خودروی برقی جایگزین پراید می‌شود؟ / باتری 1 میلیارد تومانی!

خودروی برقی جایگزین پراید می‌شود؟ / باتری 1 میلیارد تومانی!

خودروی برقی جایگزین پراید می‌شود؛ این خبری است که در روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شده. از سوی دیگر خودروسازان برای ساخت اتوبوس برقی تلاش می‌کنند. اما آیا استفاده از خودروی برقی به جای پراید در بازار ایران امکان‌پذیر است؟ در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد تردد اتوبوس برقی در خیابان‌ها باشیم؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت‌های خودروسازی ایران تا کنون موفقیتی در عرضه عمومی خودروهای برقی نداشته‌اند.

اما حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که ایران خودرو می‌خواهد خودرویی برقی را تولید کند که جایگزین پراید در بازار شود؛ خودرویی که شرکت رقیب تولید آن را متوقف کرده است اما هنوز خریداران خاص خود را دارد.

بر اساس گزارش‌ها، این خودرو شباهت زیادی به رنو کویید دارد؛ محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت خودروساز فرانسوی که برای استفاده عموم در کشورهایی مثل هند و برزیل عرضه شده است.

از آن سو اما، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مردی فنلاندی، ماشین تسلای خود را به‌خاطر هزینه سنگین تعویض باتری‌های آن آتش زد!

در این شرایط، آیا امکان جایگزینی پراید با خودروی برقی در بازار ایران وجود دارد؟

مطالعه بیشتر: حاشیه‌های نخستین خودروی برقی ایرانی
خودروی برقی به جای پراید؟

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز عرضه خودروی برقی به جای پراید را نشدنی می‌داند.

او توضیح می‌دهد: هزینه اصلی خودروی برقی مربوط به باتری آن است که حدود 150 تا 400 دلار برای هر کیلووات ساعت قیمت دارد.

به گفته او، برای مثال قیمت محصولی که روی برخی محصولات تسلا نصب می‌شود، حدود 250 دلار برای هر کیلووات ساعت است.

این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: هزینه پک کامل باتری‌ای که تسلا برای برخی محصولات معمولی خود استفاده می‌کند حدود 22 هزار دلار است. اما باتری برخی مدل‌های تسلای پرفورمنس، حدود 40 هزار دلار تمام می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته آخرین نرخ فروش دلار در صرافی ملی 27 و 400 تومان بود. به این ترتیب تهیه باتری برای خودروی تسلا در ایران حدود 603 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد.

با این هزینه، مصرف‌کننده می‌تواند خودرویی نو را خریداری کند.

مطالعه بیشتر: توجه دنیا به خودروهای برقی / صنعت خودروسازی ایران برقی می‌شود؟
خودروی برقی ارزان نیست!

زاوه نیز نیز تاکید می‌کند که برخلاف تصور برخی از سیاستمداران و تصمیم‌گیران کشور، خودروهای برقی کم‌هزینه‌تر از خودروهای احتراقی نیستند و به خاطر استهلاک باتری، هزینه نگهداری آنها زیاد است.

او می‌افزاید: جایگزینی خودروی برقی با محصولی مانند پراید شدنی نیست. احتمالا بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده است که باید هزینه شود و عده‌ای به سود برسند.

شرایط متفاوت ایران

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بهره‌گیری از خودروهای برقی در کشوری مانند آمریکا جا افتاده است، می‌گوید: در این کشور قیمت سوخت تقریبا لیتری 1 دلار و در ایران چند سنت است؛ در این شرایط نمی‌توان مردم را برای استفاده از خودروی برقی اقناع کرد.

او می‌افزاید: متوسط درآمد سالانه مردم آمریکا حدود 60 هزار دلار و میانگین درآمد ایرانیان بسیار کمتر است. این دو بازار را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد و نسخه‌ای یکسان را برای آنها پیچید.

مطالعه بیشتر: کمک جو بایدن به صنعت خودروسازی برقی در آمریکا
تمرکز بر حمل و نقل عمومی و محصولات لوکس

زاوه معتقد است: صنعت خودروسازی ایران برای تولید خودروهای برقی، باید تمرکز خود را بر حمل و نقل عمومی و محصولات لوکس بگذارد.

او تاکید می‌کند: در کشورهای غربی نیز معمولا اقشار کم‌درآمد مشتری خودروهای برقی نیستند؛ چرا که یک خودروی برقی برای استفاده عموم با ویژگی‌های مشابه خودروی احتراقی، بسیار گران تمام می‌شود.

پروژه‌های در حال اجرا عملی هستند؟

چندی پیش شرکت سایپا از اتوبوس برقی خود در نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته رونمایی کرد.

مصدق، مشاور مدیرعامل این شرکت در گفتگویی با تجارت‌نیوز، قیمت تخمینی محصول جدید را حداقل 10 میلیارد تومان اعلام کرد؛ رقمی که شرکت خودروسازی سایپا دیزل هنوز آن را تایید نکرده است.

به گفته او، شهرداری‌ها، بخش‌های دولتی و شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت ‌می‌کنند، مشتری این خودروها هستند.

اما زاوه می‌گوید: در ایران چند پروژه برای تولید خودروهای برقی در حوزه حمل و نقل عمومی در حال اجراست که هیچکدام ارزش عملی ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح می‌دهد: طراحی و عرضه اتوبوس برقی با مدل‌های احتراقی متفاوت است. در مورد این نوع اتوبوس‌ها باید طراحی بر مبنای شرایط مسیرهای مختلف انجام شود و نمی‌توان محصولی یکسان و عمومی را برای همه خطوط ارايه کرد.

به گفته او، راهکار فنی در حوزه خودروی برقی به مطالعات دقیق نیاز دارد و باید با توجه به شرایط جغرافیایی انجام شود.

مطالعه بیشتر: رونمایی از خودروی برقی سایپادیزل!
خودروی 10 میلیارد تومانی مشتری ندارد

زاوه تاکید می‌کند: پروژه‌هایی که در این زمینه در حال اجراست، جنبه اقتصادی ندارند. استفاده از اتوبوس باتری‌دار در ایران به دلیل هزینه بالا امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در حالی که خودروسازان می‌دانند شهرداری‌ها قادر به خرید اتوبوس 10 میلیارد تومانی نیستند، چنین محصولاتی را تولید می‌کنند.

او می‌افزاید: برای موفقیت در این حوزه خودروسازان باید بدانند چگونه می‌توان خودرویی را تولید کرد که نهادهای عمومی امکان خرید آن را داشته باشند.

زاوه می‌گوید: این موضوع نیاز به راهکارهای فنی و اقتصادی دارد. یکی از راه‌حل‌های موجود برای شهری مانند تهران، تولید نوعی اتوبوس برقی است که به آن «ترولی» گفته می‌شود.

به گفته او، در گذشته نیز در پایتخت از این نوع اتوبوس استفاده می‌شد؛ آنها انرژی موردنیاز خود را از سیم‌های حامل جریان الکتریکی که در بالای سطح خیابان کشیده‌ می‌شود تامین می‌کنند.

این کارشناس معتقد است وعده‌هایی که تاکنون از سوی مسيولان در مورد استفاده از خودروی برقی ارايه شده است، عملی نیستند.

مطالعه بیشتر: خودروی برقی در کدام کشورها بیشترین طرفدار را دارد؟

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

 

 

مبلغ یارانه جدید مشخص شد + زمان پرداخت بازار سهام سقوط کرد/ فرار 36 هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس در دوره رییسی نوبت به انتصاب همسران در دولت رسید! گوشی‌های لاکچری بازار را بشناسید/ جدول قیمت بورس فردا شنبه 9 بهمن چه خواهد شد؟ رشد آرام قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر کاهش ابهامات بازار سرمایه/ دو سناریوی مهم پیش روی بورس پیش‌بینی جدید نایب رییس اتحادیه طلا از قیمت خبر مهم درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران رقم خالص دریافتی کارمندان در سال آینده دو نیمه متفاوت بازار طلا و سکه بنیاد مستضعفان 30 میلیارد تومان برای جزیره‌نشینان محروم لارک اختصاص داد قطعی برق و گاز زمستانی سرد پیش‌روی تولیدکنندگان قرار می‌دهد؟ تولید خودرو انگلیس به کمترین میزان 65 سال گذشته رسید سرعت بخشیدن به روند پاسخگویی به مردم در میز ارتباطات مردمی وزارت اقتصاد در گیلان اعتماد با توییت و ابوالمشاغل‌ها به بورس برمی‌گردد؟ رشد 36 درصدی خروج پول از بورس/ کاهش ورود نقدینگی حقیقی‌ها به صندوق‌ها شاخص کل بورس نوسانی خواهد بود قیمت رهن و اجاره خانه در کوی فراز + جدول دارندگان کارتخوان بخوانند/ جزيیات تازه درباره غیرفعال‌سازی دستگاه های کارتخوان برف و کولاک، تردد برون شهری را 12 درصد کاهش داد استارت نهضت ملی مسکن با یک پنجم ظرفیت طلا 13 دلار ارزان شد صادرات نفت‌خام ایران از گوی شناور لاوان ادامه دارد حقوق سال آینده بازنشستگان اعلام شد آخرین وضعیت واردات مدل‌های پرتقاضای موبایل اولتیماتوم شاپرک به دارندگان کارتخوان ادامه صادرات نفت‌خام ایران از گوی شناور لاوان هشدار برای صاحبان صنایع/سهمیه‌بندی برق صنایع تایید شد روند کاهشی قیمت دلار ادامه دار خواهد بود؟ آسیب‌دیدگی خط لوله پالایشگاه ستاره خلیج فارس برطرف شد 65 درصد مردم تحت پوشش سه صندوق بیمه‌ای/ در ازای هر بازنشسته 4.4 بیمه‌پرداز وجود دارد چند هزار مودی مالیاتی 100 درصد فرار مالیاتی داشته‌اند خبر مهم برای صاحبان کارتخوان ها پیش‌بینی از وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هزینه خانوارها بالا رفت؛ منبع آمار تورم وزیر اقتصاد کجاست؟/ خاندوزی: دولت شتاب تورم را کم کرد خبر مهم درباره میزان عیدی بازنشستگان منبع آمار تورم "وزیر" کجاست؟ مشترکان اینترنت ثابت به 10.8 میلیون رسیدند ممنوعیت واردات مدل‌های پرتقاضای موبایل ادامه دارد بالش های مخدر به انگلیس نرسید گشایش در تنوع بخشی به روش های رفع تعهد ارزی پرداخت سود سال 99 سهام عدالت تا پایان 1400 جریمه 2.25 میلیون دلاری آمازون اعتماد با تيوری، تويیت و ابوالمشاغل‌ها به بورس برمی‌گردد؟ اولتیماتوم شاپرک به دارندگان کارتخوان 4 خبر خوش وزیر اقتصاد به مردم در نماز جمعه | کاهش ملموس تورم در راه است 213 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی صرف صندوق‌های بازنشستگی می‌شود قیمت خانه در این مناطق تهران کاهشی شد ترمز قیمت مسکن در شمال تهران کشیده شد