ضرر میلیون دلاری به اقتصاد ایران / قطعی اینترنت...

ضرر میلیون دلاری به اقتصاد ایران / قطعی اینترنت...

براساس این گزارش، در سال گذشته میلادی، روسیه با 4.02 میلیارد دلار، بیشترین ضرر اقتصادی ناشی از قطع و اختلال عمدی را...

تا پایان سال 2023، ایران با تحمیل ضرر اقتصادی 920.3 میلیون دلار، به رتبه سومین کشور جهان در مورد محدودیت‌ها و اختلالات اینترنتی رسیده است. در نیمه اول سال 2022، این محدودیت‌ها و اختلالات باعث تحمیل ضرر 5.7 میلیون دلاری برای ایران شده و کشور را به رتبه دهمین کشور متضرر جهان در این زمینه تبدیل کرده بود.

به نقل از گزارش‌های آماری وب‌سایت ده فیلتر شکن برتر، به‌دلیل قطعی‌های اینترنتی اعمال‌شده از سوی دولت‌ها در سال میلادی گذشته، بیش از 9 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر وارد شده است.

براساس این گزارش، در سال گذشته میلادی، روسیه با 4.02 میلیارد دلار، بیشترین ضرر اقتصادی ناشی از قطع و اختلال عمدی را تجربه کرده است و پس از آن کشور اتیوپی با 1.59 میلیارد دلار و سپس ایران با 920.3 میلیون دلار، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

گزارش این نهاد نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، 196 خاموشی عمدی اینترنت در 25 کشور جهان اتفاق افتاده و طول مدت اختلال‌های اینترنتی اعمال‌شده از سوی دولت‌ها در این سال به 79 هزار و 238 ساعت رسیده است. براین‌اساس در سال2023، اینترنت جهان به‌مدت 25 هزار و 535 ساعت خاموش بوده و 747 میلیون نفر از مردم جهان در این مدت تحت تاثیر قطعی‌های عمدی اینترنت قرار گرفته‌اند.

در میان شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم ایکس رکورددار بیشترین میزان فیلترینگ و محدودیت را دارد. این پلتفرم با 10 هزار و 683 ساعت اختلال عمدی، در رتبه اول قرار گرفته که 18 درصد بیشتر از اینستاگرام و 26 درصد بیشتر از تیک‌تاک بوده است.

تاثیری محدودیت‌های اینترنتی بر اقتصاد یک کشور

محدودیت‌های اینترنتی می‌توانند تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد یک کشور داشته باشند. در زیر تاثیرات اصلی را بررسی می‌کنیم:

تاثیر بر تجارت الکترونیک: محدودیت‌های اینترنتی می‌توانند باعث کاهش تجارت الکترونیک و فعالیت‌های تجاری آنلاین شود. این امر می‌تواند تاثیر منفی بر کسب و کارهای اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین، پرداخت‌های الکترونیکی و زنجیره تامین بین‌المللی داشته باشد.

تاثیر بر ارتباطات و کسب و کارهای بین‌المللی: محدودیت‌های اینترنتی می‌توانند باعث کاهش ارتباطات بین‌المللی و تبادل اطلاعات شوند، که این امر می‌تواند تاثیر منفی بر کسب و کارهای بین‌المللی، تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد.

تاثیر بر نوآوری و رشد اقتصادی: اینترنت و فناوری‌های مرتبط با آن معمولا نقش مهمی در نوآوری و رشد اقتصادی دارند. محدودیت‌های اینترنتی می‌توانند باعث کاهش نوآوری و پیشرفت فناوری شوند، که این امر می‌تواند تاثیر منفی بر توسعه اقتصادی و تنوع اقتصادی کشور داشته باشد.

تاثیر بر بخش‌های ارتباطات و خدمات آنلاین: محدودیت‌های اینترنتی می‌توانند باعث کاهش دسترسی به خدمات آنلاین مانند برنامه‌های پرداخت موبایلی، بانکداری آنلاین، خدمات حمل و نقل آنلاین و ارتباطات اجتماعی شوند. این امر می‌تواند تاثیر منفی بر راحتی و کارایی اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

به طور کلی، محدودیت‌های اینترنتی می‌توانند باعث کاهش رشد اقتصادی، کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران، کاهش اشتغال و افزایش هزینه‌های ناشی از عدم دسترسی به اینترنت شوند. همچنین، آنها می‌توانند انگیزه کارآفرینان و نوآوران را کاهش دهند و باعث مهاجرت استعداد های بیشماری که در این زمینه وجود دارد، می شود

 محدودیت‌ها و اختلالات اینترنتی می‌توانند در سایر کشورها نیز وجود داشته باشند. هر کشور می‌تواند دلایل و مسايل خاص خود را برای اعمال محدودیت‌ها و ایجاد اختلالات در دسترسی به اینترنت داشته باشد. این محدودیت‌ها ممکن است به دلایل، سیاسی، قانونی، فنی یا فرهنگی اعمال شوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد