بورس کم‌رمق با دامنه‌نوسان محدود شده/ سکه 700 هزار تومان ارزان شد/ بانک مرکزی: نرخ موزون دلار 36758 تومان است

بورس کم‌رمق با دامنه‌نوسان محدود شده/ سکه 700 هزار تومان ارزان شد/ بانک مرکزی: نرخ موزون دلار 36758 تومان است

این روز‌ها، فعالان بازار سهام از سردرگمی و کم‌رمقی این بازار گلایه دارند و به نظر می‌رسد، فضای رکودی بازار‌های مالی در بورس نیز رقم خورده و نیازمند تدبیر از سوی مسيولان اقتصادی دولت است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نخستین روز فعالیت بازار‌های سرمایه، ارز، طلا و سکه در هفته جاری با روند نزولی شاخص‌ها همراه بود، به گونه‌ای که شاخص کل بورس تهران ـ که در هفته گذشته به دلیل شرایط اضطراری حادث‏‏‏‏‏‏‌ گشته ـ با دو روز تعطیلی روبه رو شد و دامنه نوسان معاملات سهام نیز به مثبت و منفی 2 درصد کاهش یافت و در نهایت این شاخص برای چهارمین هفته متوالی، روند نزولی را در کارنامه کاری خود نظاره گر بود.

این روند حالا در اولین روز هفته نیز تکرار شده و در پایان معاملات بورس، در حالی که 242 هزار و 135 نوبت معامله به ثبت رسید، نماگر اصلی بازار با افت 15661 واحدی روبه رو شد و با کاهش 0.74 درصدی به سطح 2 میلیون و 98 هزار واحد رسید. این در حالی است که نماد‌های فولاد، شپنا، فملی، شستا، شبندر، فارس و شتران، بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند و در نهایت ارزش معاملات نیز به 51 هزار و 947 میلیارد ریال رسید.

این روز‌ها، فعالان بازار سهام از سردرگمی و کم‌رمقی این بازار گلایه دارند و به نظر می‌رسد، فضای رکودی بازار‌های مالی در بورس نیز رقم خورده و نیازمند تدبیر از سوی مسيولان اقتصادی دولت است.

اما در روزی که شاخص بورس به رنگ قرمز درآمد، حال و هوای بازار طلا و سکه نیز با کاهش نرخ‌ها همراه بود، به گونه‌ای که در بازار طلا و سکه تهران قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح (سکه امامی) به رقم 39 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است که نسبت به شروع معاملات 700 هزار تومان کاهش دارد. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم امروز با افت 200 هزار تومانی به رقم 36 میلیون و 700 هزار تومان رسیده و هر نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب 22٫800٫000 و 14٫750٫000 تومان معامله شده است.

همچنین هر سکه یک گرمی بانک مرکزی در نخستین روز هفته 6 میلیون و 900 هزار تومان قیمت گذاری شد. از سوی دیگر، امروز هر گرم طلای 18 عیار در بازار تهران با افت 54 هزار تومانی به رقم 3 میلیون و 257 هزار تومان رسید و هر مثقال طلای آب شده نیز 14 میلیون و 110 هزار تومان ارزش گذاری شد که نسبت به شروع معاملات 230 هزار تومان ارزان‌تر شده است.

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در شرایطی است که مهم‌ترین دلیل آن به کاهش نرخ ارز به ویژه دلار برمی گردد؛ جایی که نرخ دلار آمریکا در مرکز مبادله 44811 تومان و در بازار آزاد نیز در محدوده 56800 تا 57000 تومان در نوسان کاهشی است؛ نرخی که نسبت به هفته‌های گذشته در سطح پایین تری قرار دارد.

تغییرات بهای دلار در مرکز مبادله و بازار آزاد تهران در شرایطی است که در سامانه سنا بانک مرکزی چند روزی است شاهد نرخ جدیدی با نام نرخ موزون هستیم؛ نرخی که در توضیحش بیان شده: «نرخ موزون بر مبنای حجم معاملات ارزی انجام‌شده در یک ماه گذشته با نرخ‌های اعلامی در سامانه معاملات الکترونیک ارز (ETS) در حوزه حواله، اسکناس و حواله کالا‌های اساسی و ضروری محاسبه می‌شود و جنبه عملیاتی ندارد؛ لذا نرخ اعلامی، صرفا یک نرخ محاسباتی و نمایه‌ای است و نرخ معاملاتی جدید محسوب نمی‌شود.» حال این نرخ در اولین روز هفته به 36 هزار و 758 تومان رسیده است.

تامین بیش از 10 میلیارد دلار ارز برای واردات

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران امروز اعلام کرد: بانک مرکزی از اول فروردین ماه امسال تاکنون، 10 میلیارد و 185 میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرد. برای کالا‌های اساسی و دارو دو میلیارد و 557 میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی، پنج میلیارد و 514 میلیون دلار و برای خدمات 233 میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات یک میلیارد و 881 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

وی همچنین ادامه داد: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی، دو میلیارد و 164 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 393 میلیون دلار و در مجموع دو میلیارد و 557 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ 28500 تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی قشرهای جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزان تر پرداخت شد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد