10 میلیون و 322 هزار تن گندم خریداری شد

10 میلیون و 322 هزار تن گندم خریداری شد

در سال گذشته زراعی، 7 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود که این رقم تا امروز به بیش از 10 میلیون و 322 هزار تن با بیش از 44 درصد رشد نسبت به سال گذشته رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گندم در نیمه نخست سال 1402 یکی از خبرسازترین محصولات در بخش کشاورزی بود. قیمت خرید تضمینی، پرداخت مطالبات گندم کاران، کیفیت گندم‌ها، تعیین نرخ جدید همگی سبب شده بود تا اخبار مربوط به این محصول استراتژیک در صدر خبرها باشد. افزایش خدمات مربوط به بخش کشاورزی و افزایش قیمت تمام شده کشت گندم، نرخ خرید تضمینی را با چالش‌هایی همراه کرد. قرار است در هفته جاری قیمت 32 قلم کالای اساسی از جمله گندم در سال زراعی 1402-1403 از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود. در راستای گندم خریداری شده از گندم کاران سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در سال گذشته زراعی، 7 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود که این رقم تا امروز به بیش از 10 میلیون و 322 هزار تن رسیده و بیش از 44 درصد نسبت به سال گذشته و 128 درصد نسبت به سال 1400 رشد داشته است؛ علاوه بر این، سال گذشته 5 میلیون و 882 هزار تن گندم وارداتی، 808 هزار تن روغن خام، 349 هزار تن برنج، 337 هزار تن شکر خام و 140 هزار تن دانه‌های روغنی نیز تامین شد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، وی با اعلام اینکه بخش‌هایی از برنامه‌های کلیدی این شرکت برای سال 1402 تحقق یافته و بخش‌های دیگر نیز در مسیر محقق شدن است، گفت: مدیریت اثربخش تامین کالاهای اساسی، حفظ سطوح مناسب و مطمين ذخایر کالاهای اساسی، مدیریت زنجیره نگهداری (ذخیره‌سازی) و شبکه توزیع، ایجاد شبکه یکپارچه اطلاعات با هدف توسعه بانک‌های اطلاعاتی و تقویت و توسعه نظام جامع مدیریت کیفیت و استاندارد ملی در حوزه تامین کالاهای اساسی از جمله این برنامه‌هاست.

وی، اهم اقدامات و برنامه‌های این شرکت مبتنی بر شعار سال را شامل خرید تضمینی کالاهای اساسی از جمله گندم، برنج و دانه‌های روغنی از کشاورزان داخل و اجرای طرح کشت قراردادی گندم و برنج در راستای رشد تولید برشمرد و افزود: تامین و تدارک کالاهای اساسی وارداتی، تامین و حفظ ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و توزیع و فروش کالاهای اساسی از جمله گندم، شکر، روغن، برنج و دانه‌های روغنی از اقدامات و برنامه‌هایی است که در جهت مهار تورم اجرا شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه سال گذشته، شاهد مدیریت 3 میلیون و 350 هزار تن ذخایر راهبردی کالاهای اساسی بودیم و حجم عملیات شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز به 62 میلیون و 700 هزار تن رسید، خاطرنشان کرد: در سال گذشته زراعی، حدود 100 هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده بود که این رقم تا امروز به حدود 110 هزار تن رسیده و حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد