اختلاف‌ها برطرف شد/ از سرگیری واریزی‌ها به صندوق تثبیت بازار سرمایه

اختلاف‌ها برطرف شد/ از سرگیری واریزی‌ها به صندوق تثبیت بازار سرمایه

بورستهران- ایرنا- مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به امضای قرارداد بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: براساس قرارداد امضا شده قرار بر این است تا واریزی بهمن و اسفند 1400 که رقمی معادل یک‌هزار و 300 میلیارد...

به گزارش ایرنا، ساعاتی قبل خبری درخصوص آغاز واریزی منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه متنتشر و در این خبر اعلام شد: روز شنبه (10 اردیبهشت‌ماه) سال جاری با حل اختلاف صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه، واریز اقساط 650 میلیارد تومانی آغاز و دو قسط به صورت یک‌جا (1300 میلیارد تومان) پرداخت شده است که این روند تا تسویه مبلغ تعهد شده، ادامه خواهد داشت.

در این زمینه «امیرمهدی صبایی» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ارايه توضیحاتی برای خبر منتشر شده درخصوص واریز یک هزار و 300 میلیارد تومان منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت و افزود: براساس پیگیری‌هایی که از مدت ها قبل انجام شده بود و نیز توافقات صورت گرفته ، هیات امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ 26 دی ماه 1400 مصوب کردند تا مبلغی معادل 650 میلیارد تومان را به صورت ماهیانه نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده گذاری کند.

وی اظهار داشت: به دنبال چنین توافقاتی مرحله نخست واریزی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در تاریخ 30 دی ماه 1400 انجام شد.

صبایی با بیان اینکه ادامه این واریزی ها مستلزم امضای قرارداد فی مابین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه بود، خاطرنشان کرد: پیش نویس آن قرارداد بلافاصله تهیه شد اما تا هفته گذشته هنور به جمع بندی و اجماع برای نهایی شدن آن پیش نویس نرسیده بودیم اما آن قرارداد روز سه‌شنبه (6 اردیبهشت 1401) به امضا رسید و روز چهارشنبه هم برای صندوق توسعه ملی ارسال شد.

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با توجه به انعقاد آن قرارداد دیگر هیچ مانعی برای شروع مجدد واریزی ها به صورت ماهیانه وجود ندارد، اعلام کرد: اکنون براساس امضای این قرارداد قرار بر این است تا واریزی بهمن و اسفند 1400 که رقمی معادل یک هزار و 300 میلیارد تومان می شود، انجام شود.

وی تاکید کرد: این واریزی ممکن است امروز انجام شود، اکنون در حال پیگیری های مربوط به فرآیند پرداختی هستیم و به زودی این واریزی به مرحله اجرا می رسد.

به گفته صبایی، براساس توافقات انجام شده این واریزی  برای ماه های آینده هم ادامه دار خواهد بود تا به معادل ریالی 510 میلیون دلار برسیم.

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه تا به امروز 2 هزار و 684 میلیارد تومان دریافتی داشته است که یک هزار و 300 میلیارد تومان دیگر هم امروز واریز خواهد شد، گفت: باقی این واریزی به صورت ماهیانه 650 میلیارد تومان واریز می شود تا به سقف تعیین شده برسیم.

وی اظهار داشت: با توجه به چنین اتفاقی، چالش بزرگی را که در 22 ماه گذشته و از زمان آغاز ریزش بازار با آن مواجه بودیم برطرف شده و به نظر می رسد که به تدریج شاهد واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه باشیم.

صبایی افزود: معادل ریالی یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی که طبق مصوب دولت قرار است به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود، رقمی حدود 12 هزار میلیارد تومان می شود که بخشی از  آن را دریافت کرده ایم.

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه این این اقدام را اقدامی مثبت برای بازار سرمایه دانست و گفت: براسا مفاد قانون به صندوق تثبیت بازار سرمایه ماموریت داده شده است تا در مواقع بحران و نیز شرایط اضطراری بتواند به این بازار ورود و ریسک‌های اعمال شده بر معاملات بازار را مدیریت کند.

وی درباره واریزی فروردین و اردیبهشت 1401 صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: صندوق توسعه ملی طبق برنامه، واریزی ها را انجام می دهد و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه یک هزار و 300 میلیارد تومان دیگر برای فروردین و اردیبهشت 1401 دریافت کنیم و امیدواریم که وقفه ای در این واریزی ها صورت نگیرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد