به گزارش نبض بورس، مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در مورد عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: چندی پیش بود که به طور مجدد موضوع عرضه خودرو در بورس کالا کمی جدیتر به گوش رسید و در جریان آن آقای اتابک، وزیر صمت مخالفت خود را با این موضوع عنوان و اعلام کرد که در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه نمیشود.
طبیعتا وقتی قرار است ما چیزی را با مقیاس جهانی مقایسه کنیم باید پارامترهای مختلفش را با آن بازار مقایسه کنیم. به همین دلیل، یک واقعیت است که در هیچ جای دنیا هم، فاصله بین قیمت کارخانه و بازار به اندازهای نیست که در کشور ماست. از طرف دیگر، در هیچ کجای دنیا خودرو را با شرایط قرعهکشی به مردم نمیفروشند. در نتیجه؛ این که فقط موضوع عرضه خودرو در بورس کالا را با بازارهای جهانی مقایسه کنیم و بقیه مسايل را درنظر نگیریم، میتواند یک مقایسه ناقص و نادرست باشد.
رانتهایی که در بازار خودرو دست به دست میشونداین کارشناس بازار سرمایه گفت: حد فاصل بین قیمت تمامشده خودروها برای کارخانهها و فروش آنها با یک قیمت ازقبل تعیین شده و همچنین، عرضه محدود این خودروها به خریداران و فاصلهای که بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد یک رانت توزیعشده برای عده خاصی است که سالهاست از آن استفاده میکنند؛ چراکه با روابط و مسیرهایی که دارند، میتوانند خودرو را به قیمت کارخانهای خریداری کنند و سپس، با قیمت بازار آزاد عرضه کنند.
مهدی ساسانی تاکید کرد: اگرچه عرضه خودرو در بورس کالا نمیتواند بهترین گزینه باشد اما باعث میشود که حداقل قیمت تمامشده برای مصرفکننده در مقایسه با قیمت بازار آزاد کاهش پیدا کند و علاوه بر این، نسبت به قرعهکشی دسترسی برای خرید عموم آزادتر و آسانتر باشد و اگر فروشی انجام میشود سود حاصل از آن به جیب خودروسازان برود؛ نه این که دلالان ذینفع این موضوع باشند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: طبیعتا این کش و قوس عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد داشت تا در نهایت، در دولت فعلی به یک جمعبندی برای این موضوع برسند که به نظر میرسد در حال حاضر، عرضه خودرو در بورس کالا با مخالفت وزیر صمت روبروست و در کوتاهمدت نباید منتظر نتیجه این موضوع باشیم.