شرط کاهش قیمت گوشت اعلام شد / دام زنده چند؟

شرط کاهش قیمت گوشت اعلام شد / دام زنده چند؟

ريیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور اظهار داشت: با ورود منظم گوشت‌های وارداتی به بازار داخلی، بازار گوشت رقابتی خواهد شد...

منصور پوریان، نماینده شورای تامین‌کنندگان دام کشور، اظهار داشت:عرضه بره در بازار نسبت به ماه‌های قبل بهبود یافته است. همچنین، افزایش عرضه دام زنده، به ویژه دام زیر یکسال، در کنار کاهش تقاضا، منجر به کاهش قیمت دام زنده در بازار شده است.به طوری که قیمت دام زنده سبک به صورت نقدی به 230 هزار تومان و به صورت مدت‌دار به 250 تا 260 هزار تومان رسیده است. همچنین، قیمت گوساله کشتاری نیز به 185 تا 205 هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است.این کاهش قیمت دام زنده، طبیعتا می‌تواند بر قیمت گوشت نیز اثرگذار باشد و منجر به کاهش قیمت گوشت در بازار شود.این شرایط بهبود عرضه و کاهش قیمت‌ها در بازار دام و گوشت می‌تواند به تنظیم بازار و افزایش قدرت خرید شهروندان کمک کند.

گوشت‌های وارداتی بازار را اشباع کرده

وی افزود: معمولا هر سال در این فصل و ماه مشابه این کاهش قیمت صورت می‌گیرد. البته این نکته نیز حايز اهمیت است که ورود گوشت‌های منجمد گوسفندی و گوساله و گوشت‌های وارداتی بازار را اشباع کرده است. یعنی ثبات و کاهش قیمتی که از اسفندماه در بازار گوشت مشاهده می‌شود، به دلیل همین واردات است.

ريیس شورای تامین کنندگان دام کشور تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت دام سبک کشور 72 میلیون راس می شود که از این میزان 42 میلیون راس مولد و 30 میلیون راس بره زیر یکسال و کشتاری است. اگر تولید بهاره را نیز به آن اضافه کنیم جمعیت افزایشی خواهد شد. همچنین گوساله آماده کشتار زیاد، ولی تقاضای کشتار کم است.

برنامه‌ریزی برای ازدیاد عرضه دام در پاییز و زمستان

پوریان در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت گوشت‌های منجمد موجود در بازار کمتر از 300 هزار تومان و گوشت گرم وارداتی نیز 300 تا 370 هزار تومان است و هیچ کمبودی وجود ندارد. علاوه بر آن تصمیم‌ جدیدی در خصوص پروار گوساله‌ها در دامداری‌ها گرفته شده که با این تصمیم در ماه‌های پاییز و زمستان نیز با ازدیاد عرضه مواجه خواهیم شد.

مراقب باشیم دامداران دچار ضرر و زیان نشوند

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در کنار این افزایش عرضه و کاهش قیمت باید به دام مازاد دامداران نیز توجه شود و مانند مرغ مازاد مرغداران شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید این دام‌های مازاد اقدام کند. همچنین باید صادرات نیز در دستورکار قرار گیرد تا دامداران دچار آسیب نشوند.

وی با بیان اینکه گوشت به صورت فراوان در بازار وجود دارد و بازار اشباع شده است، گفت: در مرحله اول برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود که این کالای پروتيینی به وفور در بازار موجود شود. اما مرحله دوم مکانیسم تعیین قیمت است. در بحث واردات قیمت‌ها مشخص و ثابت است. در بحث تولید داخل اما برنامه‌ریزی ها در جهت کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار خواهد بود.

ريیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با تاکید بر اینکه هزینه تولید گوشت تولید داخل بالا است، ‌ گفت: قطعا بازار در روزهای آینده رقابتی خواهد شد. چون گوشت وارداتی در بازار زیاد است. همچنین با رسیدن واردات لاشه به بیش از 400 تن شاهد کاهش 100 هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت تولید داخل خواهیم بود. از طرفی قرار است واردات دام زنده پایه پروار با ارز تالار دوم نیز انجام شود که قطعا در کاهش قیمت دام موثر خواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد