شوک به ماینرهای ایرانی / قیمت برق تنها برای 3...

شوک به ماینرهای ایرانی / قیمت برق تنها برای 3...

چندی پیش، مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد که برای استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارزها جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شده...

همانطور که می‌دانید، استخراج‌کنندگان رمزارزها (ماینرها) یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان برق در کشور محسوب می‌شوند. هر دستگاه استخراج بیت‌کوین (ماینر) به طور متوسط توان مصرفی معادل پنج یخچال 20 فوت و چهار کولر آبی دارد. به همین دلیل، استخراج‌های غیرمجاز می‌توانند باعث اختلال در شبکه توزیع برق و آسیب به وسایل برقی شهروندان شوند.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در خصوص قیمت برق مصرفی برای استخراج رمز ارز:«به‌منظور اجرای مصوبه هیات وزیران با موضوع «اصلاح آیین‌نامه استخراج رمز دارایی‌ها» بر مبنای متوسط ریالی برق صادراتی و بر اساس میانگین نرخ تسعیر ارز، این نرخ برای بازه زمانی سه‌ماهه 28 اردیبهشت تا 28 مرداد سال جاری، 28 هزار و 320 ریال به‌ازای هر کیلووات‌ساعت اعلام می‌شود.»

او ادامه داد:«خرید برق از شبکه برای استخراج رمزدارایی در اوقات محدودیت دار ممنوع است»

یکی از اصلی‌ترین و اولین راه‌های کسب درآمد در دنیای کریپتوکارنسی، استخراج ارزهای دیجیتال است. زمانی که بیت کوین به این بازار معرفی شد، عده بسیار زیادی از افراد در شرایطی بسیار آسان و تنها با استفاده از کامپیوترهای شخصی خود توانستند مقدار زیادی بیت کوین استخراج کنند. اما امروزه با محدود شدن مقدار باقیمانده بیت کوین استخراج نشده و افزایش تقاضا بین کاربران، عملا استخراج بیت کوین، تبدیل به یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های این حوزه شده است.

اگر ابزارها و دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را از همان ابتدا تاکنون بررسی کنیم، متوجه تغییرات و پیشرفت‌های این دستگاه‌ها خواهیم شد. ماینر با داشتن توانایی محاسباتی بالای خود، معادلات ریاضی موجود را حل کرده و سود بدست آمده از آن را تحت عنوان ارز دیجیتال استخراج شده در اختیار فرد ماینر قرار می‌دهد. در ادامه این مقاله به معرفی کامل این دستگاه‌ها و مقایسه انواع آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

مفهوم ماینینگ و ماینر چیست؟

ماینینگ (Mining) در بلاکچین رمزارزهایی مانند بیت کوین، فرآیندی است که به وسیله آن تراکنش‌های این ارزها تایید و ثبت شده و به تولید بلوک جدید منتهی می‌شوند. این فرایند به صورت غیرمتمرکز انجام شده و در نهایت به استخراج رمزارز مورد نظر منتهی می‌شود. ماینینگ از طریق استفاده از سخت‌افزارهای خاصی به نام دستگاه‌های ماینر (Miner) انجام می‌شود.

دستگاه ماینر، ابزارهای سخت‌افزاری قدرتمندی هستند که برای حل مسايل ریاضی پیچیده به نام الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌شوند. این الگوریتم مبتنی بر محاسبات مشکل است و نیازمند قدرت پردازشی بالا می‌باشد. هر چقدر قدرت پردازشی این دستگاه بیشتر باشد، احتمال حل مسيله، ساخت بلوک و در نتیجه دریافت پاداش بیشتر می‌شود.

در ابتدا برای استخراج بیت کوین تنها یک سیستم کامپیوتری ساده لازم بود. به عبارتی تمام افراد در منزل خود می‌توانستند به کمک رایانه شخصی خود به استخراج ارز دیجیتال بپردازند. اما به‌مرور زمان با افزایش سختی شبکه، پیچیده شدن بلاکچین و افزایش افراد ماینر، ماینینگ ارز دیجیتال تنها برای افرادی ممکن بود که کارت‌های گرافیک مخصوصی در اختیار داشتند. این کارت گرافیکی به‌مرور زمان تبدیل به سیستم‌های سخت افزاری به نام دستگاه ماینر قدرتمندی شد که توانایی استخراج ارز دیجیتال را داشتند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد