به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، بیژن گرجیان، مجری طرح خط لوله نهم سراسری گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه گفت: بهدلیل قدیمی بودن خطوط لوله فعلی انتقال پروپان و بوتان به اسکله صادراتی پتروشیمی، ایراداتی در پوشش و عملکرد آن ایجاد شده است، از این رو احداث این خط به منظور تعمیرات خطوط موجود در اولویت قرار گرفت تا پایداری صادرات این دو محصول کلیدی حفظ شود.
گرجیان با بیان میزان پیشرفت این پروژه افزود: این پروژه بر اساس دستورالعمل و پیمان 15 ماهه است اما بررسیها در حال انجام است تا مدتزمان این پروژه به 10 ماه کاهش یابد که البته این مهم بستگی به عوامل زیادی دارد. در حال حاضر میزان پیشرفت واقعی پروژه 8 درصد است که از میزان پیشرفت برنامهریزیشده جلوتر هستم.
جلوگیری از عدمالنفع تاخیر در صادرات
سیروان امینی مدیر پروژه لوله جدید صادرات گاز مایع نیز درباره لزوم اجرای این پروژه گفت: خطوط لولهای که در حال حاضر پروپان و بوتان را به اسکله صادراتی پتروشیمی منتقل میکنند بعد از گذشت سالهای متمادی فعالیت، دچار ایراداتی شدند و با توجه به خاص بودن خطوط لوله و چندلایه بودن این لولهها و میزان دمای منفی 41 درجه سیال پروپان و منفی 6 درجه سیال بوتان در برخی نقاط این خطوط با فرسودهشدن و تخریب پوشش بالایی لوله دچار یخزدگی شدهاند. فارغ از این مشکل، به دلیل فرآیند دستی شیرهای ایستگاهها و گرم شدن سیال و افزایش بخار، بارگیری در کشتیها از 22 ساعت به 6 یا 7 روز افزایش پیدا میکند و این تاخیر، موجب پرداخت جریمه 40 هزار دلاری در روز میشود.
امینی در ادامه با اشاره به هدف اصلی این پروژه افزود: ازآنجاییکه نمیشود صادرات کشور را قطع کرد و این منطقه و صادرات آن یکی از گلوگاههای صادراتی کشور محسوب میشود، تعمیر خطوط صادرات پروپان و بوتان از اهمیت ویژهای برخوردار است و دلیل و هدف اصلی احداث خط جدید نیز همین نکته است که با احداث آن، تکتک خطوط فعلی از سرویس خارج و سیال به این خط منتقل میشود و پس از تعمیر دوباره به سرویس بازمیگردند، از این رو هدف و ضرورت این پروژه تعمیرات خطوط و پایداری صادرات است.
مدیر پروژه لوله جدید صادرات گاز مایع با تاکید بر پیچیدگی این پروژه بیان کرد: تعدد ذینفعان در این کریدور یکی از مشکلاتی است که در این پروژه با آن روبرو هستیم و هرگونه فعالیت مستلزم هماهنگی با چندین بخش و واحد است و برای فعالیت میبایست برنامه فعالیت روزانه ارايه و مجوز فعالیت روزانه کسب شود. یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم شلوغ بودن و ازدیاد خطوط لوله در این کریدور است که مباحث ایمنی HSE را در اولویت قرار میدهد و این موجب پیچیدگی و حساسیتهای بیشتر پروژه میشود.
وی روند پیشرفت این پروژه را قابلقبول دانست و گفت: پیشرفت برنامهریزی ما تا به امروز 5/4 درصد بود که به دلیل خرید بهموقع لولهها، پیشرفت واقعی پروژه به 8 درصد رسیده است.