شوک به بازار انرژی / آمریکا همه را غافلگیر کرد!

شوک به بازار انرژی / آمریکا همه را غافلگیر کرد!

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با کاهشی معادل 0.02 درصد یا 2 سنت، به مبلغ 81 دلار و 34 سنت رسید.

قیمت نفت در روز جمعه ثابت مانده است. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره، به خاطر نگرانی از تورم بالا، هستند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 2 سنت معادل 0.02 درصد کاهش به 81 دلار و 34 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 2 سنت معادل 0.3 درصد کاهش 76 دلار و 85 سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی در روز پنجشنبه به پایین‌ترین رقم طی چند ماه گذشته رسیدند. قیمت معاملات آتی نفت خام برنت به پایین‌ترین رقم از ژانویه و قیمت معاملات آتی نفت آمریکا به پایین‌ترین رقم طی سه ماه گذشته رسیده است.

نفت برنت در آستانه یک کاهش قیمت هفتگی 3 درصدی قرار دارد و نفت آمریکا هم احتمالا یک کاهش قیمت هفتگی 4 درصدی را تجربه می‌کند.

جزيیات آخرین اجلاس فدرال رزرو آمریکا که در روز چهارشنبه منتشر شد حاکی از آن بود که سیاستگذاران این بانک هنوز مطمين نیستند نرخ بهره به اندازه کافی برای مهار تورم بالا رفته باشد.

برخی مقامات عقیده دارند اگر تورم روند فزاینده داشته باشد، نرخ بهره باز هم باید افزایش یابد. اما جروم پاول ريیس فدرال رزرو و سایر سیاستگذاران احتمال افزایش مجدد نرخ بهره را پایین می‌دانند.

بالا رفتن نرخ بهره رشد اقتصاد را آهسته کرده و تقاضا برای سوخت را کاهش می‌دهد.

در این بین، تقاضای بالای بنزین در آمریکا به تثبیت قیمت‌ها در آستانه تعطیلات ماه مه کمک کرده، این تعطیلات معمولا آغاز فصل پرمصرف مسافرت‌ها در آمریکاست.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز چهارشنبه اعلام کرد تقاضا برای بنزین در این کشور به بالاترین سطح از ماه نوامبر رسیده است. این خبر از بازار نفت حمایت می‌کند چون رانندگان آمریکایی حدود یک دهم کل مصرف نفت دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین آغاز فصل سفرها در آمریکا ستون بهبود رشد تقاضای جهانی است.

توجه سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش در ايتلاف اوپک پلاس معطوف شده که قرار است در اول ژوين برگزار شود. اعضای این ايتلاف قرار است در مورد تمدید طرح کاهش تولید 2.2 میلیون بشکه‌ای تصمیم‌گیری کنند.

سایه سنگین نرخ بهره امریکا بر سر طلای سیاه

بهای معاملات نفت برنت با 20 سنت معادل 0.2 درصد کاهش، به 81 دلار و 70 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 29 سنت معادل 0.4 درصد کاهش، به 77 دلار و 28 سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز چهارشنبه، بیش از یک درصد کاهش داشتند.

انتشار جزيیات نشست سیاست پولی اخیر بانک مرکزی آمریکا نشان داد پاسخ فدرال رزرو به تورم چسبنده، حفظ سیاست نرخ بهره فعلی خواهد بود و همچنین بحثهایی درباره افزایش بیشتر نرخهای بهره مطرح شده است.

طبق این گزارش، سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا برای انقباض بیشتر سیاست پولی در صورتی که وضعیت تورم، چنین اقدامی را ضروری کند، ابراز تمایل کردند.

نرخهای بهره بالاتر، هزینه های استقراض را افزایش داده و منابع لازم برای رونق رشد اقتصادی را محدود می کند و به نوبه خود، باعث ضعیف شدن تقاضا برای نفت می شود.

عامل دیگری که روی قیمت نفت تاثیر منفی داشت، افزایش ذخایر نفت آمریکا بود که طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، 1.8 میلیون بشکه در هفته گذشته رشد کرد. این افزایش برخلاف پیش بینی تحلیلگران از کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا به میزان 2.5 میلیون بشکه بود.

در این بین، وزارت انرژی روسیه اعلام کرد تولید نفت روسیه در آوریل، به دلایل فنی، از سهمیه تولید اوپک پلاس فراتر رفته و این کشور به زودی، برنامه خود برای جبران این خطا را به دبیرخانه اوپک، تقدیم خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، گروه مالی سیتی پیش بینی کرد اوپک پلاس در نشست وزیران این گروه در اول ژوين، محدودیت عرضه نفت خود را تا پایان سه ماهه سوم امسال تمدید خواهد کرد. سیتی همچنین قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه دوم سال 2024 را 86 دلار پیش بینی کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد