تولید بنزنی به این روش قیمت را کاهش می دهد /...

تولید بنزنی به این روش قیمت را کاهش می دهد /...

بحث تولید بنزین از متانول سبب شده است تا گرانی ها از کاهش کیفیت بنزین میان بسیاری از کارشناسان به وجود آید.

تولید بنزین از متانول، اقدامی است که احتمالا در ایران عملیاتی شود. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند؛  این اقدام حدودی، ناترازی بنزین را برطرف خواهد کرد اما روی دیگر صحبت کارشناسان چیز دیگری است. کارشناسان دیگری بر این باور هستند که پروژه مذکور نیازمند بررسی و تحقیق است و نمی توان به صورت تهاجمی درباره آن تصمیم گرفت.

نیاز به یک پالایشگاه 300 هزار بشکه ای داریم

میثم فتحی محب، کارشناس پتروشیمی در ارتباط با مشکلات پتروشیمی ها و پالایشگاه های کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: پالایشگاه های فعال مناسبی در کشور وجود دارند که ظرفیت یک میلیون بشکه ای دارند و می توان گفت که ظرفیت بنزین نیز حدود 107 میلیون لیتر است. وضعیت پالایشگاه های کشور را می توان قابل قبول دانست و باید اشاره کرد که ما حداقل به یک پالایشگاه 300 هزار بشکه ای دیگر نیز نیاز داریم.

فتحی محب ادامه داد: در بحث پتروشیمی، توسعه چشمگیری را شاهد هستیم و باید گفت که این صنعت دارای کارنامه قابل قبولی است. مواد پایه ای مانند اتیلن، متانول و آمونیاک، تولید بسیار موفق و تهاجمی داشته اند. در بحث تولید متانول باید گفت که مقدار 8 میلیون لیتر مازاد در کشور وجود دارد و این متانول در دسترس بوده و عمده آن صادر می شود.

وی افزود: در حوزه مواد پتروشیمی، چندان قوی عمل نکرده ایم و توسعه کامل صورت نگرفته است. نقطه کلیدی صنعت پتروشیمی ما نادیده گرفته شده است و باید به آن توجه ویژه ای به آن کرد. واحد های پایین دستی صنعت پتروشیمی با کمبود خوراک مواجه شده اند و واحد های میان دستی نیز نادیده گرفته شده اند.

این کارشناس پتروشیمی ادامه داد: موضوع مدیریت خوراک مجتمع‌ های تولیدی در صنعت پتروشیمی نیز مشکل بزرگ و اساسی محسوب می‌شود. براساس اطلاعات موجود،  از مقدار محصولات پتروشیمی تولیدی در ایران در یک سال و مقایسه آن با میزان برنامه ‌ریزی شده در همان سال، مقدار محصولات تولیدی کاهش چشمگیری داشته است که این کاهش تولید نه تنها مربوط به کمبود خوراک در بخش‌ های تولیدی است بلکه مربوط به بالابودن موجودی و همچنین بی توجهی مصرف پایین‌دستی است. بنابراین می توان اشاره کرد که ضعف مدیریتی در تامین خوراک واحد های پتروشیمی، مشکلات عملیاتی،  طراحی و بالابودن موجودی و عدم مصرف پایین‌دستی سبب از دست رفتن میزان قابل‌ توجهی ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی است.

فتحی محب در ارتباط با تولید بنزین از متانول گفت: تولید بنزین از متانول یک واحدی بوده است که از اواخر دهه 1970، کشور استرالیا قصد این کار را با کمک شرکت های آمریکایی داشت، اما به واسطه قیمت نفت نتیجه روشنی نداشت. این پروژه ها زمانی اقتصادی هستند که قیمت نفت بالای 85 دلار باشد. چینی ها به واسطه آنکه واردات نفت برایشان سنگین تمام می شد، سعی کردن واحدهای تولید بنزین از متانول را راه اندازی کنند. چینی ها از سال 2016 که این فعالیت را آغاز کردند، بعد از چند سال، نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و اقدامشان دوام لازم را نداشت و مجبور شدند تا واحدهای خود را تعطیل کنند.

تولید بنزین از متانول نیازمند بررسی است

وی افزود: تولید بنزین از متانول به ارزیابی دقیق نیاز دارد و نمی توان گفت که این اقدام برای کشور مناسب است یا خیر. شرایط کشورها با یکدیگر تفاوت دارند و این شرایط است که مشخص می کند آیا تولید یک چیز خاص برای کشور اهمیت دارد یا خیر. در وضعیت فعلی، باید بیشتر بررسی شود و نگاه تهاجمی به این موضوع چندان مناسب نخواهد بود.

این کارشناس پتروشیمی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قطعا طرح تولید بنزین از متانول برای بسیاری از  کارشناسان حوزه پتروشیمی و انرژی نگران‌کننده  است. چنین پروژه ای برای پتروشیمی ‌ها یک طرح بسیار سودآور بوده،  به خصوص آنکه قیمت متانول جهانی با کاهش قیمت همراه شده است و فروش هم به دلیل مسايل تحریم ‌ها دشوار تراست. هر چند ایران یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکننده ‌های متانول در جهان است، اما رقبای منطقه‌ای مانند عربستان هم به سرعت در حال احداث واحد های متانولی هستند تا بتوانند جای خود را در بازار این محصول در جهان بگیرند.

این کارشناس پتروشیمی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قطعا طرح تولید بنزین از متانول برای بسیاری از کارشناسان حوزه پتروشیمی و انرژی نگران‌کننده است. چنین پروژه ای برای پتروشیمی ها طرحی بسیار سودآور بوده است؛ به خصوص آنکه قیمت متانول جهانی با کاهش قیمت همراه شده است و فروش هم به دلیل مسايل تحریم ‌ها دشوار تراست. هر چند ایران یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکننده ‌های متانول در جهان است، رقبای منطقه‌ای مانند عربستان هم به سرعت واحدهای متانولی را احداث می کنند تا بتوانند جای خود را در بازار این محصول در جهان بگیرند.

فتحی محب درباره سرمایه گذاری های موفق در بخش پتروشیمی ایران اظهار کرد: قطعا در این حوزه، نیاز به سرمایه گذار خارجی احساس می شود تا بتوانیم واحدهای پتروشیمی خود را تقویت کنیم. کشور ما تحریم است و درآمدهای ارزی بسیار محدودی داریم و اگر قرار باشد یک اتفاق خوب در زمینه تولید و پتروشیمی رخ دهد، می تواند سرمایه گذاری خارجی باشد.

وی در پایان گفت: سرمایه گذاری های مناسبی در صنعت پتروشیمی اتفاق افتاده است اما باتوجه به شرایط فعلی کشور، این سرمایه گذاری ها می توانست بهتر باشد. قابل تامل است که سرمایه گذاری و هدایت اعتبار باید به صورتی باشد که به سمت پروژه های اولویت دار حرکت کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد