بازار خودرو در وضعیت بحرانی / دولت با صنعت...

بازار خودرو در وضعیت بحرانی / دولت با صنعت...

کاکایی گفت: قیمت خودرو در 18 ماه گذشته اصلاح نشده است و اگر این قیمت گذاری ها انجام نشود، زیان دهی این دو خودروسازی به...

در چند هفتە اخیر، بازار خودرو در جو آرامی قرار گرفته و از تنش ها و نوساناتی اوایل سال کاسته شده است. کاهش و ثبات قیمتی در روزهای اخیر هم زمان با شهادت سید ابراهیم ريیسی و هيیت همراه بود و در این راستا با امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، گفت وگویی داشتیم تا تاثیرات پایان اجباری دولت سیزدهم و انتخابات زودهنگام بر بازار خودرو را بررسی کنیم. 

علت اصلی کاهش قیمت خودرو در بازار مشخص شد

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیيت علمی دانشگاه علم صنعت در مورد نگرانی هایی که در بازار خودرو و تاثیر اتفاق ناگوار ریاست جمهوری بر صنعت خودرو وجود دارد، گفت: «همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، در روند اجرایی کشور مشکلی پیش نمی آید و کشور طبق روال همیشگی به کار خود نیز می رسد. البته چند نکته بسیار مهم وجود دارد، وقتی صحبت از روند کاهشی قیمت خودرو می شود، باید بدانیم این روند نزولی به صنعت خودرو ربطی نداشته است. دلیل اصلی این فرآیند کاهش قیمت ارز در بازار و مهم ترین آن صرفه جویی در مصرف دلار بوده است. باید به یاد داشته باشم که کاهش قیمت در بازار ارز، طبیعتا قیمت خودرو را کاهش می دهد. 

کاکایی در مورد نوسانات بازار دلار بعد از ایام نوروز به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اگر به یا داشته باشید، دلار بعد از عید تا 70 هزار تومان هم رسید و بعد از آن شروع به کاهش و افت قیمت کرد. در حال حاضر هم قیمت آن به 56 تومان هم رسیده است. البته در اوایل هفته گذشته هم زمان با اتفاق تلخی که رخ داد، جهش دوباره ای به 60 هزار تومان داشت که سپس به قیمت قبل خود بازگشت. در نتیجه با افت قیمت دلار قیمت خودرو هم  در بازار کاهش پیدا می کند اما مسيله مهمی که در اینجا وجود دارد که اولین مشکل خود قیمت دلار است که آیا همچنان در حالت کاهشی می ماند یا به سمت افزایشی نیز حرکت می کند؟

این کارشناس خودرو در ادامه بیان کرد : اتفاق بسیار مهم و قابل توجهی که در این 2 ماه گذشته افتاده، این است که چگونه دولت توانسته است قیمت دلار را پایین آورد؟ در پاسخ باید گفت؛ دولت به شدت مصرف ارز را کنترل کرده وجلوی مصرف آن را به شیوه های گوناگون گرفته است. مثلا در 2 ماه گذشته، در کارهای صنعتی عملا هیچ ثبت سفارشی تایید نشده است.

ثبت سفارش هایی که تایید نشد

وی در مورد چگونگی ثبت سفارش گفت: زمانی که می خواهیم خرید خارجی را انجام دهیم یا مواد اولیه ای را از خارج خریداری کنیم، باید ثبت سفارش انجام شود. از آن سفارش ما، تایید شود و بعد از تایید سفارش، در صف تخصیص ارز قرار می‌گیریم.  وضعیت پیش روخطرناک است و در صنعت، خودروسازی و قطعه سازی، کار بسیار دشوار شده است. اوضاع بحرانی را پیش رو داریم. چرا که همانطور که گفته شد، تقریبا دو ماه است که هیچ ثبت سفارشی تایید نشده است.

کاکایی در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که آیا دولت به صرفه جویی در مصرف ارز ادامه می دهد یا خیر، گفت: اگر دولت به همین صورت به کار خود ادامه دهد که کار بسیار خطرناکی است، با صنعت و تولید کشور سرشاخ می شود و مطمينا تولید کل کشور به زودی متوقف می شود. خبرهایی که در چند روز گذشته به اطلاع بنده رسیده است، حکایت از این دارد که روند ثبت سفارش نسبت به پارسال پیچیده تر و طولانی تر شده است و چالش تولید امسال بیشتر از پارسال هست. پس یکی دیگر از مشکلاتی که پیش روی ما قرار دارد چالش تولید است.

وی افزود: باید آزاد سازی یا بروزرسانی قیمت ها، به خصوص در مورد خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور، در دستور کار باشد. این قیمت ها باید پیش از عید به روز می شد؛ اما متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است. روند زیان دهی این 2 خودروساز همچنان ادامه دارد. این 2 خودروساز بزرگ جدیدا مجوز هایی گرفته اند که بتوانند تجدید ارزیابی کنند و از زیر سایه ماده 141 خارج شوند. قیمت خودرو در 18 ماه گذشته اصلاح نشده است و اگر این قیمت گذاری ها انجام نشود، زیان دهی این دو خودروسازی به سرعت پیش می رود و سیستم تولید قفل می شود.

این کارشناس خودرو در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در حال حاضر، کمبود نقدینگی در صنعت خودروسازی، به خصوص برای دو خودروساز بزرگ کشور، به شدت در حال خود نمایی است. لذا بزودی اگر با همین دست فرمان پیش برویم، چالش های مهم و جدی تری نسبت به سال گذشته برای خط تولید کشور نیز ایجاد می شود. در سال جدید به شدت کمبود برق حس می شود؛ به طوری که اخطار های بسیار جدی به صنایع از طرف وزارت نیرو برای صرفه جویی در مصرف برق داده شده است. این گوشه ای از مشکلاتی است که صنعت خودروسازی با آن ها در ارتباط است و باید سران قوا در مورد آن ها فکر چاره ای کنند تا گریبان گیر دولت و خط تولید کشور نشود.

صنعت خودرو در پناه خدا 

کاکایی در پایان گفت: برای صنعت خودروی کشور ابراز نگرانی می کنم و تولید کشور با مشکلات فراوان و سختی روبه رو است. در حال حاضر با شهادت رسیدن ريیس جمهور عملا 50 روز معاون اول، یعنی محمد مخبر، به عنوان ريیس جمهور موقت، در راس امور است. محمد مخبر  2 سال پیش، وقتی شورای رقابت اعلام کرد قیمت خودرو های دو خودرو ساز بزرگ کشور باید 30 تا 70 درصد افزایش قیمت پیدا کند، در مدت زمان کمی حدودا یک ماهه مخالفت خود را اعلام کرد و اجازه نداد این کار را انجام شود و با این عمل، خسارت بزرگی به سایپا و ایران خودرو وارد کرد. پس همین شخص در حال حاضر هم اجازه افزایش قیمت خودرو را نخواهد داد. از طرفی هم با حساب سر انگشتی ساده متوجه می شویم که تقریبا تا 4 ماه دیگر هیچ شخص و مقام مسيولی به فکر برطرف کردن مشکلات اساسی صنعت خودرو نخواهد بود. 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد