مجلس با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کرد | آیا بورس هم شنبه ها تعطیل خواهد بود؟

مجلس با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کرد | آیا بورس هم شنبه ها تعطیل خواهد بود؟

در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس تصویب کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد البته این مصوبه نیازمند تایید شورای نگهبان است. آیا با توجه به تعطیلی شنبه ها، آیا بورس هم شنبه ها تعطیل خواهد بود؟

به گزارش نبض بورس، در جلسه علنی روز چهارشنبه - 26 اردیبهشت ماه - مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری که مربوط به تغییر تعطیلی پنجشنبه‌ها به شنبه است در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی موافقت کردند. این لایحه برای بررسی به شورای نگهبان ارسال و بعد از تایید این شورا به قانون تبدیل خواهد شد و این تعطیلی احتمالا از ابتدای خرداد اجرایی می‌شود.

کدام نهاد‌ها شنبه‌ها تعطیل خواهند بود؟

بر اساس تبصره 3 این لایحه، تمامی دستگاه‌های اجرايی اعم از ستادی و استانی به‌استثنای واحد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحد‌های خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه تنظیم نمایند.

فهرست کامل بخش عملیاتی واحد‌های خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیيت وزیران می‌رسد.

تکلیف بانک‌ها چه خواهد شد؟

همزمان با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی با حضور مدیران عامل بانک‌ها در محل دبیرخانه این شورا تشکیل جلسه داد.

در این جلسه مدیران عامل بانک‌ها با توجه به تصویب تعطیلی شنبه‌ها در مجلس شورای اسلامی به بحث و تبادل نظر درباره تعطیلی بانک‌ها در این روز پرداختند و مقرر شد درخواست تعطیلی بانک‌ها در روز‌های شنبه نیز در اسرع وقت به مقامات و نهاد‌های مربوطه ارسال و پیگیری‌های لازم انجام شود.

بورس شنبه‌ها تعطیل خواهد شد؟

این قانون شامل واحد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی نمی‌شود. هم‌چنین مراکز خدمات‌رسانی دولتی، مانند بیمارستان‌ها مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی مطابق قبل در روز‌های شنبه فعال خواهند بود.

یعنی اینکه در روز‌های شنبه با اینکه تعطیل رسمی است، بانک‌ها فعال هستند. پس احتمالا واحد‌ها و شرکت‌های خصوصی و همچنین بورس شامل این تعطیلی نخواهند شد و با توجه به عدم تعطیلی بانک ها، بازار سرمایه نیز طبق روال همیشه خواهد بود و تعطیلی شنبه‌ها شامل بورس نمی‌شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد