بومی سازی کیت تشخیص بیماری VHS آبزیان برای اولین بار در ایران

بومی سازی کیت تشخیص بیماری VHS آبزیان برای اولین بار در ایران

ريیس موسسه تحقیقاتی شیلات کشور گفت: بیماری های شایع در ماهیان سردآبی VHS که با همکاری دانشگاه تربیت مدرس کیت تشخیص این بیماری ساخته و بومی سازی شد.

محمود بهمنی ريیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، درباره بیماری های شایع آبزیان اظهار داشت: بیماری در آبزیان متفاوت است؛ بیماری های شایع در ماهیان سردآبی VHS یا سپتی سمی خونریزی دهنده است که با همکاری دانشگاه تربیت مدرس کیت تشخیص این بیماری ساخته و بومی سازی شد.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم ها و محدودیت هایی که برای آنتی بادی وجود دارد همکاران، مهندسی معکوس انجام داده و کیت را به مرحله نهایی رساندند و اکنون مثل کیت وایت اسپات در حال انجام مراحل اخذ مجوز دامپزشکی است.

بهمنی با تاکید بر تخصیص اعتبار یک میلیارد تومانی برای بیماری مهم در میگو خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیماری هایی که در سطح کشور شایع است بیماری AHPND است که در میگو رخ می دهد و قراردادی با حمایت سازمان دامپزشکی منعقد شد و یک میلیاد تومان اعتبار تخصیص داده شده تا بر این موضوع تحقیق شود.

ريیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلات افزود: بیماری AHPND یک بیماری ویروسی باکتریایی است که با فراهم کردن شرایطی در بدن میگو باعث رشد باکتری ها در میگو شده و میکروز کبدی در میگو ایجاد می‌شود که در این مورد سال گذشته هم تلفاتی در استان هرمزگان داشتیم.

بهمنی در پایان گفت: همچنین یک بیماری دیگر در ماهیان گرمابی و کپور ماهی وجود دارد که ویروس KHP عامل ایجاد آن هستند و در حال تحقیق و پژوهش هستیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد