توقف پروژه نصفه و نیمه در دارو پخش (دارو)

توقف پروژه نصفه و نیمه در دارو پخش (دارو)

در این بخش از بررسی طرح‌ها و پروژه شرکت‌های بورسی، به سراغ شرکت کارخانجات دارو پخش با نماد

به گزارش نبض بورس، در این بخش از بررسی طرح‌ها و پروژه شرکت‌های بورسی، به سراغ شرکت کارخانجات دارو پخش با نماد "دارو" آماده ایم. این شرکت یک طرح در دست تکمیل داشت که به دلایلی آن را متوقف کرده است. در این بخش به تفصیل به جزيیات آن می‌پردازیم.

شرکت کارخانجات داروپخش دو پروژه و طرح عمده در دست اجرا داشته است که در بخش دارایی‌های در جریان تکمیل صورت‌های مالی منتهی به 1402 قابل مشاهده و رهگیری است.

اولی که هم از حیث ریالی و هم از حیث تاثیر در فعالیت از اهمیت کمتری برخوردار است، پروژه سیستم اعلام و اطفاء حریق است که تا انتهای سال 1402، حدود 2.4 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

طرح دومی که از اهمیت و توجه بالاتری برخوردار است و حسابرس مستقل هم در بخش تاکید بر مطلب خاص به آن اشاره داشته است، پروژه بازسازی و نوسازی بخش جدید نیمه جامدات است. تاثیر این پروژه بر عملیات، رعایت اصول GMP ذکر شده است.

همچنین لازم به ذکر است که این طرح از سال 1401 تا انتهای 1402 پیشرفت خاصی نداشته و درصد تکمیل آن در عدد 17 درصد باقی مانده است.

بخش مهم ماجرا اینجاست که مخارج انباشته برای این طرح تا انتهای سال 1402، حدود 29.1 میلیارد تومان گزارش شده است؛ و از سوی دیگر در گزارش حسابرسی شده پایان سال مالی 1402 آمده است که:

«بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در سال جاری، پروژه اصلاح و بازسازی کلی بخش نیمه جامدات در رعایت صرفه و صلاح شرکت متوقف شده و قرار است پروژه دیگری در سایر بخش‌های تولید جایگزین آن گردد. طبق برآورد مدیریت و بررسی کارشناسی واحد فنی مهندسی شرکت، مبلغ 291 میلیارد ریال مخارج انجام شده در این رابطه از طریق استفاده از ماشین آلات و یا فروش آن‌ها قابل بازیافت می‌باشد.»

فرض بر اصالت و صحت کامل ادعای مدیریت می‌باشد، اما اگر ضریب خطای بسیار اندکی از محقق نشدن سخن مدیریت و سوخت شدن تمام این مبلغ در بدترین حالت ممکن فرض شود، بد نیست اثرات سود و زیانی آن بررسی و مقیاس زیان شرکت از محل آن تحلیل گردد.

در انتهای سال مالی منتهی به 1402، شرکت داروپخش، سود خالص حدود 323 میلیارد تومانی (124.5 تومان به ازای هر سهم) گزارش شده است. مخارج انجام شده برای طرح مذکور نزدیک به 9 درصد سود خالص شناسایی شده است که شاید رقم با اهمیتی در این مقیاس به حساب نیاید. اما به هر صورت هزینه سوخت شده‌ای است که بدون هیچ آورده‌ای از شرکت و از جیب سهامدار خارج شده است. آن هم در چنین وضعیت آشفته‌ای که صنعت دارو در روز‌های اخیر دارد. البته باز هم تاکید می‌شود که این حالت بدبینانه است و اصل بر تحقق کامل ادعای هیيت عامل است.

از ابعادی دیگر، این مقوله تاثیر 11.2 تومانی بر سود خالص به ازای هر سهم دارد که می‌تواند EPS را از عدد 124.5 تومان به عدد 113.3 تومان تقلیل دهد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد