درآمد صادراتی برق ایران / ناترازی چه بلایی بر سر...

درآمد صادراتی برق ایران / ناترازی چه بلایی بر سر...

وضعت مصرف برق با فرا رسیدن فصل گرما وارند افزایشی خواهد شد و آنطور که مشخص است نیاز به صرفه جویی احساس می شود.

صنعت برق را می توان یکی از مهم ترین صنایع کشور دانست که تاثیر بسیار بالایی بر روی صنایع و خدمات اصلی کشور دارد. همانطور که در جریان هستید، کشور ما مدت زمان بسیاری است که درگیر ناترازی برق شده و باید اشاره کرد که این ناترازی فعلا برطرف نخواهد شد. سال 1300 تا 1310 را می توان شروع ماجرای برق در ایران دانست و اولین نیروگاه برق ایران در سال 1316 احداث شد. در برنامه اول توسعه که در سال های 1327 تا 1334 بود، صنعت برق کشور توسعه پیدا کرد و تا سال 1341 به سایر شهرها انتقال یافت. همچنین وزارت آب و برق نیز در سال 1343 تاسیس شد.

با تاسیس اداره آب و برق، شاهد رشد برق رسانی به مناطق مختلف کشور بودیم و به علت تعداد کم جمعیت، مشکلاتی مانند ناترازی در کشور وجود نداشت. با گذشت زمان و کوچ اجباری به دلایل مشکلات اقتصادی به کشور و همچنین از سایر شهر ها به تهران، رفته رفته، مشکلات برق کشور خود را نشان داد و میزان مصرف از تولید فراتر رفت. فصل های گرم سال، این ناتراری خود را بیشتر نشان داد و اکنون نیز شاهد آن هستیم که هیچ تصمیمی به غیر از توصیه برای صرفه جویی در مصرف برق گرفته نشده است. درحال حاضر، درآستانه رسیدن فصل گرما هستیم و مصرف کولرهای آبی و گازی به اوج خود خواهد رسید. طبق گفته کارشناسان انرژی، پیش بینی می شود که در فصل بهار و تابستان، مصرف برق به اوج خود خواهد رسید و باید مصرف ادارات کاهش پیدا کند.

مصرف برق و صرفه جویی

بسیای از مشترکان، در دسته پر مصرف ها قرار می گیرند و آنطور که مدیرعامل سازمان توانیر اعلام کرده است مشترکان پر مصرف باید منتظر قبض های بالا باشند. گفته می شود که 80 درصد مشترکان برق، تغییری را در قیمت ها مشاهده نخواهند کرد.

یکی از دلایل تغییر در ساعات کاری ادارات همین موضوع است که مصرف انرژی کاهش پیدا کند. بیشتر ادارات از کولرهای گازی استفاده می کنند و این موضوع، ناترازی را شدید تر می کند. راهکارهای بسیار زیادی برای کاهش مصرف برق، توسط کارشناسان مطرح شده است که باید مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از کارشناسان، اعلام کرده اند که قرار دادن سایه بان روی کولرهای آبی می تواند تا حد بسیار زیادی از مصرف بیش از اندازه برق جلوگیری کند. زمانی که کولر روشن است، نباید در و پنجره باز بماند و این کار موجب بالا رفتن مصرف انرژی خواهد شد. خاموش بودن برق در زمان روشنایی هوا یکی دیگر از اقداماتی است که کارشناسان روی آن تاکید دارند. در جدول زیر می توانید راهکارهای موجود را برای کاهش برق مشاهده کنید.

 

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که استفاده از منابع تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و برق آبی می تواند تاثیر بسیار بالایی داشته باشد تا انرژی برق و سوخت فسیلی کم تری مصرف شود. کشور ما به علت قرار داشتن در محدوده جغرافی گرم، می تواند به راحتی از نور خورشید استفاده کند و آن را به برق تبدیل کند. اما شواهد نشان می دهد که دولت تمایل چندانی به این کار ندارد. نبود سرمایه و تحریم، سبب شده است تا نتوانیم پنل های خورشیدی را وارد کشور کنیم و از فناوری عقب بمانیم. بهره گیری دولت از منابع تجدیدپذیر می تواند خیال کشور را از بابت ناترازی برق راحت کند. کارشناسان اعلام کرده اند که بانک ها برای تسهیلات راه اندازی نیروگاه های خورشیدی کوتاهی کرده و سنگ اندازی می کنند. اما اگر شرایط برای راه اندازی نیروگاه های تجدیدپذیر فراهم شود و پرداخت تسهیلات به راحتی صورت گیرد، برای خود دولت هم بسیار خوب است و دیگر نیاز نیست برای تولید برق، هزینه های گزاف پرداخت کند.

نقش موثر ایران در صادرات برق

ایران در بحث صادرات برق حرفی برای گفتن دارد. باید اشاره کرد که ایران یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده برق در منطقه است در حال حاضر با تمام کشورهایی که مرز خاکی دارد، تبادل انرژی انجام می‌دهد. صادرات برق ایران به کشور عراق، پاکستان و افغانستان انجام می‌شود و با کشور ترکیه تبادل دوطرفه یعنی هم صادرات و هم واردات داریم. قرار است که صادرات برق ایران به اروپا هم صورت گیرد و زمزمه های این موضوع مطرح می شود. کارشناسان مطرح کرده اند که با ارتباطی که بین ایران و ترکیه ایجاد شده امکان تبادل برق با اروپا از لحاظ فنی فراهم شده اما این کار نیاز به مذاکره‌های قراردادی و حقوقی دارد که در دست پیگیری است. طبق آخرین آمار، در سال گذشته ایران توانسته از طریق صادرات برق 40443108 دلار درآمد به دست آورد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد