، از آنجا که عکاسی علاوه بر کسب مهارت نیاز به تجهیزات حرفهای برای خدمات رسانی دارد با نگاهی به قیمت روز دوربینهای عکاسی نیمهحرفهای و حرفهای متوجه هزینه بالای این فعالیت شغلی میشویم. در حال حاضر قیمت یک دوربین عکاسی فول فریم نیمه حرفهای حدود 70 الی 100 میلیون و دوربین عکاسی فول فریم حرفهای 110 الی 300 میلیون تومان است. این در حالی است که دوربین تنها وسیله لازم و کافی برای ایجاد یک کسب و کار عکاسی نیست.
به طور متوسط هر عکاس برای پوشش انواع و اقسام محصولات و یا سوژههای عکاسی حوزه تخصصی خود به 3 لنز متفاوت نیاز دارد. لنز از مهمترین و تاثیرگذارترین تجهیزات در کیفیت عکس است کما اینکه بدون لنز عکسی هم وجود نخواهد داشت و دوربین بدون لنز به کار کسی نمیآید. قیمت 3 عدد لنز با کیفیت در بازار امروز نزدیک به 240 میلیون تومان میشود.
360 میلیون تومان؛ کف قیمت تجهیزات عکاسی!
اما قضیه به اینجا ختم نمیشود! علاوه بر لنز به نور عکاسی استودیویی و تجهیزات جانبی نیز نیاز است. هر عکاس برای ارايه کار حرفهای حداقل به سه شاخه نور استودیویی و تعدادی تجهیزات جانبی از قبیل سه پایه، فون، بک دراپ، رفلکتور، سه پایه رفلکتور، سه پایه نور و انواع اقسام اکسسوریها نیازمند است. حداقل هزینه تهیه این تجهیزات که متشکل از نورها و شکلدهندههای نور و اکسسوریهای چینی است 50 الی 80 میلیون تومان است.
تا به اینجا هزینه تهیه تجهیزات عکاسی در کف قیمتی خود حدود 360 میلیون تومان شده است. حال جوانی را در نظر بگیرید که با کسب مهارت عکاسی در ابتدای راه ایجاد کسب و کار خود قرار دارد. علاوه بر هزینه خرید تجهیزات مسيله اجاره محل استودیو هنوز باقی مانده. بر کسی پوشیده نیست که اجاره واحدهای تجاری در حال حاضر سر به فلک میکشد و برآمدن از پس این قیمتهای نجومی در توان اکثریت افراد جامعه نیست. تازه زمانی که همه اینها انجام شد مدتی نامعلوم نیز باید در انتظار رسیدن به درآمد ثابت بود که این خود به سرمایهای اضافی نیاز دارد تا جای خالی هزینهها در این زمان را پر کند. اکنون نگاهی به قیمت دوربین و لنزهای موجود در بازار میاندازیم.
دوربین | مشخصات | قیمت روز (تومان) |
نیکون D780 | مناسب برای تصویربرداری،عکاسی خبری، پرتره، طبیعت و حیات وحش | 83 میلیون |
نیکون D850 | مناسب برای تصویربرداری، عکاسی خبری، پرتره، طبیعت، حیات وحش و تبلیغاتی | 93 میلیون |
سونی a7 iii | مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست،عکاسی خبری و پرتره | 71 میلیون |
سونی a7 R iii | مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست، عکاسی خبری، پرتره، تبلیغاتی طبیعت و حیات وحش | 95 میلیون |
سونی a7 R iv | مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست، عکاسی خبری، پرتره، تبلیغاتی طبیعت و حیات وحش | 110 میلیون |
سونی a7 iv | مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست، عکاسی خبری، پرتره، تبلیغاتی طبیعت و حیات وحش | 105 میلیون |
سونی a 1 | مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست، عکاسی خبری، پرتره، تبلیغاتی طبیعت و حیات وحش | 300 میلیون |
کنون 5D mark iv | - مناسب برای تصویربرداری، عکاسی خبری، پرتره، طبیعت، حیات وحش و تبلیغاتی | 75 میلیون |
کنونR6 | - مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست، عکاسی خبری، پرتره، طبیعت و حیات وحش | 97 میلیون |
کنون R5 | مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست، عکاسی خبری، پرتره، حیات وحش و تبلیغاتی | 180 میلیون |
کنون R3 | مناسب برای عکاسی ورزشی، تصویربرداری، عکاسی خبری، تبلیغاتی، حیات وحش، طبیعت و پرتره | 340 میلیون |
نیکون Z 6 ii | مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست، عکاسی خبری، پرتره، طبیعت حیات وحش و تبلیغاتی | 110 میلیون |
نیکون Z 7 ii | مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست، عکاسی خبری، پرتره، طبیعت حیات وحش و تبلیغاتی | 200 میلیون |
نیکون Z 9 | مناسب برای تصویربرداری استودیویی و روی دست، عکاسی خبری، پرتره، طبیعت حیات وحش و تبلیغاتی | 290 میلیون |
لنز | توضیحات | قیمت روز (تومان) |
سونی 70-200 f2.8 | عکاسی پرتره، خبری و تبلیغاتی | 100 میلیون |
سونی 24-70 f2.8 | عکاسی پرتره، خبری، تبلیغاتی | 70 میلیون |
سونی 200-600 f5.6-6.3 | تخصصی حیات وحش | 84 میلیون |
سونی 85 f1.4 | تخصصی پرتره | 60 میلیون |
نیکون FX 70-200 f2.8 | پرتره، خبری و تبلیغاتی | 110 میلیون |
نیکون FX 24-70 f2.8 | پرتره، خبری و تبلیغاتی | 64 میلیون |
نیکون 85 f1.4 | پرتره، تبلیغاتی و حشرات | 85 میلیون |
نیکون 105 f2.8 micro | تخصصی پرتره | 65 میلیون |
کنون 70-200 f2.8rf | خبری، پرتره، تبلیغاتی | 175 میلیون |
کنون 24-70 f2.8rf | خبری، پرتره، تبلیغاتی | 120 میلیون |
کنون 100 f2.8 macro | پرتره، تبلیغاتی و حشرات | 105 میلیون |
نکته قابل توجه در لیست بالا این است که عموما برای عکاسی تبلیغاتی حرفهای و بنرهای شهری دوربینهای مدیوم فرمت مناسب هستند که با اغماض از دوربینهای فول فریم نیز استفاده میشود.
با این اوصاف و یک حساب سرانگشتی سوال این است که آیا طبقه متوسط و پایین جامعه اصلا میتواند به چنین راهی برای کسب درآمد فکر کند؟! پر واضح است که چنین چیزی ممکن نیست و همین قیمت بالای راهاندازی این کسب و کار کاربردی و مهم آن را به یک کالای لوکس و تجملاتی تبدیل میکند که تنها در انحصار طبقه و افراد خاصی است. اینجا دقیقا نقطهای است که تخصص کم کم رنگ میبازد و پول حرف اول را میزند.
و اما در انتها باید گفت شاید بدترین کارکردی که این مسيله در جامعه دارد تشدید هر چه بیشتر شکاف طبقاتی و دور شدن جوانان مستعد و علاقمند از حوزه کاریشان و کشیده شدنشان به سمت حوزههای کاری نامرتبط مانند مسافربری و حتی شغلهای کاذب است. به طوری که امروز خرید پراید 350 میلیونی برای جوانان بسیار بهصرفهتر از خرید تجهیزات دوربین عکاسی است.
بیشتر بخوانید:
- این خودرو 80 میلیون گران شد/ آخرین قیمت پژو و دنا در بازار
35220