شاهین، یکی از خودروهای ساخت داخلی ایران است که توسط شرکت سایپا تولید میشود. طراحی جذاب و خطوط دینامیک این خودرو باعث شده است که در بین خودروهای ساخت داخلی، محبوبیت بالایی داشته باشد.
در آگهیهای بازار خودرو، شاهین اتومات مدل 1402 صفر 840 میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین شاهین دندهای مدل 1402 صفر 695 میلیون تومان قیمت دارد.
برند | مدل | کارکرد | قیمت (تومان) |
---|---|---|---|
شاهین، G اتومات | 1402 | صفر | 800,000,000 |
شاهین، G اتومات | 1402 | صفر | 810,000,000 |
شاهین، G اتومات | 1402 | صفر | 830,000,000 |
شاهین، G اتومات | 1402 | صفر | 819,000,000 |
شاهین، G اتومات | 1402 | صفر | 840,000,000 |
شاهین، G اتومات | 1402 | صفر | 809,000,000 |
شاهین، G دندهای | 1402 | صفر | 685,000,000 |
شاهین، G دندهای | 1402 | صفر | 695,000,000 |
شاهین سایپا یک محصول کاملا جدید از گروه خودروسازی سایپا است که قرار است همین امسال یعنی در سال 99 عرضه شود. هرچند که معرفی اولیه این خودرو در سال 97 صورت گرفت و قرار بود که اولین مدلهای این خودرو در سال 98 تحویل داده شود؛ اما وجود برخی مشکلات باعث شدهاست که سایپا شاهین هنوز رنگ جاده را به خود نبیند. در ابتدای کار مهندسان سایپا این خودرو را با نام رهام معرفی کردند، اما پس از رایزنیهای مختلف برای حمایت از این خودرو نام آن به سایپا شاهین تغییر یافت.
Saipa Shahin بر روی پلتفرم SP100 طراحی و تولید شدهاست. این پلتفرم پایه و اساس خودروهای بعدی سایپا خواهد بود و قرار است خودروهای کراساوور کامپکت، هاچبک و سدان همگی بر اساس این پلتفرم ساخته شوند. هرچند که نمیتوان ردپای شاهین ایرانی را در Saipa Shahin یافت، اما میتوان آن را یکی از زیباترین و متناسبترین خودروهای تولید سایپا دانست. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک همه آنچه که باید درباره مشخصات فنی و آپشنهای این خودرو بدانید را در اختیار شما میگذاریم تا با چشمانی باز بهسراغ این خودرو بروید.
مشخصات خودروی شاهین در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هرچند که قرار بود این خودرو از موتور استفاده کند، اما مشکلات بهوجود آمده در روند تولید این موتور، طراحان سایپا را بر آن داشت تا با استفاده از M15-TC توربوشارژ طرفداران این خودرو را غافلگیر کنند. البته این غافلگیری به همینجا ختم نمیشود، چراکه خریداران انتظار موتور تنفس طبیعی BM16 برلیانس را داشتند. هدف از این جایگزینی ایجاد قدرت بیشتر برای موتور بود، اما هنوز هم با توجه به وزن خودرو نمیتوان موتور ماشین شاهین را برای ایجاد یک تجربه خوب از سرعت و شتاب مفید دانست.
بههرحال قلب تپنده فعلی این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است که با استفاده از 4 سیلندر خطی مستقیم و 8 عدد سوپاپ، قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور است. قدرت و گشتاور تولیدی این موتور از طریق گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو وارد میشود. البته با توجه به عدم عرضه این خودرو تاکنون نمیتوان اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی و آپشنهای آن در اختیار شما قرار داد.
به دلیل استفاده از موتور تیبا و ساینا در این خودرو که در حال حاضر 8 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف میکند، کارشناسان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو را حدود 10 لیتر پیشبینی میکنند. این میزان مصرف با توجه به باک 47 لیتری، کمی زیاد بهنظر میرسد؛ بهعلاوه اینکه سازگاری موتور سایپا شاهین با بنزین یورو 5 شما را مجبور به استفاده از بنزین سوپر خواهد کرد. البته این موضوع خبر بدی نیست و نشان میدهد که بالاخره خودروسازان داخلی نیز به فکر المانهای محیطزیستی در خودروی خود افتاده و استارت تولید خودروهای پاک را زدهاند. اولین نسخههای Saipa Shahin که به بازار عرضه میشوند دارای جعبهدنده دستی خواهند بود، اما قرار است نسخههای اتوماتیک آن با جعبهدنده 6 سرعته نیز در سال 1400 تولید و روانه بازار شود. از مقدار شتاب صفر تا صد این خودروی 1260 کیلوگرمی هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست، اما به لطف داشتن موتور توربوشارژ حداکثر سرعتی که شاهین برای شما فراهم خواهد کرد، 190 کیلومتر بر ساعت گزارش شدهاست.