تکلیف افزایش اجاره‌ بها در سال 1403 مشخص شد /...

تکلیف افزایش اجاره‌ بها در سال 1403 مشخص شد /...

با توجه به ادعای وزیر راه و شهرسازی، که مسیر شهید آیت‌الله رییسی همچنان ادامه خواهد داشت و قطع نخواهد شد، او بیان کرد...

مهرداد بذرپاش، با اشاره به پروژه ساخت 2.6 میلیون واحد نهضت ملی مسکن، اعلام کرد که در طی هفته جاری، 60 هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن در استان‌های تهران، یزد و سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری خواهند رسید. این اقدام نشان می‌دهد که راه و مسیر شهید آیت‌الله ريیسی همچنان ادامه دارد و قطع نخواهد شد.

وی از صدور  277 هزار پروانه در بافت فرسوه خبر داد و با اشاره به ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، افزود:به شورای مسکن استان ها اختیار داده شد که سقف اجاره بها را طبق این قانون تعیین و به شورای عالی مسکن اعلام کنند تا ظرف یک هفته پاسخ به آنها داده شود. بر این اساس شاهد مداخله منظم و قانونی در بازار مسکن باشیم.

وی یادآور شد: طبق اعلام ريیس بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه در بخش مسکن کاهشی است و امیدوارم این روند کاهشی ادامه یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که 100 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه 1403 دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود.

تکاپوی بذرپاش در ماه آخر دولت

مهرداد بذر پاش وزیر راه و شهرسازی در بخش خبری زنده تلویزیونی گفت: در هفته پیش رو در سه استان تهران، یزد و سیستان بلوچستان 60 هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان می‌شود.

او گفت: نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده به اندازه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مهم است. همچنین در سال گذشته رکورد صدور پروانه در حوزه بافت فرسوده شکسته شد به طوری که بیش از 92 هزار پروانه ساخت در بافت فرسوده صادر شده است که در دولت سیزدهم عدد بی سابقه‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین موضوع مورد بحث هم ساماندهی بازار اجاره مسکن است که از مجلس به دولت ابلاغ شد که این موضوع در دستور کار دولت قرار گیرد. همچنین میزان سقف اجاره هم ظرف 48 ساعت آینده توسط شواری مسکن استان‌ها مطابق قانون باید تعیین گردد. برای اولین بار است که قانونی برای مدیریت اجاره بها در استان‌های کشور خواهیم داشت و دولت می‌تواند با مصوبه شورای عالی استان‌ها سقف اجاره بها را تعیین کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این قانون جزيیات دیگری دارد که به مردم اعلام می‌شود، گفت: این قانون بسیار خوبی است از مجلس برای تصویب این قانون تشکر می‌کنم. این قانون دست دولت را برای مداخله در بازار باز می‌کند که شاهد بازار آرام تری برای امسال باشیم. بخش دیگر قانون ساماندهی سکوهای مجازی برای مدیریت بازار است و نظامندتر کردن مداخله گران بازار مسکن و اجاره هم در این زمینه است.

به گفته بذرپاش خوشبختانه میزان تورم در بازار مسکن کاهش پیدا کرده است که امیدواریم این موضوع ادامه دار باشد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تامین مالی یکی از گلوگاه‌های تولید مسکن است که تمیهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده شده که 100 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 1403 برای افزایش سرمایه مسکن دیده شده که از طریق انتشار اوراق این موضوع تامین شود.

افزایش اجاره بها 100 درصدی شد

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به شرایط سخت مستاجران بیان کرد: تاخیر در تصویب و اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، مشکلات بسیاری برای مستاجران ایجاد کرد و منجر به انتقادات به حق آنان از مسيولان شد. این قانون باید با نهایت سرعت اجرایی می‌شد و رفت و برگشت های این طرح، بی دلیل و بیهوده بود. مردم متحمل ضربه های جبران ناپذیری شدند و  اجاره بها افزایش 100 درصدی را تجربه کرد.

او در ادامه به گسترش نیوز گفت: مجلس باید این موضوع را در دستور کار شبانه روزی خود قرار دهد و تمرکز خود را به این موضوع معطوف کند. به دلیل تاخیر به وجود آمده در اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و  اجاره بها، از مردم خوب کشورم عذرخواهی می کنم. من بر این باور هستم که مجلس آینده باید نظارت لازم را انجام دهد تا این طرح به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد