با نرخ بهره 40 درصد، تنها قاچاق انسان و مواد مخدر توجیه دارد!

با نرخ بهره 40 درصد، تنها قاچاق انسان و مواد مخدر توجیه دارد!

مهدی رباطی گفت: در دنیا بورس آیینه تمام نمای تولید هر کشور است. به همین دلیل دولت‌ها به محض کوچکترین تنش جدی از چین تا آمریکا با بسته نجات مالی در حد تریلیون دلار جلوی رکود بازار سرمایه را می‌گیرند، اما در ایران، تدبیر دولت در حد محدود کردن دامنه نوسان به دو درصد برای نجات بورس است. تصمیمی مسخره که از همان ابتدا هم ناکارآمدی آن محرز است.

به گزارش نبض بورس، مهدی رباطی مدیرعامل کارگزاری اعتبار تابان با اشاره به گزارش مرکز تحقیقاتی دانشگاهی در فضای مجازی، اعلام کرد: هزینه طبقه متوسط برای زندگی بسیار معمولی تهران در خانواده چهار نفره 3000 دلار معادل حدود ماهانه 200 میلیون تومان برآورد شده است. البته با در نظر گرفتن اجاره، شهریه مدرسه، درمان و... و بدون هزینه و اتفاقی خاص!

این سبد هزینه تقریبا برابر بسیاری از کشور‌های مرفه و توسعه یافته دنیا است، اما کیفیت خدماتی که شهروند ایرانی دریافت می‌کند در حد پایین‌ترین دهک کیفیت زندگی در دنیا محسوب می‌شود. شهروند ایرانی برای زندگی که یک دلار می‌ارزد، خوش بینانه حدود 3 دلار هزینه می‌کند.

طبق آخرین بررسی‌ها از بین 85 کشور، ایران در رتبه 81 کیفیت زندگی و در بررسی دیگر بین 87 کشور در رتبه 86 قرار دارد. با هزینه‌ای بسیار گران نازل‌ترین کیفیت زندگی سهم مردم ایران است. این دقیقا نتیجه حکمرانی بر اساس آموزه‌های دلارزدایی و اقتصاد دستوری است که کم کم در حال رسیدن به جا‌های باریک است.

وضعیت فعلی بورس هم جز انعکاس شرایط اقتصادی و فشاری که بر تولید می‌آید، نیست. اقتصادی ربوی که با نرخ بهره 40 درصدی جز قاچاق مواد مخدر و انسان یا بازرگانی رانتی دیگر هیچ نوع فعالیت مولدی در آن توجیه اقتصادی ندارد.

کدام فعالیت تولیدی توان شناسایی سود 40 درصدی در سال را در شرایط فعلی دارد؟ با این ملاحظه که بطور فرض اگر بخواهد 40 درصد سود بسازد باید با مالیات و بیمه و هزار نهاد و داستان دیگر سر و کله بزند.

در دنیا بورس آیینه تمام نمای تولید هر کشور است. به همین دلیل دولت‌ها به محض کوچکترین تنش جدی از چین تا آمریکا با بسته نجات مالی در حد تریلیون دلار جلوی رکود بازار سرمایه را می‌گیرند، اما در ایران، تدبیر دولت در حد محدود کردن دامنه نوسان به دو درصد برای نجات بورس است. تصمیمی مسخره که از همان ابتدا هم ناکارآمدی آن محرز است.

در صورت تداوم این سیاست‌های اقتصادی و ادامه نرخ بهره 40 درصدی بزودی کشور با موج تعطیلی کارخانه‌ها و تعدیل نیروی انسانی کارگران مواجه خواهد بود. | بورس پرس

آخرین اخبار بورس و اقتصاد