تکلیف جدید بانک مرکزی برای صادرکنندگان بزرگ/ اجازه رفع تعهد ارزی با واردات طلا را ندارید

تکلیف جدید بانک مرکزی برای صادرکنندگان بزرگ/ اجازه رفع تعهد ارزی با واردات طلا را ندارید

مدیران اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی بانک مرکزی با ارسال ابلاغیه ای به مرکز مبادله ارز و طلای ایران،...

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، موضوع رفع تعهد ارزی این روزها به یکی از چالش های جدی برای صادرکنندگان تبدیل شده است. در این میان، برخی از صادرکنندگان به دلیل اینکه دلشان لکه سیاهی در کارنامه کاری خود به واسطه اقدامات قهری دولت نمی خواهند، صادرات را کند کرده یا از صادرات دست کشیده اند؛ برخی دیگر هم به استفاده از کارتهای بازرگانی یکبار مصرف رو آورده اند بلکه از گزند سیاست های نادرست این چنینی در امان بمانند.

دولت هم البته برای این سختگیری خود، دلایل خاصی دارد. مقامات دولتی معتقدند که برخی صادرکنندگان با فروش کوتاژهای صادراتی خود، خالی فروشی می کنند و ارزی در چنته ندارند و بنابراین باید از رفع تعهد ارزی با واگذاری ارز صادراتی یا همان کوتاژها به واردکنندگان جلوگیری کرد و در عین حال، باید همه را مکلف کرد که با روش هایی که بانک مرکزی می گوید، اقدام به رفع تعهدات ارزی خود و یا همان بازگشت ارز صادراتی به کشور کنند.

موضوع به هر حال از سال 1397 که عبدالناصر همتی، سکان بانک مرکزی را به دست گرفت و امروز به یکی از منتقدان اصلی سیاست های بانک مرکزی تبدیل شده است، آغاز شد و کار به روالی پایه گذاری شد که همان موقع هم اثرات مخرب خود را نشان داد و رییس کل وقت همچون همتای کنونی اش، اشتباهات آن را نپذیرفت و موضوع ادامه یافت.

در این میان البته چند روزی است که بانک مرکزی برخی رویه ها را اصلاح کرده که شاخص ترین آنها، مصالحه ریالی است که پرونده آن از سال 1397 باز مانده است؛ ضمن اینکه همزمان، موضوع طراحی بخشی در سامانه جامع تجارت برای این کار طراحی شده است.

حالا طی روزهای گذشته، مدیران اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی بانک مرکزی با ارسال ابلاغیه ای به مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اعلام کرده اند که این مرکز باید از عرضه طلای وارداتی از سوی صادرکنندگان پتروشیمی، فولاد، فلزات اساسی رنگین و فرآورده های نفتی از محل ارز صادرات متعلقه به منظور رفع تعهد ارزی خودداری نماید.

صالح عسگری و راحله حیدری، مدیران اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی در نامه ای به سعیدی، رییس مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرده اند: وفق بند 1 ماده 8 آیین نامه اجرایی تبصره 6 بند ح ماده 2 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوبه هیات وزیران، صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده های نفتی مکلف هستند 100 درصد ارز حاصل از صادرات خود را به صورت حواله در سامانه نیما فروخته و رفع تعهد صادراتی نمایند.

همچنین به استناد تبصره 1 ذیل آن، واردات مواد اولیه و خدمات ضروری سالانه صرفا به منظور نیاز تولید بوده و بنابراین مشمول واردات طلا نیست. از این رو و از آنجا که رفع تعهدات صادراتی منوط به اخذ تاییدیه تحویل، عرضه و فروش طلای وارده از آن مرکز شده است، رییس مرکز مبادله مکلف شده تا از امکان عرضه طلای وارداتی توسط صادرکنندگان مشمول بند فوق از محل ارز حاصل از صادرات متعلقه به منظور رفع تعهدات صادراتی ممانعت به عمل آید و از ارایه تاییده موصوف خودداری گردد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد