قدس آنلاین نوشت: مردادماه امسال سخنگوی دولت اعلام کرد قرار نیست خودروی لاکچری وارد شود بلکه خودروی اقتصادی ویژه قشر متوسط وارد خواهد شد و 17بهمن معاون وزیر صمت از تخصیص 950میلیون یورو ارز به واردات خودرو خبر داد.
اکنون قیمت قطعی خودروهای وارداتی توسط سامانه خودرو اعلام و بهعنوان مثال تویوتا کرولا 1200سیسی، یک میلیارد و 800 میلیون تومان نرخگذاری شده است. این خودرو در بازار آزاد حداقل 4میلیارد تومان است. یعنی یک فرد تنها با کمتر از 2 میلیارد تومان سرمایهگذاری، بیش از 2 میلیارد تومان سود خالص نصیبش میشود!
آیا قشر متوسط جامعه چنین توان مالی برای خرید دارد؟ طبق آمار وزارت صمت، 85درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین 150 تا 550میلیون است ولی اغلب خودروهای وارداتی بیش از یک میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین 1.5 تا 2میلیارد تومان به دست مصرفکننده میرسد.
وقتی دست مردم و طبقه متوسط جامعه به این خودروها نمیرسد، چرا باید سالی یک میلیارد یورو ارز کشور به واردات خودرو داده شود که نه تنها تاثیری بر بازار خودرو ندارد، بلکه یک رانت بزرگ برای قشر مرفه و ثروتمند «از ما بهتر» به حساب میآید. مردم چه نفعی میبرند جز اینکه با محدودیتهای ارزی، این کار سبب بالاتر رفتن قیمت ارز و همنشینی تورم با سفرههای آنها میشود.
آیا مجوز واردات خودرو به خودروسازها معنایی جز انحصارگرایی بیشتر آنها بر بازار خودرو دارد؟ راهکار حل مشکلات صنعت خودرو، آزادسازی تولید برای همه نخبگان و متخصصین توانمند به تولید خودروی باکیفیت است، نه واردات خودروهای لوکس!