کاهش قیمت بیت کوین تا 60 هزار دلار / تریدرها...

کاهش قیمت بیت کوین تا 60 هزار دلار / تریدرها...

قیمت بیت‌کوین پس از رسیدن به سطح 72,000دلار در ابتدای این هفته میلادی، طی سه روز گذشته بیش از 8% افت داشته است. اکنون...

این پرسش مهمی است که تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها در حال بررسی آن هستند. آینده قیمت بیت‌کوین به عوامل متعددی از جمله تحولات اقتصادی، سیاسی و تنظیمی بستگی خواهد داشت. بررسی دقیق این عوامل می‌تواند به پیش‌بینی احتمالی سناریوهای پیش‌روی بیت‌کوین کمک کند.

قیمت بیت کوین ممکن است تا 60,000 دلار کاهش یابد

داده‌های تریدینگ ویو (TradingView) نشان می‌دهند که قیمت بیت‌ کوین به صورت ناگهانی از سطح 71,980 دلار خود در تاریخ 21 می (1 خرداد) به 66,260 دلار در تاریخ 23 می (3 خرداد) اصلاح کرده است.

افت قیمت بیت کوین همزمان با واکنش غیرمنتظره بازار به تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اسپات اتریوم در ایالات متحده رخ داده است.

مگز (Mags)، معامله‌گر و تحلیلگر کریپتو خاطرنشان کرد که رالی اخیر بیت کوین از مقاومت اصلی آن در نزدیکی بالاترین سطح تاریخی 73,835 دلار ریجکت شده است. او گفت که قیمت احتمالا قبل از تلاش مجدد برای ریکاوری خود در نزدیکی 65,000 دلار تثبیت می‌شود.

بیت کوین با مقاومتی در نزدیکی سقف محدوده خود مواجه است و انتظار می‌رود قبل از یک لگ صعودی دیگر، قیمت در حوالی 65,000 دلار تثبیت شود.

جورج (George)، تحلیلگر کریپتو، می‌خواهد بداند که آیا قیمت بیت کوین به کف محدوده فعلی خود رسیده یا خیر. به گفته او، در مقایسه با کاهش اخیر قیمت از رکورد تاریخی 14 مارس (24 اسفند 1402)، کف‌هایی در حدود 60,000 دلار «اهداف خوبی برای خرید» خواهند بود.

رشد دوباره یا از اینجا شروع می‌شود یا از منطقه آبی (در نمودار زیر). به همین سادگی.

مایکل فان د پوپه (Michaël van de Poppe)، بنیانگذار MN Capital، در واکنش به الگویی که پس از هاوینگ بیت کوین در تایم‌فریم‌های کوتاه مشاهده شده بود، گفت:

بیت کوین در حال تثبیت است و در محدوده خود قرار دارد.

فان د پوپه توضیح داد که این وضعیت شامل میانگین‌سازی هزینه دلاری معاملات و چرخش سرمایه از بیت‌ کوین به اتر است که دوره طولانی‌تری از حرکات رنج را رقم می‌زند.

احتمالا این تثبیت قیمت برای مدت طولانی‌تری ماندگار خواهد بود و من گمان می‌کنم شاهد رسیدن قیمت به سطوح 61 تا 63 هزار دلار هم باشیم.

بیت کوین می‌تواند محدوده انباشت مجدد را در 60,000 دلار دوباره تست کند

فاز انباشت مجدد بیت کوین چند هفته قبل از هاوینگ شروع می‌شود و با نوسانات نزولی مرتبط است که زیر محدوده انباشت مجدد رخ می‌دهند. این فاز چند هفته بعد با یک شکست از این محدوده به پایان می‌رسد. به گفته رکت کپیتال (Rekt Capital)، تحلیلگر معروف، این فاز می‌تواند تا 150 روز یا تقریبا پنج ماه ادامه یابد.

این تحلیلگر پس از ریجکت شدن قیمت بیت کوین از سقف محدوده انباشت مجدد فعلی در حوالی 71,500 دلار گفت که قیمت این ارز دیجیتال پرچمدار ممکن است برای چند هفته دیگر در محدوده 60,000 تا 70,000 دلار تثبیت شود.

با توجه به داده‌های تاریخی، تثبیت قیمت برای چند هفته دیگر بین 60,000 تا 70,000 دلار ادامه خواهد داشت.

رکت کپیتال پیش از این توضیح داده بود که وقتی بیت کوین از این محدوده خارج شود، فاز انباشت مجدد به پایان می‌رسد و بیت کوین وارد یک روند صعودی پارابولیک می‌شود. او اضافه کرد:

هدف فعلی این است که بیت کوین رنج باشد و اجازه دهد بازار پس از عملکرد فوق‌العاده خود قبل از هاوینگ نفسی تازه کند.

میانگین متحرک نمایی 50 روزه اولین خط دفاعی بیت کوین خواهد بود

از نقطه نظر تحلیل تکنیکال، نزدیک‌ترین حمایت اصلی قیمت بیت کوین در سطح 66,000 دلار قرار داشت.

شکست رو به پایین این حمایت ممکن است باعث کاهش قیمت از سطوح فعلی شود و نقدینگی متقاضیان در زیر این سطح را به سمت میانگین متحرک نمایی 50 روزه تا 64,838 دلار جمع‌آوری کند.

میانگین متحرک نمایی 50 روزه در منطقه حمایت کلیدی بیت کوین بین 64,000 تا 66,120 دلار قرار دارد. پس از ماه مارس (اسفند 1402)، این حمایت منجر به 17٪ افزایش قیمت تا 72,777 دلار در تاریخ 8 آوریل (20 فروردین) شد. طبق نمودار IOMAP اینتودبلاک (IntoTheBlock)، بیش از 870,800 بیت کوین پیش از این از سوی بیش از 1.42 میلیون دلار آدرس در این محدوده قیمتی خریداری شده است.

این منطقه حمایت خوبی را برای BTC ارايه می‌دهد، بنابراین ممکن است در کوتاه‌مدت ریزش بیشتر قیمت را محدود کند.

وضعیت بیت کوین «بسیار به اوایل سال 2017 شبیه است»

تحلیلگران بیت کوین اغلب چرخه صعودی فعلی را با چرخه‌های 2016 تا 2017 و 2020 تا 2021 مقایسه می‌کنند.

در حالی که سال 2024 از لحاظ ثبت یک رکورد جدید قیمتی قبل از هاوینگ متمایز شده، اما داده‌های زیادی نشان می‌دهند که دستاوردهای اصلی بیت کوین هنوز در راه هستند.

برای جل (Jelle)، تحلیلگر بازار، اندیکاتور RSI یک فاکتور مهم و اصلی است.

RSI میزان اشباع خرید یا اشباع فروش یک دارایی را در یک سطح مشخص نشان می‌دهد و در تایم‌فریم هفتگی، نمودار قیمت BTC تصویر هیجان‌انگیزی را ترسیم کرده است.

جل به طور خلاصه گفت:

بیت‌ کوین به طرز باورنکردنی شبیه به اوایل سال 2017 حرکت می‌کند.

او در نموداری عملکرد BTC را در مسیر رسیدن به سقف 20 هزار دلاری خود در سال 2017 و مسیر حرکت آن از ژانویه 2023 (دی 1401) تاکنون مقایسه کرده است.

امروز، مانند هفت سال پیش، RSI در حال کاهش است، در حالی که قیمت به سمت سقف‌های قبلی خود شتاب می‌گیرد.

جل توضیح داد:

قبل از شکست بزرگ قیمت، یک واگرایی صعودی مخفی در حوالی ATH قبلی وجود داشت.

اگر 75,000 دلار را از پیش‌رو برداریم، قیمت شتاب می‌گیرد.

از لحاظ تاریخی، وقتی که RSI در منطقه «اشباع خرید» بالای 70 قرار می‌گیرد، بیت کوین شدیدترین روند صعودی خود را تجربه می‌کند.

از دامیننس بیت کوین چه خبر؟

دان کریپتو تریدز (Daan Crypto Trades)، معامله‌گر محبوب، معتقد است که دامیننس بیت کوین می‌تواند پس از راه‌اندازی ETF‌های اتریوم با چالش‌ مهمی روبرو شود.

او در بخشی از پست خود در پلتفرم X نوشت:

با افزایش اخیر قیمت اتریوم، شاهد عقب‌نشینی دامیننس بیت کوین بودیم.

حدود 1.5 سال است که دامیننس بیت کوین روند صعودی داشته و اگر چیزی وجود داشته باشد که بتواند این روند را معکوس کند، اتریوم با ETF جدید آن است. 52٪ و 48٪ سطوح اصلی دامیننس بیت کوین هستند.

دامیننس بیت کوین در اواسط آوریل (اواخر فروردین)، درست قبل از هاوینگ، به 57٪ رسید و این بالاترین سطح دامیننس در بیش از دو سال گذشته بود.

نهنگ‌های بیت کوین بازگشته‌اند

بر اساس داده‌های بلاکچین، نهنگ‌های بیت کوین برای اولین بار از زمانی که BTC به ATH خود در ماه مارس رسید، به خرید کوین‌های بیشتر متمایل شده‌اند.

شرکت اطلاعاتی کریپتوکوانت (CryptoQuant) روز جمعه در توییتی نوشت:

نهنگ‌ها دوباره با نیروی خرید زیادی بازگشته‌اند. این امر نشان می‌دهد که با وجود ترس گسترده در بین معامله‌گران، قیمت‌های فعلی برای خرید و انباشت مناسب هستند.

تحلیلگران به افزایش تغییرات 30 روزه دارایی‌های موجود در آدرس‌های نهنگ‌ها، در کنار افزایش کل موجودی بیت کوین آن‌ها اشاره کرده‌اند.

خولیو مورنو (Julio Moreno)، رییس بخش تحقیقات کریپتوکوانت می‌گوید:

به طور کلی، نهنگ‌ها در طول بازارهای صعودی با سرعت بیشتری بیت کوین می‌خرند و زمانی که بازار نزولی می‌شود، خرید خود را کاهش می‌دهند.

در طول ماه مارس، نهنگ‌ها مقدار بیت کوین‌های خود را بیش از 9.8٪ افزایش دادند. آن‌ها در آوریل (اردیبهشت) به جمع‌آوری بیت کوین ادامه دادند، اما نرخ انباشت آن‌ها تا اول ماه می (12 اردیبهشت) به 4.2٪ کاهش یافت. در آن زمان قیمت بیت کوین بیش از 20٪ کاهش یافت و از بالاترین سطح خود به زیر 57,000 دلار رسید.

از 22 می (2 خرداد)، این معیار به 5.5٪ بازگشته، به این معنی که پس از رسیدن بازار به کف خود، انباشت نهنگ‌ها دوباره افزایش یافته است. در اوایل ماه می، کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیر‌عامل کریپتوکوانت، اشاره کرد که نهنگ‌ها در طول اصلاح شدید بازار، 47,000 بیت کوین به دست آورده‌اند.

به گفته مورنو، میزان سرمایه‌گذاری نهنگ ها در بیت کوین از ابتدای سال تاکنون بیش از دو برابر شده و از 57 میلیارد دلار به 122 میلیارد دلار رسیده است.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

بیت کوین در 21 می (1 خرداد)، در سطح 71٬979 دلار جهت حرکت خود را تغییر داد و قیمت آن تا میانگین‌های متحرک کاهش پیدا کرد. این امر نشان‌دهنده تلاش خرس‌ها برای حفظ قیمت داخل محدوده نوسانی است.

اگر قیمت از میانگین‌های متحرک با قدرت به بالا بازگردد، گاوها تلاش خواهند کرد که قیمت را به بالای مقاومت بالاسری در 73٬777 دلار برسانند. یک شکست به بالای این سطح می‌تواند مسیر را برای یک رالی تا 80٬000 دلار و سپس 84٬000 دلار هموار سازد.

از طرف دیگر، اگر قیمت به زیر میانگین‌های متحرک کاهش پیدا کند، نشان دهنده تسلیم شدن گاوها خواهد بود. در چنین حالتی، قیمت بیت کوین می‌تواند تا سطح حمایت مهم 59٬600 دلار سقوط کند. احتمالا در این سطح یک حمایت قوی از گاوها مشاهده شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد