به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله عبدالملکی مشاور ريیسجمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی امروز (23 بهمنماه) در همایش اقتصاد دریا محور و کریدور، گفت: همه نظامهای اقتصادی در جهان اهدافی دارند و قطعا در این راستا با مشکلاتی مواجه هستند و اقتصادی مقاومتی نامیده میشود که با وجود همه مشکلات به هدف خودش برسد.
وی گفت: با این نگاه، همه دنیا بهدنبال این هستند که اقتصاد خود را مقاومتر کنند؛ البته ایجاد اقتصاد مقاومتی از سه بخش شناخت ظرفیتها، شناخت موانع و طراحی نظامی مبتنی بر ظرفیتها و موانع تشکیل شده است.
عبدالملکی گفت: اقتصاد دریا قطعا فراتر از اقتصاد بندر است؛ در اقتصاد دریا چهار بخش سواحل، بستر و کف دریا، متن دریا و سطح دریا مورد مطالعه قرار میگیرد. در بخش سواحل کشتیرانی، در بستر دریا استخراج نفت و گاز و ترانزیت، در متن دریا بهرهبرداری از آبزیان و در سطح دریا موضوع حملونقل مطرح است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: در دوره پساز انقلاب، ظرفیت بنادر ایران در حوزه نفتی 14 برابر شده که همچنین ظرفیت کانتینری حدود 100 برابر شده، از نظر مسافری ظرفیت حدود 50 برابر را شاهد بودیم.
وی گفت: در حوزه اقتصاد دریا محور کاری که باید و شاید را انجام ندادیم. درواقع با وجود اینکه در حوزه سیاستها تحول اساسی به سمت اقتصاد دریامحور داریم، اما در عمل کمتر همراه بودیم و بر ریل اقتصادی قبل از انقلاب حرکت کردیم. یکیاز این محورها حمل و نقل است و ما ظرفیتهای بسیار زیادی برای کشورهای پیرامون خود داریم. سالهاست که کریدور شمال - جنوب مطرح شده اما سرعت حرکتش کم است.
این مقام مسوول گفت: تمام مطالعات پل خلیج فارس انجام شده و به دنبال تامین منابع مالی آن هستیم. بخشی از منابع مالی توسط منطقه آزاد قشم تامین میشود بخشی از آن نیز با توجه به دستور ريیس جمهور از طریق لایحه بودجه و قسمتی نیز از طریق تهاتر نفت تامین خواهد شد.
عبدالملکی گفت: تلاش میکنیم پل خلیج فارس طی سه سال آینده به بهرهبرداری برسد و مذاکراتی با پیمانکاران چینی داشتیم.
وی افزود: تعدادی از این پیمانکاران برای تامین مالی این پروژه اعلام آمادگی کردند ضمن اینکه در گفتگو با معاون اول ريیس جمهور نیز پیشنهاد دادیم پل خلیج فارس به عنوان پروژهای خط اعتباری ایران و چین در نظر گرفته شود که وی اعلام کرد این موضوع قابل بررسی است.