ظرف و ظروف هم اجاره ای شد / سرویس پذیرایی 200...

ظرف و ظروف هم اجاره ای شد / سرویس پذیرایی 200...

خرید سرویس های کریستال این روزها جزء اقلام ضروری خانواده ها و مخصوصا تازه عروس ها شده است. اما گرانی باعث شده است...

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان خرید سرویس پذیرایی دچار سردرگمی شده باشید و سوالات متعددی ذهن تان را درگیر کرده باشد! سرویس پذیرایی کریستال بخرم یا بلور؟ فرق بین این 2 چیست و چرا یکی خیلی ارزان تر از دیگری است؟ سرویس پذیرایی کریستال باید ساخت کدام کشور باشد و فرق آن با دیگر سرویس های موجود در بازار چیست؟ از کجا بفهمم سرویس کریستال اصل است؟ تمام این سوالات و حتی ابهام های دیگر در زمان خرید لوازم خانگی پیش می آید و به دلیل تنوع زیادی که در بازار وجود دارد کاملا طبیعی است.

از طرفی سرویس های پذیرایی در برخی موارد بسیار قیمت بالایی دارند و شاید باورتان نشود اما در برخی موارد این سرویس ها را اجاره هم می دهند! به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در این گزارش به بررسی قیمت انواع سرویس پذیرایی و دکوری های کریستال و همچنین بررسی تفاوت های آن پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

قیمت سرویس پذیرایی های کریستال

قیمت های مربوط به سرویس پذیرایی های کریستال به عوامل مختلفی بستگی دارد. کشور سازنده، تعداد اقلام سرویس کریستال و همچنین کنده کاری ها و طرح خاص کریستال قیمت آن را بالا و پایین می برد.  در تصویر زیر یک نمونه سرویس پذیرایی کریستال را می بینیم که فروشنده آن را 27 پارچه بوهمیا معرفی کرده است. قیمت این سرویس کریستال 33 میلیون تومان عنوان شده است.

قیمت سرویس کریستال دست ساز

حتما شما هم شنیده اید که هنر دست ارزش دیگری دارد و اغلب گران تر است. لوازمی که دست ساز هستند معمولا دارای ظرافت خاصی هستند و جلوه دیگری دارند. در بخش کریستال نیز همین قاعده برقرار است. ظروف کریستال دست ساز زیباتر و به طبع گران تر از بقیه کریستال های بازار است و البته چون کار دست است همیشه طرفداران خاص خودش را دارد. در تصویر زیر یک نمونه سرویس کریستال دست ساز را می بینیم که قیمت آن 200 میلیون تومان اعلام شده است.

شمعدان های کریستالی اجاره ای

برخی لوازم لوکس در خانه وقتی از حدی قیمت آن بالاتر می رود حتی در برخی موارد اجاره هم داده می شود. اجاره این قبیل لوازم معمولا در مراسم ها، جشن ها و دورهمی های خاصی از آن استفاده می شود و شاید به کمک اجاره نیاز افراد با هزینه کمتری برطرف شود. در تصویر زیر یک نمونه آگهی اجاره شمعدان را می بینیم که جنس آن ها کریستال است.

نکاتی که باید در زمان خرید کیریستال به آن توجه کنید

وجود سرب در ساختار شیشه‌های کریستال باعث افزایش ضریب شکست نور در این نوع شیشه‌ها می‌شود و در نتیجه، آنها از درخشندگی و تلالوی بیشتری برخوردارند. همچنین، این شیشه‌ها دارای سختی کمتری هستند و امکان تراشکاری آنها وجود دارد. به همین دلیل، ظروف تزیینی موسوم به ظروف کریستال از این جنس ساخته می‌شوند.

از آنجا که سرب عنصری با جرم اتمی بالا است، چگالی شیشه‌های حاوی سرب نیز نسبت به سایر انواع شیشه‌ها بیشتر است. همچنین، شیشه‌های کریستال دارای مدول الاستیسیته کمی هستند و در نتیجه، در اثر ضربه، صدایی زنگ‌دار ایجاد می‌کنند. امروزه، اکثر عروس خانم‌ها و خریداران لوازم خانگی و آشپزخانه، تمایل بیشتری به خرید جهیزیه‌هایی که در آن سرویس پذیرایی و سرویس غذاخوری از جنس کریستال باشد، دارند.

کریستال اصل را چگونه تشخیص بدهیم؟

کریستال، شیشه‌ای سرب‌دار است که در ترکیب آن، اکسید سرب وجود دارد. مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع شیشه، درخشندگی و ظاهر شفاف است. احتمالا دلیل این نامگذاری نیز شباهت آنها به کریستال کوارتز است. در واقع، شیشه‌ای که دارای بیش از 24 درصد اکسید سرب در وزن خود باشد، به آن کریستال گفته می‌شود. در برخی کریستال‌ها نیز از سایر اکسیدها استفاده می‌شود، اما هیچ‌کدام درخشندگی اکسید سرب را ندارند.ترکیب اکسید سرب با شیشه، ویژگی‌های مهمی را به همراه دارد که یکی از آنها شفافیت و درخشندگی کریستال است. بنابراین، اگر سرویس پذیرایی‌ای مشابه کریستال را با قیمت بسیار پایین ببینید، جای شک و تردید وجود دارد.

وزن کریستال بیشتر از بلور است و با ضربه زدن به آن، صدای زنگ‌دار شنیده می‌شود. باید توجه داشت که درخشندگی کریستال قابل مقایسه با بلور نیست و دلیل آن ترکیب اکسید سرب با شیشه است.گاهی اوقات، اکسید باریم، اکسید پتاسیم یا اکسید روی جایگزین اکسید سرب در تولید سرویس‌های پذیرایی، لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی می‌شود که به آنها کریستالایت یا کریستال بدون سرب گفته می‌شود.امروزه، بسیاری از سرویس‌های پذیرایی، پارچ و لیوان، فنجان و نعلبکی و لوازم آشپزخانه از کریستال‌های بدون سرب ساخته می‌شوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد