پایگاه تدارک سوخت کم سولفور ناوگان ملی کشتیرانی فعالیت خود را آغار کرد

یک مقام مسيول در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تازگی با تامین حدود چهار میلیون دلار منابع مالی، جهت خرید و انتقال سوخت دیزل آلترا (یک دهم درصد سولفور)، بهره‌برداری از مجموعه بانکرینگ بندر سلخ جزیره قشم را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محسن فاخری در رابطه با تنها پروژه سوخت‌­رسانی به شناور‌ها در کشور () در بندر سلخ جزیره قشم گفت: موقعیت ویژه بندر سلخ در ساحل جنوبی جزیره قشم که با آبراهه بین‌المللی خلیج فارس پنج مایل دریایی فاصله دارد، یکی از مناسب‌ شرایط برای تبدیل شدن این بندر به یک قطب بزرگ سوخت رسانی را فراهم می‌سازد.

وی افزود: هیيت وزیران با تصویب قانونی خاص، منطقه آبی جنوب بندر صیادی سلخ در ساحل جنوبی قشم را به طور انحصاری برای سوخت رسانی به کشتی‌های داخلی و بین المللی در منطقه آزاد جزیره قشم تعیین کرده است.

وی با یادآوری اینکه شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم در سال 1386 در منطقه آزاد قشم تاسیس و از سال 1388 شرکت‌های تاپیکو و ملی نفتکش ایران به عنوان سهامداران آن معرفی شدند، افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال 1390 با خرید سهام تاپیکو، سهامدار این شرکت شده و طی چند نوبت واگذاری و افزایش سرمایه، از اواخر سال 1392 با کسب 60 درصد از سهام، سهامدار ممتاز و دارای حق مدیریت و تصمیم گیری در این شرکت است.

مدیر‌عامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی قشم بیان داشت: در حال حاضر دیگر سهامداران این مجموعه، سازمان منطقه آزاد قشم با 25 درصد و شرکت ملی نفتکش ایران با 15 درصد سهم هستند. در این میان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ده سال گذشته با تامین سرمایه مورد نیاز جهت پیشبرد و تکمیل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیرساخت‌های لازم برای این طرح اقدام نموده است.

وی درباره مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی نیز گفت: از ابتدا با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تامین ترابری دریایی با ظرفیت چهار میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی (بندر و اسکله) مطالعاتی بـه انجـام رسیده بود.

فاخری بیان داشت: اواخر سال 1388 فقط عملیات احداث بخش مخازن ذخیره سازی شروع شد که به منظور امکان بهره‌برداری از این طرح، کشتیرانی جمهوری اسلامی بلافاصله در سال 1393 همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش اقدام کرد به طوری‌که با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی درباره مشخصات پروژه افزود: بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از 12 هکتار (شامل 10 مخزن نگهداری فرآورده‌های نفتی به حجم 52600 متر مکعب، بیش از 10 کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تاسیسات دوش‌های تخلیه تانکر‌های حامل سوخت سنگین و گازويیل، تاسیسات بلندینگ و روغن داغ و...) ایجاد و در سال 1395 تکمیل شد.

به گفته فاخری بخش این طرح، با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از 60 هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول 1600 متر و موج شکن فرعی با 700 متر طول) و یک پست اسکله برای پهلوگیری شناور‌ها با ظرفیت بار 10 هزار تن طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور 8.5 متـر بـدون نیـاز بـه ـی، قابلیت شناور‌های سوخت رسان (با کمک 4 دلفین و 8 ) را دارد. در حال حاضر ظرفیت عملیاتی این سایت با یک پست اسکله موجود، یک و نیم میلیون تن سوخت در سال می‌باشد.

این مقام مسيول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تامین سوخت مورد نیاز بندر سوخت رسانی سلخ قشم و تامین الزامات 2020 IMO نیز خاطر نشان کرد: ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بوده است؛ هنوز محقق نشده و در عین حال نیز، با توجه به الزامات بین المللی 2020 در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد، مجموعه مذکور در حال حاضر امکان تولید سوخت کشتی‌ها را دارا نبوده و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت و تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیت‌های فعلی، دستیابی به آن به چندین سال زمان نیاز دارد.

وی ضمن اشاره به مشکلات و چالش‌های سوخت رسانی در جزیره قشم، اصلی‌ گلوگاه حال حاضر این طرح را تامین سوخت کم سولفور و در جزیره قشم و عدم عرضه کافی سوخت کم سولفور در کشور توسط پالایشگاه‌های داخل و همچنین نحوه انتقال سوخت پالایشگاه‌های کشور به جزیره قشم (تکمیل پل ارتباطی جزیره به سرزمین اصلی) دانستند.

فاخری گفت: در حال حاضر بندر فعال است و به تازگی، با تامین و در اختیار قراردادن حدود چهار میلیون دلار منابع مالی، جهت خرید و انتقال سوخت دیزل (یک دهم درصد سولفور)، بهره برداری از مجموعه را آغاز کرده و سلخ در جزیره قشم را به عنوان پایگاه تدارک سوخت دیزل ناوگان ملی معرفی کرده است.

این مقام مسيول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره درخواست خرید سهام شرکت توسط نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر، تصریح کرد: از حدود یک سال پیش دو ارگان حاکمیتی، درخواست خرید و انتقال سهام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی را در این شرکت ارايه کرده‌اند که در این راستا هیيت شرکت سوخت رسانی ستاره قشم نسبت به به‌روز رسانی و ارزیابی قیمت دارایی‌ها و سهام شرکت اقدام کرده است.

پیام/

موافقت اتحادیه اروپا با ممنوعیت واردات نفت از روسیه ساعت تعطیلی بانک‌ها اعلام شد بررسی وام ودیعه مسکن در شورای پول و اعتبار | با مقصران حادثه آبادان برخورد می‌کنیم امداد غیبی حقوقی‌ها در محدوده صفر تابلو / تحرک نوسانگیران در بازار 62 شرکت مادرتخصصی دولتی زیان‌ده هستند پاداش مشترکان صرفه‌جوی برق از اول خرداد لحاظ می‌شود تخصیص 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان/ حذف موانع بانکی نماد سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت در بورس چرا و تا چه تاریخی تعلیق شدند؟ قیمت سکه طرح جدید 3 خرداد 1401 به 14 میلیون و 500 هزار تومان رسید برنامه مجزای دولت برای افزایش عرضه ها در بورس کالا آخرین وضعیت بازگشایی نمادهای متوقف و «ثفارس» چرا در فروردین، خودرو کم تولید شد؟ وام 100 میلیونی ودیعه مسکن به شورای پول و اعتبار رفت ارزش لیر لبنان سقوط کرد بازدید ريیس سازمان ملی بهره‌وری ایران از خبرگزاری فارس ساعت تعطیلی بانک‌ها اعلام شد تمدید ممنوعیت پروازی در برخی از شهرهای روسیه سفر معاون نخست وزیر روسیه به تهران برای مذاکرات ریلی نماد شرکت‌های استانی سهام عدالت چه زمانی بازگشایی می‌شود؟ فوری: پرداخت وام 50 میلیونی آغاز شد| اقساط بلند مدت وام 50 میلیونی روند معاملات بورس تا زمان برگزاری مجامع به کدام سمت و سو است؟ خاموش شدن دورکاری کارکنان در آژیر قرمز! افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی/کمبود عرضه و صادرات دلایل اصلی نمی‌توانیم 15 سال منتظر تولید لکوموتیو داخلی بمانیم/ امکان درآمد 20 میلیارد دلاری از ترانزیت پیگیری تخفیف بیمه و معافیت مالیاتی تعاونی‌ها بررسی وام ودیعه مسکن در شورای پول و اعتبار/ با مقصران حادثه آبادان برخورد می‌کنیم جزيیات تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی یک میلیون و 269 هزار تن کالای اساسی به 31 استان کشور ارسال شد آخرین تلفن همگانی نیویورک سیتی جمع شد مجلس شورای اسلامی در حوزه قانون‌گذاری، یاری‌گر صنعت فولاد است بانک‌ها استفاده از «چک موردی» را در دستور کار قرار دهند 270 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نظام بانکی پرپتانسیل ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور قیمت‌گذاری واقعی خودرو با فروش خودرو در بورس کالا امروز درباره مبلغ وام ودیعه مسکن تصمیم‌گیری می‌شود/ با مقصران ریزش ساختمان مترو پل در آبادان برخورد ... چشم انداز طلای جهانی در میانه نگرانی‌های رکودی و تورم بی‌سابقه ارسال یک میلیون و 269 هزار تن کالای اساسی به 31 استان موفقیت فروردین ماه را باید در 12 ماه سال تکرار کنیم دستگاه‌های الکترونیکی گران‌تر می‌شوند چگونه قبوض برق خانگی را رایگان کنیم؟ حذف موانع بانکی برای اختصاص تسهیلات به مرغداران و دامداران نرخ 29 ارز افزایش یافت | 3 خرداد 1401 اعطای سهام تکلیفی به صندوق بازنشستگی تا 40 روز آینده محقق می‌شود سهامداران تفارس بخوانند | بازگشایی نزدیک است؟ عرضه اولیه بعدی بازار سرمایه کدام نماد است؟ اعزام نیروهای واکنش سریع و امدادی صنایع پتروشیمی به آبادان پیش بینی قیمت دلار امروز 3 خرداد عرضه شمش بلوم و ورق فولادی در بورس کالا مردم پزشکان بدون دستگاه پوز را به سازمان مالیاتی معرفی کنند میزان خرید مردم کم شد | تولیدکنندگان نگران شدند