میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه در مرحله نخست 40 هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان این سازمان پرداخت شده بود، گفت: با تامین منابع انجام شده، در سال 1403 مبلغ این تسهیلات از 20 میلیون تومان در سال گذشته به 30 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین در مرحله دوم با واریز 40 هزار فقره دیگر از این تسهیلات، تعداد دریافتکنندگان وام قرضالحسنه بازنشستگان این سازمان در سال جاری به 80 هزار نفر رسیده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان تامیناجتماعی، وی با اشاره به اینکه واریز مرحله سوم این تسهیلات نیز به زودی از طریق کانونهای بازنشستگی آغاز میشود، گفت: با برنامهریزی صورت گرفته برای تامین منابع مالی، تلاش داریم تا با همکاری کانونهای بازنشستگی، واجدان شرایط بتوانند برای مرحله جدید تسهیلات از 21 مهرماه نسبت به ثبتنام برای دریافت تسهیلات قرضالحسنه اقدام کنند.
برای دریافت وام بلاعوض ثبت نام کنیدبرای دریافت این کمک هزینه از سازمان تامین اجتماعی، فرآیند ثبت نام، به صورت غیر حضوری و آنلاین می باشد.
به دلیل اهمیت دریافت کمک هزینه کفن و دفن، برای کمک به بازماندگان بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، در ادامه، در رابطه با کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی 1403، شرایط لازم برای دریافت آن، مدارک مورد نیاز و نحوه ثبت نام برای دریافت این کمک هزینه، مطالبی آورده شده است.
سازمان بیمه تامین اجتماعی کشور، به منظور کاهش فشار های مالی وارد شده به بیمه شدگان تامین اجتماعی، دارای حمایت های کوتاه مدتی می باشد که یکی از این حمایت ها، کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی است. این کمک هزینه، به افرادی که دارای شرایط لازم برای دریافت این مبلغ هستند، اعطا می شود و لازم است که افراد متقاضی دریافت این کمک هزینه، حتما تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی باشند. این کمک هزینه، برای جبران بخشی از هزینه های انجام شده در طی مراسم های ترحیم پرداخت می شود، ولذا سازمان تامین اجتماعی، کل هزینه های ایجاد شده را پرداخت نمی کند.
در واقع، کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی 1403، فقط برای متوفی پرداخت می شود که تحت پوشش این بیمه بوده باشد. حال، فرقی نمی کند که فرد متوفی مستمری بگیر تامین اجتماعی بوده است و یا جزو بازنشستگان و پرداخت کنندگان حق بیمه تامین اجتماعی بوده باشد.
این کمک هزینه، از سوی سازمان تامین اجتماعی کشور، به همسر، فرزند و یا پدر و مادر فرد متوفی بیمه شده و یا مستمری بگیر فوت شده، پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است، افرادی که همسر خود را از سال 1386 به بعد از دست داده اند و در آن سال، فرد متوفی، جزو بیمه شدگان تامین اجتماعی بوده است، می توانند کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی را دریافت کنند.
میزان مبلغ کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی 1403، حداقل حقوق و دستمزدی است که فرد متوفی در سال فوت خود دریافت نموده است و بدیهی است که حتی در صورت ثبت درخواست دریافت این کمک هزینه، در سال های بعدی فوت، کمک هزینه کفن و دفن سازمان، با همان حداقل میزان حقوقی سال فوت، پرداخت خواهد شد.
بازماندگان جهت دریافت کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی 1403، لازم است توجه داشته باشند که متوفی از پیش، در سایت سوابق بیمه تامین اجتماعی، ثبت نام داشته باشد و در صورتی که متوفی، در زمان حیات، در این سایت، ثبت نام نکرده، ضروری است تا بازماندگان، برای دریافت این کمک هزینه، در سایت سوابق بیمه تامین اجتماعی، ثبت نام کنند.
شرط اصلی و مهم دریافت این کمک هزینه، توسط بازماندگان، برقرار بودن ارتباط بیمه ای فرد فوت شده، قبل از فوت ( در همان زمان فوت ) با سازمان بیمه تامین اجتماعی می باشد.
کمک هزینه کفن و دفن این سازمان، به افرادی که بازنشستگی تامین اجتماعی دارند، مستمری بگیران، بیمه شدگان اجباری و اختیاری، مقرری بگیران سازمان بیمه بیکاری، کارگران ساختمانی، رانندگان و قالیبافان واجد شرایط، تعلق می گیرد و این کمک هزینه، به بازماندگان این افراد، پرداخت می شود.
میزان مبلغ کمک هزینه کفن و دفن بیمه تامین اجتماعی، بر اساس حداقل مبلغ دستمزد ماهانه این سازمان، در همان سال فوت، قابل پرداخت خواهد بود.
شرایط ذکر شده، از جمله شرایطی هستند که برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن، از سازمان تامین اجتماعی، مورد نیاز می باشند. در صورتی که افراد، دارای شرایط زیر باشند، امکان دریافت کمک هزینه کفن و دفن برای آنان، وجود نخواهد داشت.
بیمه شدگانی که دارای حرفه و مشاغل آزاد می باشند.
بیمه شدگانی که در کارگاه های دارای قرارداد واگذاری 1 درصد و 7 درصد، شاغل هستند و وجوه پرداخت شده، مبنای کسر حق بیمه می باشد که پرداخت این تعهد، به عهده کارفرما گذاشته شده است.
آن دسته از مستمری بگیران بازنشسته و از کار افتادگان کلی سازمان تامین اجتماعی که مشمول طرح پرداخت حق سرانه درمان می باشند.
کارکنان شرکت ها و موسسات دولتی، مشمول دریافت کمک هزینه نیستند و موسسه دولتی آن ها و یا شرکت ها، مکلف به پرداخت هزینه کفن و دفن کارکنان خود می باشند.
لازم به ذکر است، بازماندگان، پس از ثبت نام در سایت سوابق تامین اجتماعی، جهت ورود به حساب کاربری خود در این سامانه و ثبت درخواست کمک هزینه کفن و دفن، می بایست ابتدا، گذر واژه تامین اجتماعی خود را دریافت کنند. برای راهنمایی بیشتر، جهت دریافت این گذرواژه، به لینک زیر مراجعه کنید.
لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس قواعد سنوات گذشته بوده و در صورت تغییر و به محض اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.
به منظور احراز شرایط مورد نیاز برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی 1403، لازم است که بازماندگان، مدارک تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی را برای ثبت درخواست دریافت کمک هزینه، ارايه کنند. البته، با توجه به اینکه دو روش برای نحوه ثبت نام کمک هزینه کفن و دفن این سازمان وجود دارد، مدارک مورد نیاز برای دریافت این کمک هزینه نیز در هر یک از روش های موجود متفاوت است.
برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی 1403، دو روش کلی وجود دارد که اولین روش، استفاده از سایت سابقه بیمه تامین اجتماعی می باشد و دومین روش، مراجعه حضوری به شعب سازمان تامین اجتماعی است. برای ثبت درخواست دریافت کمک هزینه کفن و دفن، بعد از انجام امور کفن و دفن، به صورت غیر حضوری، دیگر نیازی به ارايه مدارک حضوری نمی باشد.
بنابراین، در صورتی که قصد ثبت درخواست غیر حضوری دریافت کمک هزینه کفن و دفن این سازمان را دارید، نیازی به ارايه هیچ مدرکی ندارید و می توانید درخواست خود را به صورت غیر حضوری ثبت کنید.
اما، در صورتی که قصد مراجعه حضوری برای دریافت کمک هزینه کفن و دفن را دارید، می بایست که ابتدا، مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه را آماده کنید و مدارکی را که در ادامه، توضیح داده شده است را به شعب سازمان تامین اجتماعی ارايه کنید.
ارايه گواهی فوت مستمری بگیر و یا بیمه شده
ارايه اصل دفترچه درمانی متوفی
همچنین، سازمان تامین اجتماعی، در طرح حمایت های کوتاه مدتی که ارايه نموده است، برای زوجینی که تحت پوشش این سازمان می باشند نیز کمک هزینه ای را در نظر گرفته است.