اعمال محدودیت دامنه نوسان؛ آتش در خرمن بورس

اعمال محدودیت دامنه نوسان؛ آتش در خرمن بورس

تالار شیشه‌ای در سومین روز اعمال محدودیت دامنه نوسان شاهد کاهش شاخص کل و هم‌وزن بود؛ به طوری‌که بیشتر نماد‌های بازار منفی بودند. محدودیت دامنه نوسان در معاملات روز یکشنبه 6 خردادماه 1403 بازار سهام نتوانست جلوی ریزش شاخص‌های کل و هم‌وزن را بگیرد چراکه 96 درصد از نماد‌های بازار کاهش قیمت داشتند و نماگر اصلی با افت منفی 97 صدم درصد در سطح 2 میلیون و 78 هزار و 63 واحد قرار گرفت و نماگر هم‌وزن نیز، با بازدهی منفی 61صدم درصدی در سطح 685 هزار و 536 واحد قرار گرفت تا قیمت معاملات سهام‌های کوچک و متوسط بازار نیز، کاهشی باشد. محمد صادق میرزایی، کارشناس بازار سرمایه و استراتژیست مالی در گفت‌وگو با نبض بورس، در این خصوص توضیحاتی داد.

به گزارش نبض بورس، محمد صادق میرزایی، کارشناس بازار سرمایه و استراتژیست مالی درمورد اعمال محدودیت دامنه نوسان بیان کرد: درمورد بازار سرمایه چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم. اول، اتفاقاتی که ممکن است به وجود بیایند و ریسک‌های سیستماتیکی که به بازار تحمیل شوند که هیچ‌یک از آن‌ها دست هیچ سرمایه‌گذاری نیست؛ به طوری‌که وقتی به طرز ناگهانی و به شکل غیر قابل پیش‌بینی، در جریان اخبار متوجه می‌شویم ريیس جمهور کشور و همراهان ایشان در اثر سانحه جان خود را از دست داده‌اند، همین موضوع، باعث تغییراتی در روند امور کشور و همین طور، بازار سرمایه می‌شود؛ بنابراین مسيولان مربوطه در نخستین مرحله درصدد محدود کردن دامنه نوسان بر می‌آیند که بنده با این موضوع مخالف هستم و اگرچه با توجه به تعطیلی روز اول بورس، این تصمیم می‌توانست اتخاذ شود یا خیر؟ ولی باید توجه کرد که محدود کردن دامنه نوسان در روز دوم پس از آن سانحه، تصمیم اشتباهی بود و در مقابل، باید حجم مبنا افزایش پیدا کند تا هر کسی که می‌خواهد از بازار برود درگیر صف‌های خرید و فروش نشود و بتواند نقد کند و در این میان، خیلی تغییر در قیمت پایانی سهام به وجود نیاید.

ضرورت وجود صندوق‌های متنوع و متعدد با ماهیت کم‌ریسک

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته حايز اهمیت بعدی این است که در این روزها، به صندوق‌های متنوع و متعددی نیاز داریم که ماهیت کم‌ریسک دارند. مثل صندوق‌های تضمین اصل سرمایه و فراصندوق‌ها و صندوق‌های مختلط که این موارد باید در بازار بیشتر شوند و هج فاند (Hedge Fund) (صندوق پوشش ریسک) صندوق معامله (ETF) در بازار داشته باشیم. زیرا خیلی می‌تواند کمک کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند پوشش ریسک دهند و ان شاءالله در این شرایط، از سرمایه خود محافظت کنند.

بازار سرمایه باید کارا باشد

میرزایی افزود: درمورد کارا بودن بازار سرمایه یک سری مطالبی وجود دارد و مطالبه درست ما این نیست که بگوییم بازار باید بالا برود و رشد کند. زیرا حتی در سال‌های 99-98، با وجود این که بورس رشد کرد، ولی پس از آن، با رکود شدیدی همراه شد. به همین دلیل، مطالبه درست، کارا بودن بازار سرمایه و گردش صحیح اطلاعات و زیرساخت‌های معاملاتی مثل تقویت کیفیت (OMS) هاست که می‌توانند کیفیت سرمایه‌گذاری در بورس را بهبود ببخشند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد