تولید یک تجهیز ریلی برای اولین بار در کشور

تولید یک تجهیز ریلی برای اولین بار در کشور

برای نخستین بار در کشور، یک تجهیز ریلی داخلی سازی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برای نخستین بار در کشور و در یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته از سیستم درز انبساطی ریل رونمایی شد.

سیستم درز انبساطی ریل یکی از مهمترین سیستم‌های مورد استفاده در زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی می‌باشد که جهت جبران انبساط، انقباض خطوط ریلی و حرکت سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به اهمیت آن، تولید این سیستم در دستور ساخت شرکت ایرید قرار گرفت.

با توجه به اهمیت وجود این سیستم در خطوط ریلی، در حال حاضر به علت تحریم از آن به تعداد بسیار محدود و انگشت شماری در زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی کشور استفاده می‌شود و تامین آن تا به امروز از محل واردات این محصول انجام شده است.

این سیستم جز محصولات استراتژیک در حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود که برای اولین بار در کشور توسط مهندسین و متخصصین این شرکت دانش بنیان، طراحی و تولید شده است و با تولید آن در داخل، کشور از واردات آن بی نیاز و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد و این سیستم اجازه حرکت نسبی طولی دو ریل مجاور هم را فراهم می‌کند به گونه‌ای که عرض خط به هم نخورده و مسیر منحرف نگردد.

لازم به ذکر است در خطوط واقع شده در پل‌ها، تونل‌ها و خطوط جوشکاری به هم پیوسته، انبساط در اثر افزایش دما موجب تنش فشاری و اعوجاج ریلی و تغییر عرض خطوط ریلی گشته و انقباض در اثر سرما موجب تنش کششی در خطوط ریلی شده و درزهای جوش را با مشکل گسست مواجه می‌کند که با استفاده از این سیستم این تنش‌ها برطرف شده، خطر خروج وسایل نقلیه از ریل کاهش یافته، ایمنی و طول عمر خطوط ریلی نیز افزایش می‌یابد.

بنابراین وجود این سیستم قبل از پل‌ها، تونل‌ها، بعضا قبل از سوزن‌ها و در نقاطی از خطوط که به وسیله جوش به هم متصل می‌گردد به دلیل وجود انبساط و انقباض و حرکت سازها ضروری می‌باشد.

رونمایی از تکه مرکزی با سیستم فستنینگ کراس استاپ

استفاده از این محصول در خطوط پرسرعت الزامی بوده و حمل و نقل ریلی را در سرعت‌های بالای 160 کیلومتر بر ساعت میسر و ایمن می‌نماید و می‌تواند اولین گام صنعت ریلی داخلی در راستای حرکت به سمت خطوط پرسرعت باشد.

نوآوری صورت گرفته در این محصول سبب افزایش استقامت قطعه تکه مرکزی در برابر بارهای دینامیکی وارده گشته، بطوری که این امر افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری را نسبت به تکه مرکزی‌های متداول به دنبال خواهد داشت.

همچنین سیستم قید و بست این محصول نیز به صورتی طراحی شده که تنوع اقلام به کار رفته در آن نسبت به تکه مرکزی‌های قبلی به حداقل رسیده است و کار نصب، راه اندازی و خدمات پس از فروش این محصول به مراتب ساده‌تر و بهتر از محصولات قدیمی انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد