فوری/ مرغ ارزان شد / آخرین آمار درباره صادرات...

فوری/ مرغ ارزان شد / آخرین آمار درباره صادرات...

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات، قیمت انواع محصولات گوشتی در بازار کاهش یافته است: قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه به 76,000 تومان...

طبق گزارش‌ها، قیمت محصولات طیور طی هفته‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته است: قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه به 76,000 تومان کاهش یافته است. قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد به 65,700 تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت هر کیلوگرم نیم شقه بوقلمون نیز به 93,000 تومان کاهش یافته است.

این کاهش قابل ملاحظه در قیمت محصولات طیور می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان و افزایش دسترسی آنان به این اقلام باشد.

در مجموع، بازار محصولات طیور طی هفته‌های اخیر شاهد افت چشمگیر قیمت‌ها بوده است که می‌تواند به بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک کند. قیمت مرغ در سال گذشته تجربه عبور از هر کیلوگرم 100 هزار تومان را نیز داشت.

 قیمت هرشانه 30 عددی تخم مرغ بسته بندی شده  112000 تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت هرشانه تخم مرغ تا 75 هزار تومان و زیر نرخ مصوب پایین آمده بود اما با صادرات این محصول نرخ آن به قیمت مصوب خود برگشت.

افزایش جوجه ریزی دلیل کاهش قیمت مرغ در بازار است به طوری که شرکت بازرگانی دولتی تولید مازاد را ذخیره می کند و بخشی از این تولید مازاد نیز صادر شده است.

صادرات مرغ به 4 هزار تن رسید
عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: اگر بدنبال توسعه صادرات هستیم، بحث قیمت‌ها را باید حل کنیم تا صادرات مستمری در بازار‌های جهانی داشته باشیم و از طرفی جلوی صادرات با دریافت عوارض صادراتی نباید گرفته شود.

حبیب اسداله نژاد اظهار داشت: بنابر آمار از ابتدای سال 4 هزار تن مرغ به بازار‌های هدف صادر شده که در برابر حجم تولید رقمی نیست.

وی گفت: تولید مرغ و جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری باید بر مبنای نیاز کشور باشد و سیاست تولید و قیمت گذاری دستوری راهگشای رفع مشکلات و تنظیم بازار نیست.

او متوسط نیاز روزانه کشور را 7 هزار و 500 تا 8 هزار تن اعلام کرد و افزود: با احتساب سرانه مصرف داخل، جوجه ریزی ماهانه 130 تا 135 میلیون قطعه جوابگوی نیاز بازار داخل و ذخایر استراتژیک است.

اسداله نژاد درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ گفت: علی رغم آزاد بودن و عدم محدودیت صادرات، از ابتدای سال 4 هزار تن مرغ به بازار‌های هدف صادر شده که رقمی نیست.

کارشناس صنعت طیور ادامه داد: اگر بدنبال توسعه صادرات هستیم، بحث قیمت‌ها را باید حل کنیم تا صادرات مستمری در بازار‌های جهانی داشته باشیم و از طرفی جلوی صادرات با دریافت عوارض صادراتی نباید گرفته شود. همچنین در تمام دنیا یارانه به بخش صادرات تخصیص می‌دهند، درحالیکه کشورما نه تنها یارانه صادراتی نمی‌دهد، بلکه موانع زیادی می‌گذارد.

او با بیان اینکه پتانسیل تولید 3 میلیون و 200 هزار تن مرغ در کشور وجود دارد، افزود: بنابر آمار سالانه 2 میلیون و 300 تا 2 میلیون و 400 هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل اسبق اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به علل منفی بودن تراز تجاری صنعت مرغداری گفت: بنابر آمار 85 درصد نهاده دامی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود که با اجرای کشت فراسرزمینی و حمایت از تولیدکنندگان این بخش امکان مثبت شدن تراز تجاری وجود دارد که متاسفانه بدلیل عدم حمایت، تجار رغبتی ندارند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد