خودرو در 1400 آزاد می‌شود؟

خودرو در 1400 آزاد می‌شود؟

در شرایطی که زیان انباشته خودروسازان به واسطه سرکوب قیمت از مرز 40هزار میلیارد تومان گذشته، خبر می‌رسد طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر اصلاح شیوه نرخ‌گذاری خودرو مورد موافقت اولیه دولت قرار گرفته است. این طرح البته از ابتدای سال آینده کلید خواهد خورد و می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای آزادی کامل بازار خودرو از بند نرخ‌گذاری دستوری.

به گزارش تجارت‌نیوز، در شرایطی که زیان انباشته خودروسازان به واسطه سرکوب قیمت از مرز 40هزار میلیارد تومان گذشته، خبر می‌رسد طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر اصلاح شیوه نرخ‌گذاری خودرو مورد موافقت اولیه دولت قرار گرفته است.

طبق این طرح، قیمت‌گذاری محصولات کم‌تیراژ به خودروسازان واگذار خواهد شد؛ اما تعیین بهای فروش پرتیراژها همچنان در اختیار شورای رقابت باقی می‌ماند. این طرح البته از ابتدای سال آینده کلید خواهد خورد و می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای آزادی کامل بازار خودرو از بند نرخ‌گذاری دستوری.

طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح شیوه نرخ‌گذاری خودروهای داخلی، گویا مورد موافقت ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته و قرار است از ابتدای سال آینده به اجرا در بیاید. بر این اساس، تعیین قیمت محصولات کم‌تیراژ به خودروسازان واگذار می‌شود، اما نرخ‌گذاری پر تیراژها همچنان در اختیار شورای رقابت خواهد بود.

هدف صمت از این طرح، تامین نقدینگی موردنیاز خودروسازان برای تحقق شعار جهش تولید است و این وزارتخانه سودای رشد 50 درصدی تیراژ را در سر می‌پروراند. در حال حاضر شورای رقابت مسوول تعیین نرخ تمام محصولات ایران خودرو و سایپا است و قیمت خودروها را بر اساس فرمول اختصاصی خود هر وقت صلاح بداند، تغییر می‌دهد. شیوه نرخ‌گذاری شورای رقابت بارها مورد اعتراض فعالان صنعت خودرو قرار گرفته و آنها همواره بر آزادسازی قیمت به‌عنوان راه اصلی خروج از زیان دهی و تامین نقدینگی موردنیاز خود برای تولید، تاکید کرده‌اند.

از همین رو وزارت صمت به‌عنوان متولی امور خودروسازان بزرگ کشور، از مدت‌ها پیش به‌دنبال تغییر شیوه فعلی قیمت‌گذاری خودرو بود و خبرها از این وزارتخانه حکایت از تدوین طرحی با نام اصلاح صنعت خودرو با محوریت جهش تولید داشت. هرچند وزارت صمت تا به امروز جزيیات دقیق طرح خود را رسانه‌ای نکرده، با این حال آن طور که منابع آگاه عنوان می‌کنند، اساس آن بر پایه جهش تولید بوده و این جهش البته مشروط به پرداخت تسهیلات و همچنین تغییر شیوه قیمت‌گذاری است.

طبق اخباری که آن زمان از وزارت صمت درز کرد، این وزارتخانه قصد داشت قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ را به خودروسازان بسپارد، اما پر تیراژها کماکان توسط شورای رقابت نرخ‌گذاری شوند. در مقطعی که وزارت صمت در حال نهایی کردن طرح خود بود، شورای رقابت پیش دستی کرد و خبر از آزادسازی قیمت 18 خودرو کم‌تیراژ داد تا عملا راه را برای «صمت» و خودروسازان هموار کند.

با این حال اما چون قیمت خودرو در بازار پس از هفته‌ها آرامش، رشد کرد، تصمیم شورای رقابت با موجی از انتقادات مواجه و وزیر صمت نیز اعلام کرد این شورا (در ماجرای آزادسازی قیمت کم‌تیراژها) بی تدبیری کرده است. با توجه به واکنش بازار خودرو به مصوبه شورای رقابت، وزارت صمت ترجیح داد فعلا طرح مشابه خود (واگذاری قیمت کم‌تیراژها به خودروسازان) را مسکوت نگه دارد تا اوضاع بازار آرام شود.

هرچند بازار خودرو تنها دو سه روز در شوک آزادسازی قیمت کم‌تیراژها از سوی شورای رقابت قرار داشت، با این حال شورا نتوانست در مقابل انتقادات مقاومت کند و در حالی که قرار بود مصوبه‌اش از ابتدای بهمن اجرایی شود، آن را تعلیق کرد. شورای رقابت همزمان اما افزایش قیمت فصلی خودروها را نیز لغو و به خودروسازان اجازه نداد نرخ محصولات شان را در زمستان بالا ببرند، آن هم در حالی که از ابتدای امسال مقرر شده بود قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یک بار و با توجه به نرخ تورم بخشی افزایش یابد.

تعلیق این دو مصوبه در شرایطی بود که خودروسازان عنوان می‌کردند با بحران مالی مواجهند و توان پرداخت مطالبات قطعه سازان را ندارند و این موضوع می‌تواند تامین قطعات و تولید را مختل کند. اصلا اینکه وزارت صمت به فکر تغییر شیوه نرخ‌گذاری خودرو افتاد، دقیقا همین مساله یعنی بحران مالی و کمبود نقدینگی خودروسازان در کنار تداوم زیان دهی آنها بود، زیرا اجازه نمی‌داد جهش تولید رخ بدهد.

در حال حاضر نیز گویا آنچه وزارت صمت و دولت را مجاب به آزادسازی نصفه و نیمه قیمت خودرو کرده، همین چالش نقدینگی است. وزارت صمت به‌دنبال تحقق شعار جهش تولید در خودروسازی است و خوب می‌داند که این اتفاق جز با تامین نقدینگی لازم و کافی رخ نخواهد داد. تامین نقدینگی نیز از دو مسیر اصلی رخ می‌دهد، یکی فروش محصولات به قیمت به اصطلاح عادله و دیگری از مسیر پرداخت تسهیلات بانکی.

در این بین، گزینه پرداخت تسهیلات بانکی با توجه به دردسرها و محدودیت‌هایی که دارد، چندان مورد تایید وزارت صمت نیست و حتی خودروسازان نیز بارها تاکید کرده‌اند ترجیح شان، اصلاح شیوه نرخ‌گذاری است نه دریافت وام. از سوی دیگر، با اعلام صورت‌های مالی 9 ماه امسال خودروسازان، مشخص شد زیان انباشته آنها از مرز 40 هزار میلیارد تومان نیز گذشته است، موضوعی که فعالان صنعت خودرو می‌گویند ریشه آن در نرخ‌گذاری دستوری قرار دارد.

در نتیجه این دو ماجرا (چالش نقدینگی و تداوم زیان دهی خودروسازان) وزارت صمت به این نتیجه رسیده که چاره‌ای جز اصلاح شیوه نرخ‌گذاری دستوری ندارد و از همین رو طرح خود را مبنی بر واگذاری قیمت کم‌تیراژها به خودروسازان، به ستاد اقتصادی دولت ارايه داده و آن طور که منابع آگاه می‌گویند، مورد موافقت قرار گرفته است. این البته در حالی است که اجرای این طرح به ابتدای سال آینده موکول شده، زیرا دولت نمی‌خواهد در هفته‌های پایانی سال، منحنی قیمت در بازار خودرو را به واسطه آزادسازی نرخ کم‌تیراژها، تحریک کند.

وزارت صمت و دولت حالا امیدوارند با اجرای طرح واگذاری قیمت خودروهای کم‌تیراژ به خودروسازان، چالش نقدینگی صنعت خودرو حل شده و به تبع آن، وعده جهش تولید در سال آینده محقق شود. گفته می‌شود با اجرای این طرح، خودروسازان قیمت محصولات کم‌تیراژ خود را متناسب با نرخ بازار آنها تعیین خواهند کرد و محصولات پر تیراژ نیز همچنان توسط شورای رقابت نرخ‌گذاری می‌شوند.

هرچند طبق گفته خودروسازان، قیمت‌های شورای رقابت معمولا توام با زیان بوده و کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد، با این حال آنها این امکان را خواهند داشت که به واسطه اختیار قیمت‌گذاری کم‌تیراژها، زیان موردنظر را پوشش دهند. به عبارت بهتر، هرچند در حالت تفکیکی، همچنان تولید برخی از خودروهای داخلی از محل نرخ‌گذاری دستوری توام با زیان خواهد بود، با این حال در مجموع روند ضرردهی شرکت‌های بزرگ خودروسازی کند می‌شود.

استارت جهش تولید خودرو

آزادسازی نصفه و نیمه قیمت خودروهای داخلی اما صنعت و بازار خودرو را در سال آینده متاثر از خود خواهد کرد. این اتفاق در واقع نه تنها بر بازار اثر خواهد گذاشت، بلکه روند تولید و شاید کیفیت را نیز متحول خواهد کرد. با توجه به تجربه‌های قبلی، فردای روز اجرای آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ، منحنی قیمت در بازار تحریک و این موضوع تنها مختص محصولات آزاد نشده نخواهد بود.

خودروسازان خود نیز بارها تاکید کرده‌اند هر گونه آزادسازی، شوک‌های ابتدایی در بازار را به‌دنبال خواهد داشت، اما در ادامه و به واسطه افزایش تولید و عرضه، بازار از این شوک‌ها عبور خواهد کرد. پیش بینی اولیه این است که قیمت خودروهای داخلی پس از اجرای مصوبه موردنظر روند افزایشی به خود خواهندگرفت، بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا «صمت» و دولت این موضوع را تاب خواهند آورد یا تحت تاثیر انتقادات افکار عمومی، همین آزادسازی نصف و نیمه را نیز تعلیق می‌کنند.

اما مصوبه موردنظر به طور مستقیم بر روند تولید خودروهای داخلی اثر افزایشی خواهد داشت. هرچند سختی‌های تحریم همچنان برقرار است، با این حال خودروسازان و قطعه سازان می‌گویند اگر نقدینگی لازم و کافی در اختیارشان باشد، توان تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز برای جهش تولید را خواهند داشت. بنابراین ازآنجاکه با آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ، ورودی نقدینگی خودروسازان افزایش خواهد یافت، روند پرداخت مطالبات قطعه‌سازها هم تسریع می‌شود و توان تامین قطعات خارجی نیز بالاتر می‌رود. به تبع این اتفاقات، تولید سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت و خودروسازان این امکان را خواهند داشت که در سال آینده تیراژشان را از مرز یک میلیون دستگاه عبور دهند.

نکته دیگر اینجاست که با آزادسازی قیمت کم‌تیراژها، روند زیان دهی خودروسازان نیز کند خواهد شد، هرچند البته برای خروج کامل از مسیر ضرردهی، راهی جز حذف کامل نرخ‌گذاری دستوری نیست.

در کنار تولید اما این احتمال وجود دارد که کیفیت نیز بهبود یابد، هرچند با توجه به تحریم، شاید خیلی نتوان روی آن حساب باز کرد. فعالان صنعت خودرو معتقدند نرخ‌گذاری دستوری یکی از عوامل ضعف کیفی قطعات و خودروهای داخلی است و اگر این سیاست تعدیل یا لغو شود، توان بهبود کیفی وجود خواهد داشت. این ادعا در حالی است که هرچند نمی‌توان اثر نرخ‌گذاری دستوری بر کیفیت خودروها را منکر شد، اما به نظر می‌رسد تا وقتی تحریم هست و خودروسازان به قطعات درجه یک دسترسی ندارند، داستان ضعف کیفیت کماکان ادامه‌دار خواهد بود.

دو دستگی قیمتی

با آزاد شدن قیمت خودروهای کم‌تیراژ و تداوم نرخ‌گذاری پر تیراژها توسط شورای رقابت، اتفاق دیگری که در بازار خودرو رخ خواهد داد، دو دستگی قیمتی است. وقتی قیمت کم‌تیراژها آزاد شود، خودروسازان می‌توانند نرخ آنها را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند، بنابراین فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروهای موردنظر به شدت افت خواهد کرد. این موضوع همچنین سبب می‌شود دلالی و سوداگری در بازار خودروهای کم‌تیراژ جذابیت خود را از دست بدهد.

این در حالی است که بازار خودروهای پر تیراژ کماکان میزبان سوداگران خواهد بود، زیرا شورای رقابت قیمت کارخانه‌ای آنها را نزدیک به نرخ بازار تعیین نخواهد کرد. با این حساب، طرح وزارت صمت نمی‌تواند پایانی باشد بر سوداگری در کل بازار خودرو، چه آنکه سوداگران وقتی از بازار خارج خواهند شد که هیچ خودرویی درگیر نرخ‌گذاری دستوری نباشد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

واردات خودرو در سال 1400 آزاد است؟

واردات خودرو در سال 1400 آزاد است؟

اگچه برخی اظهارات درباره واردات خودروی خارجی در سال 1400 شنیده می‌شود اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید تا زمانی که انتقال پول از سوی شبکه بانکی ممکن نباشد، احتمال واردات خودرو وجود ندارد و هر ...

TejaratNews.com/
واردات خودرو از مناطق آزاد نهایی شد

واردات خودرو از مناطق آزاد نهایی شد

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در نهایت واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را تصویب کرد و این در حالی است که دولت با وجود کسب درآمد از این محل، چندان موافق این تصمیم نیست.

TejaratNews.com/
تخصیص ارز برای واردات خودرو در اولویت نیست

تخصیص ارز برای واردات خودرو در اولویت نیست

ريیس کل بانک مرکزی گفت: تخصیص ارز به واردات خودرو جزء اولویت‌ها نیست و در حال حاضر، کشور نیاز‌های ارزی مهم تری دارد،...

Borna.news/
جهت‌گیری کلی وزارت صمت، حمایت از بورس و تقویت عرضه در این بازار است

جهت‌گیری کلی وزارت صمت، حمایت از بورس و تقویت عرضه در این بازار است

سعید زرندی گفت: جهت‌گیری کلی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت حمایت از بازار سرمایه و تقویت عرضه در این بازار است.

EghtesadOnline.com/
تکذیب واردات خودرو برای خانواده شهدا و جانبازان

تکذیب واردات خودرو برای خانواده شهدا و جانبازان

مدیرکل تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران شایعات در مورد امتیاز و تسهیلات اعطایی واردات خودرو به خانواده شهدا و ایثارگران را تکذیب کرد.

Bartarinha.ir/
مجوز واردات خودرو برای جانبازان صادر شده است؟

مجوز واردات خودرو برای جانبازان صادر شده است؟

معاون فنی گمرک ایران هرگونه مجوز جدید در رابطه با واردات خودرو برای جانبازان 25 درصد به بالا و خانواده‌های معزز شهدا را تکذیب کرد و گفت که مصوباتی که اخیرا در فضای مجازی و رسانه‌ها در این باره مطرح شد...

TejaratNews.com/
شکایت جامعه سهامداران از وزارت صمت در مورد شیوه نامه فولاد

شکایت جامعه سهامداران از وزارت صمت در مورد شیوه نامه فولاد

مصوبه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای حمایت از صنعت فولاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین صنایع ارزآور کشور، منع صادرات را ایجاد کرده و با سوزاندن این فرصت طلایی و الزام فولاد‌سازان به عرضه کل تولید خو...

BourseNews.ir/
لزوم ثبات رویه در سیاست‌های وزارت صمت/ وعده شمش 10هزار تومانی قابل اجرا نیست

لزوم ثبات رویه در سیاست‌های وزارت صمت/ وعده شمش 10هزار تومانی قابل اجرا نیست

سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالا، گفت: وزارت صمت یک قیمت را هدف قرار داده و به نظرش...

EghtesadOnline.com/
وزارت صمت مورد هجمه‌ی رانت‌خواران است

وزارت صمت مورد هجمه‌ی رانت‌خواران است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت وزارتخانه خط مقدم است که موردهجمه همه رانت خواران، مفسدان و ویژه خواران قرار گرفته است.

Bartarinha.ir/
وزارت صمت طبق قانون امکان اعلام نرخ به بورس کالا را ندارد

وزارت صمت طبق قانون امکان اعلام نرخ به بورس کالا را ندارد

معاون عملیات بورس کالا با بیان اینکه رویه کارشناسی وزارت صمت برای تعیین قیمت پایه مشخص نیست، گفت: علاوه بر اینکه این مساله به قوام بورس آسیب می زند؛ اعلام نرخ از سوی این وزارتخانه قانونی نیست.

TejaratNews.com/
وزارت صمت طبق قانون، امکان اعلام نرخ به بورس کالا را ندارد

وزارت صمت طبق قانون، امکان اعلام نرخ به بورس کالا را ندارد

معاون عملیات بورس کالا با بیان اینکه رویه کارشناسی وزارت صمت برای تعیین قیمت پایه مشخص نیست، گفت: علاوه بر اینکه این مساله به قوام بورس آسیب می زند، اعلام نرخ از...

EghtesadOnline.com/
بورس‌کالا تابع قوانین بازار‌سرمایه یا وزارت صمت

بورس‌کالا تابع قوانین بازار‌سرمایه یا وزارت صمت

بورس کالا، تابع قوانین بازار سرمایه، زیرمجموعه سازمان بورس و وزارت اقتصاد است و وزارت صمت، نمی‌تواند بورس کالا را ملزم به اجرای تصمیمات خود کند. به این ترتیب تصمیم نهایی در این زمینه با شورای عالی بور...

BourseNews.ir/
بورس کالا زیر بار دستور وزارت صمت نرفت

بورس کالا زیر بار دستور وزارت صمت نرفت

مداخله دستوری در قیمت‌گذاری فولاد به شورای عالی بورس ارجاع داده شد.

EghtesadOnline.com/
دوباره به نام مستضعفان، به کام سوداگران/ وزارت صمت برای افزایش اختیارات در تنظیم بازار تلاش می‌کند

دوباره به نام مستضعفان، به کام سوداگران/ وزارت صمت برای افزایش اختیارات در تنظیم بازار تلاش می‌کند

شنیده‌ها حاکی از آن است که نمایندگان مجلس از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته‌اند که برای جلوگیری از افزایش قیمت فولاد و سیمان برنامه‌‎‌ای ارايه دهد، اما وزیر در...

EghtesadOnline.com/
آزادسازی واردات خودرو جدی‌ شد

آزادسازی واردات خودرو جدی‌ شد

احتمال «شکسته شدن قفل واردات خودرو در سال 1400» در حال تقویت است و سه سناریو را می‌توان برای عرضه خودروهای خارجی به بازار مصرف در نظر گرفت.

TejaratNews.com/
ورود پول حقیقی به این نماد ساختمانی/ ثامید صعودی شد؟ سهامداران کزغال بخوانند! حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده تعیین شد روند نزولی وپارس آغاز شد؟ جزيیات اعطای کارت اعتباری برای سهام عدالت/ فعلا فروش سهام عدالت متوقف است بازار مسکن 20درصد حباب دارد معامله 3 میلیارد برگه سهم در تالار شیشه‌ای میزان افزایش حقوق‌ها در سال آینده تصویب شد نرخ دلار نیمایی امروز 16 اسفند ماه برای اولین بار در کشور؛ خرید سرویس اینترنت پرسرعت شاتل از دیجی‌کالا ننه‌سرما و آتش یخ زیرتابلوی بورس تهران ارز 4200 تومانی مثل خون ملت بود کلنگ احداث دو مدرسه و یک سالن ورزشی به زمین زده شد کاغذسازی کاوه لوح واحد نمونه صنعتی استان مرکزی دریافت کرد آخرین وضعیت بازار مرغ / یا در صف بایستید یا گرانتر بخرید! افزایش سرمایه نماد کگل تایید می‌شود؟ خبری از سهمیه بنزین نوروزی نیست آخرین خبرها از عرضه اولیه پتروشیمی تبریز آگهی‌های دیوار فروشگاه‌ها؛ بالای 190هزار کالا! فروش خودروی دست‌دوم توسط سایپا!/ تعویض خودروی کارکرده با خودروی صفر وام‌دار آمادگی شورای عالی بورس برای کمک به تسریع تامین مالی بنگاه‌ها عرضه سهام عدالت منوط به ظرفیت بازار سرمایه است اقدامات نظارتی فرابورس در قبال دستکاری قیمت در نماد «واحصا» تغییر مالکیت 990 میلیون اوراق بهادار مالی فلاح: افزایش سرمایه سرخ‌آبی‌ها به تصویب مجمع فوق‌العاده رسیده است لغو افزایش سرمایه ذوب آهن شرکت پتروشیمی غدیر درج شد مدعیان فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها یک بشکه هم نفروختند خرید صندوق‌های درآمد ثابت باید به صورت خرد انجام شود آخرین خبرها از عرضه اولیه پتروشیمی تبریز مرغ تنظیم بازاری نداریم؛ در صف بایستید! بازگشت قیمت دلار به کانال 24 هزار تومانی / دلار شنبه چقدر شد؟ اگر سهامدار «آبادا» هستید بخوانید/ کام شیرین سهامداران در روز شلوغ «آبادا» شرکت پتروشیمی غدیر درج شد روز پر رونق «بپیوند»/ صعود بپیوند با صف خرید ادامه یافت آخرین خبرها از عرضه اولیه پتروشیمی تبریز عرضه 46 تن زعفران در بورس کالا بدهی آمریکا تا 2051 دو برابر خواهد شد 21 میلیارد دلار وام ارزی پرداخت شد معامله 3 میلیارد برگه سهم در تالار شیشه‌ای/ فرآورده‌های نفتی در راس معاملات اقدامات نظارتی فرابورس در قبال دستکاری قیمت در نماد «واحصا» زیان سرمایه‌گذاران همه بازارها در هفته دوم اسفند/ ثبت بیشترین افت قیمت برای طلا اگر سهام برکت دارید، بخوانید (16اسفند)/ صف خرید برکت در اولین روز هفته ادامه کاهش قیمت دلار / سومین نرخ ارز صرافی ملی 99/11/16 کتاب «پرایس اکشن: بازگشت‌ها» به کتابخانه سازمان بورس رفت مصوبه مجلس برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان امیدواری‌های آخر سالی در بازار سرمایه بورس امروز 16 اسفند ماه / افت اندک و ادامه دار شاخص کل حاشیه‌های امروز بورس 16 اسفند 99 / استقبال از پالایشی‌ها بیش از سایر نمادهای بازار دلالان بهین‌یاب شناسایی شدند/ عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس

در حال بارگیری...